Gjest anonym Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Nå har jeg rett og slett gått tom. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal takle dette mer. For en månedstid siden måtte han sammen med tre andre gutter til rektor på grunn av at de hadde ertet en gutt på skoleveien. Dette slo vi hardt ned på her hjemme, for dette er IKKE akseptabelt hos oss. Nå skjedde det igjen i går. Han og nabogutten ertet en gutt på skoleveien. Gutten min er veldig annerledes når han er sammen med nabogutten enn han er til vanlig. Nabogutten err noen år eldre og det virkerr som at gutten min skal være veldig tøff, høylytt og vise at han "gjør som han vil" når han er med han. I mangel på andre konsekvenser for gårsdagens erting, ble konsekvensen at han ikke fikk leke med nabogutten på en stund. Dette var han inneforstått med. Likevel snek han seg bort til han igjen i dag da han skulle leke ute her rundt huset vårt. HVA gjør jeg for å få han til å ta ting på alvor?? Hvilke konsekvenser kan man gi og hva bør ungene i den alderen få konsekvenser av?? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre mer. Min sambo er også helt tom. Gutten vår er i utgangspunktet en snill gutt, virkelig. Men han "glemmer" å tenke konsekvenser av handlingene sine.
Leanne Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 Jeg ser egentlig ikke poenget med å ta bort kontakten med nabogutten, for om ditt barn nå oppfører seg pent i en uke eller to og får lov til å leke med nabogutten igjen vil det vel bare blusse opp igjen? Snakk med gutten din og forklar grundig hvordan det er å bli ertet, og at dette ikke er greit. Følg gutten til og fra skolen i en periode Hva med å invitere den gutten som ble ertet hjem til dere, prøve å skape en kontakt mellom guttene. Er ikke like lett å erte i etterkant da... 4
Cho Kon It Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Jeg ser egentlig ikke poenget med å ta bort kontakten med nabogutten, for om ditt barn nå oppfører seg pent i en uke eller to og får lov til å leke med nabogutten igjen vil det vel bare blusse opp igjen? Snakk med gutten din og forklar grundig hvordan det er å bli ertet, og at dette ikke er greit. Følg gutten til og fra skolen i en periode Hva med å invitere den gutten som ble ertet hjem til dere, prøve å skape en kontakt mellom guttene. Er ikke like lett å erte i etterkant da... Signerer.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Husarrest. Da får han ikke lekt med nabogutten. Jeg synes ikke dere skal invitere det stakkars baret som ble ertet hjem til dere. Er det ett sted han ikke vil, så er det hjem til sine mobbere. 8
Calypso Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Husarrest. Da får han ikke lekt med nabogutten. Jeg synes ikke dere skal invitere det stakkars baret som ble ertet hjem til dere. Er det ett sted han ikke vil, så er det hjem til sine mobbere. Enig med deg, om foreldrene til mine mobbere hadde invitert meg hjem til dem så hadde jeg løpt og gjemt meg for og så holde meg fast i noe stort og tungt. 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #7 Skrevet 20. januar 2012 Les bøker om mobbing, gode verdier og snakk om konsekvenser for brudd på regler, vis gjerne i bilder. La det gjerne svi hardt, ( nå mener jeg brudd på regler fører til konsekvenser som f,eks at kino besøk blir droppet den helgen. 2
makkapakka Skrevet 20. januar 2012 #8 Skrevet 20. januar 2012 Jeg trodde jeg hadde en snill 6 åring men jeg har opplevd mye av det motsatte etter at han begynte på skolen. Her er det hårda bud med rett og slett skjennepreken som fungerer. Rett og slett ikke akseptert det han gjør. Hardt og brutalt.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #9 Skrevet 20. januar 2012 Selvsagt er det naboguttens feil at din gutt både mobber og ikke overholder avtaler Alvorlig talt ts, gutten er bare 6 år. Kanskje ansvaret med skoleveien er for stort for han. Han trenger kanskje følge til skolen enda å litt mer oppfølging hjemmefra. Husk at en 6 åring ikke er så stor, han er t.o.m blitt skolegutt, å da er det mye nytt for en liten kropp å forholde seg til.
Leanne Skrevet 20. januar 2012 #10 Skrevet 20. januar 2012 Husarrest. Da får han ikke lekt med nabogutten. Jeg synes ikke dere skal invitere det stakkars baret som ble ertet hjem til dere. Er det ett sted han ikke vil, så er det hjem til sine mobbere. Mener du virkelig at disse guttene er mobbere, hvis det dreier seg om litt erting på skoleveien et par ganger? Skal disse barna aldri få en mulighet til å bli bedre kjent, og kanskje knytte vennskap? De er 6 år gamle..De kan ikke alle sosiale kodene enda. Dette må læres. Jeg synes fortsatt det kan være lurt å prøve å bli bedre kjent med gutten, hvis det ikke dreier seg om mange ganger med erting og det kommer jo og an på graden av erting.. Min 2. klassing blir også ertet noen ganger på skoleveien, av gode veninner faktisk. De sier en ting, som min datter oppfatter som sårende/erting og hun blir lei seg. Dagen etter er det over, men her er jo kontakten allerede etablert.
Gjest Mandalas Skrevet 20. januar 2012 #11 Skrevet 20. januar 2012 Selvsagt er det naboguttens feil at din gutt både mobber og ikke overholder avtaler Alvorlig talt ts, gutten er bare 6 år. Kanskje ansvaret med skoleveien er for stort for han. Han trenger kanskje følge til skolen enda å litt mer oppfølging hjemmefra. Husk at en 6 åring ikke er så stor, han er t.o.m blitt skolegutt, å da er det mye nytt for en liten kropp å forholde seg til. Enig. En helt naturlig konsekvens er selvsagt at sønnen din ikke får gå alene til skolen og at han ikke får være ute uten dere, syns nå jeg. Ser i grunn ikke poenget med å vise ovenfor gutten din at du fortsatt tror han er en liten gulleplutt og nabogutten er den stygge ulven.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #12 Skrevet 20. januar 2012 Mener du virkelig at disse guttene er mobbere, hvis det dreier seg om litt erting på skoleveien et par ganger? Skal disse barna aldri få en mulighet til å bli bedre kjent, og kanskje knytte vennskap? De er 6 år gamle..De kan ikke alle sosiale kodene enda. Dette må læres. Jeg synes fortsatt det kan være lurt å prøve å bli bedre kjent med gutten, hvis det ikke dreier seg om mange ganger med erting og det kommer jo og an på graden av erting.. Min 2. klassing blir også ertet noen ganger på skoleveien, av gode veninner faktisk. De sier en ting, som min datter oppfatter som sårende/erting og hun blir lei seg. Dagen etter er det over, men her er jo kontakten allerede etablert. Enig. Å en 6 åring er jo ikke så stor, å som du sier så er ikke de sosiale kodene knekt enda. Synes husarrest på en 6 åring er for drøyt. Mer oppfølging hjemmefra tror jeg mer på.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #13 Skrevet 20. januar 2012 Mener du virkelig at disse guttene er mobbere, hvis det dreier seg om litt erting på skoleveien et par ganger? Det høres jo virkelig ikke ut som om dette var en engangsforeelse. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 Barn er utrolig ekle med hverandre.. Og klarer du ikke å "stoppe" 6 åringen din nå, hvordan skal det bli når han blir eldre? Å nekte er det samme som å be gjøre det.. Sier man til barn: ikke rør.. hva er det de gjør? o de rører. Synes det råde du fikk med å invitere det andre barnet var en fin ide, ring moren og ta en prat med henne, også kanskje dere 4 kan finne på noe hyggelig sammen, uten nabo gutten.
lillevill Skrevet 21. januar 2012 #15 Skrevet 21. januar 2012 Hva med å ringe foreldrene til mobbeofferet, og dra hjem til gutten som ble mobbet og få gutten til å si unnskyld? Det som kansje bekymrer meg er jo at guttene som mobbet vil straffe mobbeofferet fordi mobbeofferet "sladret" og at det kan bli enda værre om gutten som mobber må si unnskyld.. Det er ikke lett det her, og unger ønsker jo bare å føle at de "tilhører" en gruppe, og når man mobber så får man jo den følelsen av å tilhøre og å være mektig, man blir lett hekta på den følelsen. Håper dere får stoppet det..Kansje det vil hjelpe å følge gutten til skolen ja pluss forklare hvor trist det er for noen å bli mobbet, kansje du selv husker noe sånt fra din oppvekst, og kan dele av erfaringer? Pluss å si og at å mobbe er en veldig stygg ting å gjøre.
Azalea Skrevet 21. januar 2012 #16 Skrevet 21. januar 2012 Hva med å snakke med foreldrene til nabogutten? Alle sammen kan sette seg ned å ta en alvorsprat sammen, regner med at foreldrene til nabogutten synes dette er like uakseptabelt som dere. Hvis begge guttene sitter der og har foreldrene rundt seg som forteller hvorfor dette er galt og hvilke konsekvenser det har, så kanskje de tar det litt mer alvorlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå