Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei!

Jeg skal endelig få ut fingern og skaffe meg BSU-konto. Lurte litt på ting ang. dette.

Tar det lang tid og ordne det? (Er det sånn at man bare stikker innom banken, eller bør man avtale på forhånd??..)

Stemmer det at man kan sette inn max 15 000kr pr år, eller er dette bare tull??

Takknemlig for svar

Clea

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Bare stikk innom banken, tar kort tid.

Max 15.000 i året ja, fordi du da får 3.000 i skattefordel. Om man kunne sette inn så mye man vilole ville jo rike tjene ekstremt mye på skatten...

Gjest x4tretoen
Skrevet

Det tar fem minutter i banken for å etablere en BSU konto. Det er en enkel afære.

Max 15 000 i året fram til du blir noen og tredve. Pengene kan stå så lenge du vil, men du får bare lov til å ta ut EN gang. Det betyr at du ikke bør sette penger på BSU som du kan få behov for til andre ting enn bolig.

Skrevet

Er det ikke sånn at man kan sette inn så mye man vil på BSU, men får bare skattefradrag for max kr 15.000,- i året?

Skrevet
Er det ikke sånn at man kan sette inn så mye man vil på BSU, men får bare skattefradrag for max kr 15.000,- i året?

Nei tror ikke det stemmer!

Skrevet

Reglene er de samme over alt, men renten er ikke alltid lik så det kan lønne seg å sjekke litt før en velger bank.

Man kan sette inn maks 15.000 i året, og får da maks 3.000 kr i skattelette (altså 20%). Det kan maks stå 100.000 kr på kontoen, og man kan ikke spare lenger enn til man er 35 år, men man kan fremdeles ha pengene på kontoen når man kommer over denne alderen...

Skrevet
Reglene er de samme over alt, men renten er ikke alltid lik så det kan lønne seg å sjekke litt før en velger bank.

Man kan sette inn maks 15.000 i året, og får da maks 3.000 kr i skattelette (altså 20%). Det kan maks stå 100.000 kr på kontoen, og man kan ikke spare lenger enn til man er 35 år, men man kan fremdeles ha pengene på kontoen når man kommer over denne alderen...

Dette stemmer - unntatt alderen......... siste spareår er det året man fyller 33 år! OG BSU-reglene er de samme i alle banker - dette er lovbestemt, men som Gro sier så kan rentene være forskjellige!

Gjest Chica i.i.
Skrevet

Groo skrev at det kan stå max 100.000 på kontoen. så vidt jeg vet kan man spare 100.000kr, dvs at beløpet blir en del over 100.000 pga rentene man har fått gjennom årene. Skal prøve å sjekke opp dette senere, men orker ikke å begynne å leve i skattelovsamlinga akkurat nå! Kanskje noen som vet?

Gjest Poirot
Skrevet
Groo skrev at det kan stå max 100.000 på kontoen. så vidt jeg vet kan man spare 100.000kr' date=' dvs at beløpet blir en del over 100.000 pga rentene man har fått gjennom årene. Skal prøve å sjekke opp dette senere, men orker ikke å begynne å leve i skattelovsamlinga akkurat nå! Kanskje noen som vet?[/quote']

Riktig, så vidt jeg har skjønt ihvertfall. Man kan SPARE et gitt beløp, rentene kommer utenom.

Skrevet

Sparebeløp pr. år: Max 15.000

Totalt sparebeløp: Kr. 100.000,-Påløpte renter kommer i tillegg - og regnes IKKE som sparebeløp.

Siste spareår: Det året du fyller 33.

Renter: Varierer fra bank til bank

Uttak: Kun til boligformål (i tvilstilfeller kontakter du DITT ligningskontor - det er eks. på at "boligformål" kan tolkes litt forskjellig)Du kan ha beløpet stående på konto i mange år ETTER at du har fylt 33.

Kontrakten må være inngått FØR boligkjøpet er inngått.

Ønsker du å flytte BSU-kontoen din til en annen bank - så ordner "den nye" banken din dette............

BSU-reglene er fastsatt av stortinget - så reglene er like i alle banker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...