afrodite1964 Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Mulig dette har vært oppe tidligere, har ikke vært på forumet på mange år, men finner lite konkret når jeg søker på emnet. Jeg er IKKE interessert i å diskutere det moralske osv. ved AP ordningen, men ønsker viktig informasjon med praktisk relevans, slik at dette blir ok både for Au Pair, oss og barnet. Hvilke byrå anbefales? Hvordan ta seg fram i prosessen? Nasjonalitet på Au Pair? Alder? Erfaring? Hva med språket? Deltagelse i familien? Blir veldig takknemlig om noen også vil skrive privat med meg om dette emnet!
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #2 Skrevet 20. januar 2012 Det kommer snart nye regler: Link til UDI
afrodite1964 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2012 Hei og takk for svar! Det kjenner jeg til, men ønsker fortsatt å få høre personlige erfaringer med det å ha Au Pair.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 De erfaringene vil jo ikke være så innmari relevante lenger når de nye reglene kommer ...
afrodite1964 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har lest de nye reglene, og det er ikke mye nytt. Det nye er at språkkursatsen økes til 7000,-, lommepengene til 5000,- og det skal ikke være tillatt å ha mindreårige barn i hjemlandet. Jeg ønsker info om hvordan folk opplever å ha en au pair i huset jeg, hvordan kommunikasjonen foregår, er de fleste gode nok i engelsk. Hvor i huset pleier Au Pair å være i fritiden? I fellesarealer eller på sitt eget rom/leilighet. Hvordan holder dere styr på timene (30 t. uke), når feks. barna følges på skole, og neste gjøremål er å lage middag? Hva gjør dere med Au Pairen når familien reiser bort (og ikke ønsker å ha denne med?).Osv. osv. Venter fortsatt spent på svar fra dere som HAR HATT en Au Pair!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Vel, de nye reglene innskjerper at det er en kulturutveksling, og UDI skal informere begge parter bedre om plikter og rettigheter. Det vil jo føre til at nye au pairer vet at de ikke er "ansatt", som du kaller det. Au pairen skal være "en del av familien", litt som en utvekslingsstudent. Du ville ikke satt igjen en utvekslingsstudent hjemme og dratt på ferie, ville du vel? 1
Gjest alven Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har lest de nye reglene, og det er ikke mye nytt. Det nye er at språkkursatsen økes til 7000,-, lommepengene til 5000,- og det skal ikke være tillatt å ha mindreårige barn i hjemlandet. Jeg ønsker info om hvordan folk opplever å ha en au pair i huset jeg, hvordan kommunikasjonen foregår, er de fleste gode nok i engelsk. Hvor i huset pleier Au Pair å være i fritiden? I fellesarealer eller på sitt eget rom/leilighet. Hvordan holder dere styr på timene (30 t. uke), når feks. barna følges på skole, og neste gjøremål er å lage middag? Hva gjør dere med Au Pairen når familien reiser bort (og ikke ønsker å ha denne med?).Osv. osv. Venter fortsatt spent på svar fra dere som HAR HATT en Au Pair! ¨ Vi hadde Au Pair for noen år tilbake. Så jeg kan bare nevne min erfaring fra da. HUn vi hadde var fra filipinene. En ung jente på 22 år, veldig hyggelig. På fritiden var hun enten sammen med oss eller på rommet sitt. Hvis hun hadde venner på besøk satt de i kjellestua, der hadde vi kjøleskap, tv og sofa samt bad. Vi satte oss ned sammen med henne da hun kom, og ble enig om at hun skulle komme med noen ider om hvordan de timene skulle fordeles.Og at det var en gjensidig tilitt. Dette fungerte, vi hadde barn i alderen 4, 7, 9, 11. Hvis vi skulle på ferie, og hun valgte å bli hjemme, hadde vi fylt opp matskap, og hun fikk bruke tlf til max 3 samtaler a 3 timer pr gang til hjemlandet. Ellers hadde hun egen mobil, der vi dekket regning opp til 1000, resten måtte hun dekke selv Ellers var hun en del av familien. Hun var hos oss i 4 år, det var sorg da hun reiste. Lykke til.
afrodite1964 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2012 Vel, de nye reglene innskjerper at det er en kulturutveksling, og UDI skal informere begge parter bedre om plikter og rettigheter. Det vil jo føre til at nye au pairer vet at de ikke er "ansatt", som du kaller det. Au pairen skal være "en del av familien", litt som en utvekslingsstudent. Du ville ikke satt igjen en utvekslingsstudent hjemme og dratt på ferie, ville du vel? Nei, det ville jeg ikke, kunne ikke tenkt meg å ha en utvekslingsstudent. Både vertsskap og Au Pairene VET at dette i tillegg til kulturutveksling dreier seg om "utveksling av tjenester" som i et arbeidsforhold, men dette er diskutert nok her på forumet fra før, og jeg er ikke interessert i å gå nærmere inn på det.
afrodite1964 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2012 ¨ Vi hadde Au Pair for noen år tilbake. Så jeg kan bare nevne min erfaring fra da. HUn vi hadde var fra filipinene. En ung jente på 22 år, veldig hyggelig. På fritiden var hun enten sammen med oss eller på rommet sitt. Hvis hun hadde venner på besøk satt de i kjellestua, der hadde vi kjøleskap, tv og sofa samt bad. Vi satte oss ned sammen med henne da hun kom, og ble enig om at hun skulle komme med noen ider om hvordan de timene skulle fordeles.Og at det var en gjensidig tilitt. Dette fungerte, vi hadde barn i alderen 4, 7, 9, 11. Hvis vi skulle på ferie, og hun valgte å bli hjemme, hadde vi fylt opp matskap, og hun fikk bruke tlf til max 3 samtaler a 3 timer pr gang til hjemlandet. Ellers hadde hun egen mobil, der vi dekket regning opp til 1000, resten måtte hun dekke selv Ellers var hun en del av familien. Hun var hos oss i 4 år, det var sorg da hun reiste. Lykke til. Tusen takk for informativt og nyttig svar!
afrodite1964 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 23. januar 2012 Tusen takk for informativt og nyttig svar! En ting til; hvordan klarte dere å beholde henne i 4 år, jeg trodde maks. tid i ett land er 2 år?
Jens Skrevet 23. januar 2012 #11 Skrevet 23. januar 2012 Hei Vi har hatt au pair i fire år nå, to forskjellige som har vært hos oss to år hver. Vi er igang med vår 3. au pair nå, så det er bare å sende meg en pm, da jeg ikke gidder å få pepper her inne, for uansett hva man gjør så er kg mafian etter deg....
Gjest alven Skrevet 23. januar 2012 #12 Skrevet 23. januar 2012 En ting til; hvordan klarte dere å beholde henne i 4 år, jeg trodde maks. tid i ett land er 2 år? Hun var ansatt 2 år via et eller annet firma, kan ikke komme på navnet nå, tross alt en del år siden( 8 år faktisk) Og så ansatte vi henne i etterkant. Mannen min var den som ordnet papirmølja.
afrodite1964 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 23. januar 2012 Hun var ansatt 2 år via et eller annet firma, kan ikke komme på navnet nå, tross alt en del år siden( 8 år faktisk) Og så ansatte vi henne i etterkant. Mannen min var den som ordnet papirmølja. Takk allikevel for at du tok deg bryderiet med å svare! Mvh Kristin
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2012 #14 Skrevet 23. januar 2012 Vi har hatt au pair i nesten 2 år. Hun kommer også fra Filippinene. En veldig hyggelig jente, men kan ikke si hun ver en del av familien. Grunnen til det er at hun rett og slett ikke ønsker det selv. Hun er på jobb her ( i hennes øyne). På fritiden er hun sammen med venner og ikke sammen med oss, aldri sammen med oss i helger eller ferier. Hun har fått et stort nettverk og er veldig aktiv sosialt.
Gjest afrodite1964 Skrevet 24. januar 2012 #15 Skrevet 24. januar 2012 Takk skal du ha, det er akkurat slik jeg har fått inntrykk av at ting foregår, og det er vel helt OK når jentene Kan jeg spørre hvilken nasjonalitet hun har? Jeg har fått meg fortalt at de fra filipinene alle er hyggelige og at de sender mye av lommepengene hjem til familien sin. Nå skal jeg bo på et nokså lite sted, så det er vel tvilsomt om det er så mange venner der...Jeg håper bare jenta skal finne seg til rette, uten å følge oss i ett og alt. Litt vanskelig å komme i gang som vertsfamilie, men det virker som alle er veldig fornøyde, så det er vel bare startvansker. Takk igjen!
Gjest Annonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #16 Skrevet 24. januar 2012 Slenger meg på her, for vi har tenkt litt i samme baner. Er det noen som vet hva en ap koster i måneden, ca? Vi vil ikke ha vår i barnehage, så alternativet er at vi kutter i forbruket og jeg går i ulønnet permisjon eller å finne dagmamma (umulig å skaffe lengre!!) Får man kontantstøtte hvis man har ap?
afrodite1964 Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 24. januar 2012 Slenger meg på her, for vi har tenkt litt i samme baner. Er det noen som vet hva en ap koster i måneden, ca? Vi vil ikke ha vår i barnehage, så alternativet er at vi kutter i forbruket og jeg går i ulønnet permisjon eller å finne dagmamma (umulig å skaffe lengre!!) Får man kontantstøtte hvis man har ap? Hei! Minstelønn for AuPair er kr. 4000,- pr. i dag. Dette skal i løpet av 2012 øke til kr. 5000,- i følge UDI.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #18 Skrevet 24. januar 2012 Ja, den er grei. Men reiseutgifter til/fra hjemlandet (hvor mange har de krav på å få betalt i året?), norskkurs og annet? I tillegg til de 5000 kr i måneden?
Sulosi Skrevet 11. juli 2012 #19 Skrevet 11. juli 2012 Tråden er ryddet for annonsering. Mvh Sulosi, mod.
Tolly Skrevet 12. juli 2012 #20 Skrevet 12. juli 2012 Prøver også å få mer info uten at visse her på KG stiller kritiske og lite relevante spørsmål, men det er jammen umulig! Så jeg prøver (nok en gang) å følge denne tråden. Tror du må regne ca 10-15000 kr bare for de faste etableringsutgiftene. Altså til byrået, dokumenter, APs reiseutgifter og forsikring. I tillegg kommer de andre utgiftene til lønn, telefon og norskkurs. Man får kontantstøtte i tillegg, men de jobber jo hardt for å få ordninga lagt ned. Så nå skal den graderes slik at man de første fem månedene får ca 5000 og de neste seks månedene får ca 3000. I tillegg får man jo barnetrygd. Det er jo 1000 kr pr mnd. Det er mange filipinere som ønsker jobb. Nå gjelder dette langt fra alle, men jeg har hørt noen som har vært misfornøyd siden enkelte bruker mye tid på å finne en mann og gifte seg med for å få bli i Norge. Selv tenkte jeg at f. eks. Tysk AP kan være fint, for da gjelder sertifikatet demmes i Norge også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå