Gå til innhold

Smelte om forlovelsesring til giftering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på å smelte om gullringene vi har som forlovelsesringer og evt legge til litt gull, og jeg for min del en sten (rubin). Er det noen som har erfaring/gjort dette? Skjønner jo at priser er vanskelig å si noe om, men noen erfaringer? Tar det lang tid osv? Er prisen nesten den samme som å kjøpe nye kanskje?

Jeg er ikke på jakt etter en diskusjon om hva en personlig ønsker å gjøre, for vi synes dette er en god idè for oss. Vi har helt vanlig gullringer som forlovelsesringer, men har lyst på litt annerledes gifteringer. Jeg spesielt har jo det, siden jeg gjerne vil ha en sten i den også. Synes ideen er litt kul jeg rett og slett :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk smeltet om en konfirmasjonsring og lagt til endel gull for et par år siden. Privateid gullsmed. Betalte 750kr for jobben og rundt 300kr for gullet som ble lagt til. Hentet ringen etter tre dager. Det var uten sten.

Priser og tider varierer nok stort fra gullsmed til gullsmed og hvorvidt de har ventetid, verksted på huset eller må sende inn noe sted osv.

• Liker 3
Skrevet

Gullsmeder smelter ikke om de ringene dere leverer inn med mindre dere presiserer det, kanskje noen til og med nekter å gjøre det. Da kan det nye produktet ikke stemples som gull, da alt "brukt" gull (er ulovlig å stemple) må sendes inn til raffinering. Det mange gjør er at det brukte gullet tas inn som byttegull. Uansett så er det vanskelig å si noe om pris. Det avhenger av hva dere vil ha :) Snakk med gullsmeden :)

Skrevet

Gullsmeder smelter ikke om de ringene dere leverer inn med mindre dere presiserer det, kanskje noen til og med nekter å gjøre det. Da kan det nye produktet ikke stemples som gull, da alt "brukt" gull (er ulovlig å stemple) må sendes inn til raffinering. Det mange gjør er at det brukte gullet tas inn som byttegull. Uansett så er det vanskelig å si noe om pris. Det avhenger av hva dere vil ha :) Snakk med gullsmeden :)

Det er da ganske naturlig at man presiserer at man vil ha smeltet om ringene uansett vil jeg tro. Og - ja naturligvis skal vi snakke med gullsmeden, det var erfaringer jeg spurte om her ;-)

Skrevet

Det er da ganske naturlig at man presiserer at man vil ha smeltet om ringene uansett vil jeg tro. Og - ja naturligvis skal vi snakke med gullsmeden, det var erfaringer jeg spurte om her ;-)

Joda, men det er så mange som ikke vet at det er ulovlig å stemple. Altså kan på en måte ikke gullsmeden gå god for det.

Det kan også være et problem i senere tid hvis man skal levere inn omsmeltet (ikke stemplet) ting til regulering eller reparasjon fordi man ikke har nok informasjon. Når man smelter, smelter man også sammen loddet i denne nye gullmiksen, så lodder man som regel litt etterpå også dersom ikke alt støpes. Får man inn noe slik, tar en syretest for å finne ut karat, er det vanskelig å vite. Da bruker man som regel svakeste lodd for å unngå å ødelegge noe osv. Det er ikke så bra :Nikke:

Jeg forstår allikevel affeksjonsverdien og tanken bak det å bokstavelig talt smelte om :)

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Jeg har også en gammel arvering med sten i sm jeg gjerne ville ha smeltet inn i min ganske plaine forlovelsesring. Var innom og spurte om pris i oslo i dag.

Ettersom broene(de som holder stenen på plass) og selve steinen var gamle og litt slitte, ville de fikse på det( bytte broene og pusse steinen). Dette skulle de ha 1200 for, også skulle de ha 400 for å sette steinen med toppen av arveringen på forlovelsesringen. Altså, nesten 2000 kr;O madness! De er jo nesten et nytt par ringer. Og i denne prisen har de ikke begyn å nevne gullet de skal legge til på min kjæres ring. Nei, får spørre i Skien tenker jeg. Og håpe de er billigere der!

;)

Skrevet

Nja... er ikke mange ringer en får for 2000 kr i gull nå til dags. Og ihvertfall ikke 2 vel...? Jeg synes ikke det høres ut som en helt uoverkommelig pris når man skal endre på smykker? Men jeg har ikke peiling.. vet bare at ordentlige smykker er dyrt.

Skrevet

Hei.

Jeg har også en gammel arvering med sten i sm jeg gjerne ville ha smeltet inn i min ganske plaine forlovelsesring. Var innom og spurte om pris i oslo i dag.

Ettersom broene(de som holder stenen på plass) og selve steinen var gamle og litt slitte, ville de fikse på det( bytte broene og pusse steinen). Dette skulle de ha 1200 for, også skulle de ha 400 for å sette steinen med toppen av arveringen på forlovelsesringen. Altså, nesten 2000 kr;O madness! De er jo nesten et nytt par ringer. Og i denne prisen har de ikke begyn å nevne gullet de skal legge til på min kjæres ring. Nei, får spørre i Skien tenker jeg. Og håpe de er billigere der!

;)

Det er faktisk en del arbeid det du beskriver. Sist jeg sjekka for en stund siden så lå prisen på 14 kt gult gull på ca. 130 kr pr gram, og gull er tungt i forhold til masse (masse som i størrelse). Det blir med andre ord fort dyrt.

Samtidig så skal jo gullsmeden stå til rette for om noe skulle skje. Prisen skal da altså dekke arbeidstimer, gull og til en viss grad risiko samt andre ting som inngår i priser. Så skal jo selvfølgelig gullsmeden tjene på dette også.

Synes det er så trist at yrket holder på å dø ut fordi alt skal være så veldig billig hele tiden. Grunnen til at ringene i de vanlige gullsmedkjedene koster så lite er ofte fordi de er hule. Ikke alle er hule selvfølgelig, men så er det jo også slik at det meste er masseprodusert fra land som Thailand som har billigere arbeidskraft. Arbeid gjort av gullsmed på verksted her kan dermed ikke sammenliknes med ferdig produkt i butikken. Det gjenspeiles også i produkter som faktisk er laget av gullsmed i Norge.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...