Gå til innhold

Hva er en enslig forsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet hva det er, men er usikker på hva som menes med det når jeg leser vilkårene inne på NAV sine sider. Må du ha barnet hele tiden og pappaen må så og si være ikke-eksisterende, for å få overgangsstønad?

Kan man likevel ordne samværsordning selv om man står oppført som eneforsørger?

Vi har tenkt at jeg skal ha hovedansvaret for barnet, mens pappaen skal ha han i noen helger + en og annen ukedag. Dette blir nærmere bestemt på meklingen.

Men er jeg ut fra dette enslig forsørger? Jeg er helt avhengig av å få denne overgangsstønaden, siden jeg er student med inntekt på 6800 i mnd + litt lønn fra deltidsjobb. Men dette er jo ikke nok til å ta vare på et barn, med husleie, strøm, regninger, barnehage, osv ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får stønader som enslig forsørger hvis du har barnet så mye som du skisserer ja. Du må ha barnet mer enn 50%.

Skrevet

Du får stønader som enslig forsørger hvis du har barnet så mye som du skisserer ja. Du må ha barnet mer enn 50%.

Tusen takk for svar.. :)

Skrevet

ja du får overgangstønad og dekket 67 % av barnehageutgiftene. du får også barnebidrag fra far.

flytter du sammen med en mann mister du disse stønadene.(ikke bidrag da)

nei det er ikke noe å bekymre seg for økonomisk.

Skrevet

Man er enselig forsørger så lenge man ikke er sammen med barnefaren (og da heller ikke bor sammen med han selvsagt)og har mer enn 50% av den daglige omsorgen. Da kan du få overgangsstønad i tre år, frem til minste barnet er 8 år, eller du kan i noen tilfeller få utvidet med 2 år ekstra hvis du er under utdannelse og du ikke har fra før av. Får du deg ny kjæreste og flytter sammen med han mister du retten til overgangsstønad når dere har bodd sammen 1 år.

I år er det nye regler for overgangsstønad var noe med at de som får barn etter 1.1.2012 kun har KRAV på overgangsstønad i 1 år for å være hjemme med ungen, etter det må man enten jobbe minst 50% (eller noe), være registrert arbeidssøker, studere 50% eller mer for å få rett på de to resterende årene. Man kan altså ikke være hjemme med ungen til den er 3 lengre. Er unntak om du ikke har fått barnehageplass så lenge du venter på barnehage da. Tror de som søker nå må utfylle de siste kravene i tillegg for å få rett til overgangsstønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...