Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Joanna
Skrevet

Her forsvinner ca. 80% til fellesutgifter. Resten går til bøker, litt mat, dvd-filmer, hud- og -hårlpleie (ikke hver mnd!) og kollektivtrafikk, samt annenhver mnd går det 150 kr til mobilen.

Jeg kjøper ikke mye, for jeg har ikke så veldig mye i lønn. :lol:

Hva går dine penger til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... Den blir jo alltid brukt opp, så noe må det jo gå til...

betale huslån

mat (til heimen + kjøpe lunsj på jobb oftere enn jeg burde)

regninger: mobil, strøm, fagforening, kommunale utgifter, felleshusleie, forsikring.... uendelig :-?

kafeliv/uteliv

nye hudpleieprodukter når det er tomt, samme m shampoo/balsam (fra frisøren), sminke i blant

spise ute i blant

litt til buss, ikke så mye

frisør ca hver andre-tredje måned

litt klær

Og masse småtterier som ikke koster så mye, men som blir mye til sammen: brus, snop, blader, kino....

Det er ulikt hva det går til fra måned til måned, men det blir i alle fall tomt!! Har hatt en høst uten sparing i det hele tatt, fordi vi sparte til bryllupet vårt fram til sommeren. Men nå etter nyttår skal jeg begynne igjen å sette av litt hver måned til sparing også (håper jeg...)

Gjest Tristessa
Skrevet

Som hjemmeboende skoleelev går min inntekt på klær og skjønnhetsprodukter, øl og vin, kaffe på kafè og lunsjer. Kjekt å vite at alt jeg har kan brukes kun på meg selv!

Skrevet

Først forsvinner en del til lån, faste utgifter (strøm, telefon, forsikringer o.l.). Siden skal man jo ha mat og sånt. Etterpå sitter jeg igjen med noen tusen som sløses bort på tull og tøys :oops:

Skrevet

Uff...nå ble jeg tvunget til å tenke gjennom her.. :oops:

Er ikke noe flink til å spare jeg. Først og fremt er det husleie og strøm. Deretter mat og telefon. Ellers så spiser jeg en del ute.... og kafèbesøk da. Så kommer klær, sminke og ting til leiligheten... hva mer da...bøker og musikk. På sommeren blir det en del reising så prøver jo å legge av litt penger til det. Kremt...så har man jo den BSUen da :oops:

Skrevet

Har mistet litt oversikten nå som jeg jobber 100% og vi har "nok" penger. Hadde bedre oversikt når jeg jobbet 50% så vi hadde litt strammere økonomi. Men - har vel ca 13000 utbetalt tror jeg. Sambo og jeg har felles økonomi, så det er litt vanskelig å si akkurat hva jeg bruker, men sånn ca

Faste utgifter som blir trekt av min konto er ca 5200 i mnd(inkluderer husleie, forsikring, strøm, internett, mobilen min, studielån og forsikring)

Bruker ca 2500 - 4000 kr på mat, alt etter hvor ofte vi spiser ute, om vi rekker å lage "ordentlig" middag eller om det blir brødskive...

Sparer 1250 kr i BSU pr mnd + prøver å legge av penger til ferie og "reserve-konto".

Ut i fra dette sitter jeg igjen med 2500 - 4000 kr i mnd(hvis hoderegninga mi stemmer...) som jeg kan bruke til andre ting. Det stemmer vel sikkert det. Noe av dette går med til sparing, varierer masse, noen mnd sparer jeg ingen ting, mens noen mnd setter jeg av noen tusenlapper. Vi liker å reise, og bruker litt penger på dette...

Ellers går det penger til buss, bompenger, litt klær, kino etc

Skrevet

Vi satt og laget budsjett for 2004 i går, så jeg får se hva jeg husker...

7200,- i faste regninger (strøm, forsikring, tlf, komm avg, båtplass, tv mm)

1250 i BSU

2200 i fondssparing

4000,- i lån

2500,- i reisekostnader

10. 000,- på sparekonto til husbygging

Resten til mat, restaurantbesøk, klær, et blad innimellom, ting og tang til huset, ut på byn avogtil.... Ja, hva går egentlig pengene til? Forsvinner gjør de hvertfall...!

Skrevet

Vil tro at ca 90 % går til regninger og mat. Kjipt, men nødvendig. Resten blir brukt på dill.

Skrevet

Først går det penger til:

Husleie.

Setter av penger på lånekonto.

Mobilregning.

Månedskort.

Setter av penger på sparekonto og/eller BSU. Beløpet varierer etter hvor mye jeg kan spare den måneden.

Mat.

Så går det penger til:

Hudpleieprodukter når jeg trenger det, og det er jo ikke hver måned ettersom produktene er drøye.

Klær.

Sminke.

Ting og tang.

Skrevet

Min lønning?

Får bare lån og stipend + minimal lønn etter annenhver lørdagsjobbing

Lån og lønn går til mat og månedskort

Stipend går rett inn på sparekonto

Alt annet betales med sambos lønn..

Gjest x4tretoen
Skrevet

:o Nei si det?! Men borte blir den... og det fort!

Syntes det blir mer og mer faste utgifter. :-?

Har funnet ut at uansett hvor mye jeg tjener så er det nærmest skrapet litt over en uke før lønning :-? Den siste uka før lønning er nærmest som en fasteperiode å regne. :D

Det hjelper ikke om man tjener mye mer enn man gjorde før. Man får ALDRI god råd! Man bare kjøper dyrere versjoner av det man allerede har og blir like blakk som før :ler:

LYKKEN ER VENNER IKKE PENGER :D :D

Skrevet

Noe varierende inntekt på meg ifjor.

Vi har felles økonomi, og det meste går vel til regninger og faste utgifter.

Slenger litt inn på BSU når vi ser oss råd til det.

Vi er flinke til å kose oss med god mat og drikke sammen med venner.

Denne posten er nok prosentvis høyere hos oss enn hos gjennomsnittet.

Sist på lista kommer hudpleie, klær og dill av ymse slag.

Denne posten har jeg tenkt å øke litt i 2004. :briller:

Gjest Gjest Nikki
Skrevet

Tjener ganske bra etter flere magre år :)

Er enig i at man bare kjøper dyrere (flere?) ting, etter hvert som man får bedre råd. Så det er fortsatt ikke lett å spare noe av lønna!!! :(

Noen som har gode tips for å spare litt???

Synes jeg er ganske fornuftig, betaler alltid regningene til forfall, huslån, studielån (dessverre), strøm :evil: telefon/mobil/internett + kjempemye av lønna går til mat/husholdning og ikke minst klær (har 4 barn).

Jeg har satt opp budsjett i mange år, men er ikke så flink til å følge det. Det eneste jeg er flink til, er å ha en viss kontroll med forbruket :D

Men det er vanskelig å si nei til barna, når de vil ha klær etc. :-?

Gjest Poirot
Skrevet
Noen som har gode tips for å spare litt???

Ha fast sparetrekk inn på sperret konto. Dette kan avbestilles i forveien om du en gang finner ut at du ikke ønsker å spare, ellers går det automatisk.

Gjest Nicoline
Skrevet

Min lønn går med til å drive A/S FamilienMin. Det innebærer huslån, bil, strøm, telefon, forsikringer, eiendomsavgifter, alarm, lommepenger til ungene, klær, fornøyelser og ikke for å snakke om mat... Setter av noen kroner hver måned, men min sparebøsse er huset - tjener mer på verdistigningen på huset enn å ha penger i banken.

Skrevet

Min lønn går med til:

-lån

- Noen regninger mobi,tannlegen etc. (vi har delt sånn at jeg betaler det meste av lånet og han betaler de fleste regningenen)

- Mat(jeg betaler all mat,her er også hud pleieprodukter,hårpleie,osv)

- Klær (til begge)

- Spise ute (innimellom)

Og stort sett det meste. Vi har begge fast jobb 100% så vi har det ikke vanskelig økonomisk,mne pengene blir da borte....

Lilletrollet

Skrevet

Vi har felles økonomi her i huset også. Alt går inn på samme konto. Fra og med denne mnd går det ca 7000,- til faste utgifter(BSU, studielån, bil, telefon, mobilx2, bredbånd, linser osv). I tillegg kommer lån. på ca 4500,- Det som er igjen går til mat og annet forbruk som hudpleie, klær osv. I tillegg sparer vi noen hundrelapper pr mnd.

Nytårsforsettet er å holde litt mer kontroll på økonomien....

Skrevet

Pengene går til husleie, mat og drikke...

Jeg reiser en god del, hadde minst en flytur hver måned i 2003 + en del tog/bilturer også...

Setter inn 15.000 på BSU hvert år, og resten av pengene står på konto og godgjør seg... Bruker ikke alt, så det blir mer og mer på konto etterhvert som tiden går...

Gjest Zalomine
Skrevet

Vi har felles økonomi, men det alle våre felles penger går til er:

husleie, strøm, telefon, internett, forsikring (og eventuelle andre regninger jeg måtte ha glemt)

Studielånene våre

Mat og andre husholdningsartikler (inkl shampo og hudpleie, jeg bruker minimalt av dette og kjøper det på butikken)

Busskort så jeg kommer meg på jobb

Vårt fadderbarn gjennom Plan, og litt andre veldedige saker (men det er snakk om ca 1000 kroner i året kanskje, det utenom plan altså)

Og innmellom hender det at det blir et klesplagg, nye sko når det behøves og en hårklipp når det er for slitt.

Vi sparer det vi kan (dvs rett og sett så bruker vi ikke opp pengene på konto hver måned.) Vi er ikke egentlig vant til å tjene mer enn vi bruker, det fenomenet oppsto for oss en gang rett før jul, vi har rett og slett endelig begynt å tjene litt. Derfor bruker vi ikke mye penger, og da vi begge er økonomiske av natur og VET at ingen av oss har fast jobb enda så vi kan trenge alle pengene vi kan klare å spare opp. Så det er ikke slik at alle pengene blir borte hos oss. Men, det som står på konto på lønningsdagen (altså før lønna kommer inn) det overføres til sparekontoen (denne ordningen er ny av året, og årets første lønning har ikke kommet enda, men det er teorien i alle fall)

I løpet av året skal det, dersom han får ei grei kontrakt og jeg fortsatt har jobb etter 31. juli (fikk 6 måneders forlengelse nå, det hjalp) puttes penger på BSU også.

Og hvem vet? Om økonomien stabiliseres så kanskje jeg kan begynne å faktisk kjøpe litt nye klær eller hår/hudpleieprodukter uten å vurdere det 15 ganger først? Kanskje til og med vurdere å lese om bøkene fra bokklubben kanskje er verd å ha før jeg avbestiller? (Har avbestilt ALT jeg, kategorisk) Nå har jeg faktisk meldt meg ut av hele bokklubben da, men det er fordi jeg heller vil melde meg inn i en annen, har bare ikke gjort det enda....

Jaja, pengene forsvinner jo....

Skrevet

Har studielån, og det går til:

Husleie og faste utgifter (1850 kr +tlf, mobil, bredbånd, gass, strøm, etc)

Mat (1500 kr i mnd for to?)

Trening (800 kr i halv året)

Hud, hår, klær og sko (varierer veldig, 500 kr i mnd?)

Sosiale aktiviteter, blader, bøker, div. hygge (500 kr i mnd)

Skolebøker (3000 kr i halvåret)

Synes det går greit, i og med at jeg har spart ca 6000 kr dette semesteret. Men nå skal jeg bo alene i noen mnd, og har ingen å dele faste utgifter med, så da blir det vel litt mere å bruke pengene på.

Piglet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...