Gå til innhold

Nabokrangel pga Katt.. De mener jeg stjeler katten deres

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde katt i 12 år selv, og naboene har en katt som er ca 5 år gammel. Katten vår døde, og vi forble uten dyr. Etter en stund merker jeg at nabokatten er her mer enn normalt. Hun sitter utenfor hagegjerdet, eller går forbi huset, ser inn vinduene og sånn. Litt merkelig oppførsel, men greit. Det eskalerer og katten kommer oftere og oftere, og nekter å gå igjen. Det er slik at når jeg går til jobb om morgenen, følger katten meg ned til hovedveien før hun snur og går et annet sted. Det skjer noen ganger i uka. Jeg har ikke gjort noe for å oppmuntre katten, men heller sagt at hun må Gå hjem. Nå har katten begynt å sove på min balkong, det har den kanskje gjort lenge uten at jeg har sett det, men jeg oppdaget det da jeg åpnet utstyrskassen til vårmøblene mine. Der nedi ligger den, blant stolputer og pledd.

Samtidig har naboene slengt både lapper og telefonsamtaler til meg om katten, påstått at jeg mater den og stjeler den fra dem. Det er ikke sant, jeg gir konsekvent ikke mat til dyr jeg vet har et hjem og eier, jeg vil jo ikke ha katten der når det skaper så mye bråk og drama. Nå sitter den utenfor stuevinduet mitt og ser inn på meg, det har den gjort lenge. Nå er det vel ikke lenge til naboene igjen ringer meg og beskylder meg for tyveri. Skal jeg bære katten hjem til dem hver gang hun kommer hit? Huset deres ligger kaaaanskje 50-80 meter unna meg. Maks 100meter da, kan vi si.

Hva skal JEG gjøre med et dyr som tydeligvis vil være mer her enn der?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den savner ikke katten deres da? Jeg syns du burde ta en prat med naboene. Ta med deg katten, ring på og fortell dem hva du opplever, kanskje de vil forstå:)

• Liker 4
Skrevet

Jeg satt faktisk og lurte på det, men kattene hadde egentlig ikke noe god kontakt tror jeg, jeg så dem aldri sammen. Men det kan hende de var venner likevel. Får meg til å føle meg litt trist igjen, for jeg savner katten vår, det er litt sårt at kanskje nabokatten savner ham også, og derfor er her og ser etter ham hele tiden.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Forebygg. Ring naboen hver gang katten er hos dere og si at nå må de hente katten sin igjen. Da kan de jo i allefall ikke beskylde deg for å stjele den ;)

Ellers er det vanskelig med katter, for de drar dit de vil, ikke så lett å få styrt det liksom!

• Liker 15
Skrevet

Forebygg. Ring naboen hver gang katten er hos dere og si at nå må de hente katten sin igjen. Da kan de jo i allefall ikke beskylde deg for å stjele den ;)

Ellers er det vanskelig med katter, for de drar dit de vil, ikke så lett å få styrt det liksom!

Det har jeg vurdert, men nøyer meg med en tekstmelding. Det er bare det at naboene er -aldri- hjemme, det er sjelden altså. Han er entrepenør og hun jobber i helsevesnet, så de eneste gangene jeg hører fra dem, er grytidlig, veldig sent, eller om helgene. Men jeg sender melding likevel.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Gjør det, så har du iallefall ditt på det rene. At de selv ikke klarer å ta vare på katten sin og hente den, skal jo ikke du lide for. Herregud, beskylde andre for å stjele katten når de selv aldri er hjemme :roll:

• Liker 11
Skrevet

Gjør det, så har du iallefall ditt på det rene. At de selv ikke klarer å ta vare på katten sin og hente den, skal jo ikke du lide for. Herregud, beskylde andre for å stjele katten når de selv aldri er hjemme :roll:

Hm, det slår meg nå at kanskje katten ikke vil være hos dem, fordi de omtrent ikke er hjemme? At den oppsøker folk fordi den ikke føler den har det bra hjemme selv? Ikke at de vanskjøtter den, for den er stor og tykk, men kanskje behovene ellers ikke er ivaretatt?

• Liker 9
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det kan jo være en mulighet det. Katter gjør nå en gang stort sett som de vil! ;)

Skrevet (endret)

Jeg har katt selv, og hvis den hadde valgt å henge hos noen andre enn her hjemme, hadde jeg blitt lei meg, men innsett at den velger helt selv hvor den vil være. Man kan ikke tvinge en katt til å holde seg hjemme. Og jeg hadde aldri blitt sur på naboen fordi katten hadde lyst til å henge rundt huset dems.

Og ihvertfall ikke i denne situasjonen når du sier at du ikke mater den engang.

Endret av sebra
  • Liker 1
Skrevet

Den har mer lyst til å bo hos deg rett og slett. :) Litt artig å høre om hvordan den sonderte terrenget (endatil tittet inn vinduene) og forsikret seg om at hjemmet var ledig og kattefritt, før den satte inn sjarmoffensiven. :fnise:

Merkelige eiere. De burde jo heller være glad til at katten har litt selskap mens de selv er borte mesteparten av døgnet. Eller mener de at katten skal innfinne seg så straks de har en liten ledig stund til den?

Dette er et klassisk eksempel på at det skal mer til en mat og ly for at en katt skal trives og føle seg hjemme. Mulig de har litt dårlig samvittighet og prøver å kompensere med mat og godbiter og at det er derfor katten er tykk. Eller det kan være den selv som velger å overspise fordi den er ensom rett og slett.

Så lenge det er greit for dere at den besøker dere på denne måten, så tror jeg ærlig talt jeg ikke hadde giddet å ta noen aktive grep her om jeg var deg. Katten er et fritt dyr og velger selv hvor den vil gå, inklusive å besøke naboen!

Hvis de fortsetter å beskylde deg for tyveri, får du bare fortsette å svare som du har gjort til nå: Du hverken mater den eller gjør noe annet aktivt for å få den til å komme. Du kan godt slenge på at den nok er selskapssyk så kanskje de får litt å tenke på. Blir de virkelig plagsomme for deg med disse beskyldningene, så får du bare anmelde dem for trakasering. Ethvert fornufig menneske (inkusive politimenn) skjønner at det ikke er du som styrer dette.

Det er leit å høre at du har mistet pusen din, og jeg forstår så godt at du savner den sårt. Du skal heller ikke se bort i fra at nabokatten hadde selskap i den selv om du ikke så det. De holder seg ofte unna sine respektive hjem og møtes på nøytral grunn. :)

• Liker 5
Skrevet

Hm... Fem (!!!!!!!!!!) katter har i løpet av årenes løp flyttet inn hos meg selv om de eeegentlig bodde hos naboer.

Ingen av naboene har blitt sinte, et par-tre har takket for at vi har tatt over katten, så til syvende og sist har de nok visst om at katten har det bedre andre steder.

Den katten jeg har nå ville ikke være med på forrige eiers flyttelass, så jeg ringte og sa i fra at katten var hos meg. De kom ikke og hentet den..

Jeg synes at du er flink som klarer å la katten være ute, ikke slippe den inn, kose den osv.

• Liker 7
Skrevet (endret)

hihi vi hadde en kattemor og 4 kattunger som flyttet inn hos oss. vi fant ut hvem eieren var, leverte kattene der de hørte til. Men noen dager senere kom kattene ned til oss igjen. det var koselig med besøk, men. etter 2 gangen holdt de seg hjemme.

Du kan ikke skaffe deg en ny katt da? Kan hende det er en grunn til at du ikke har katt lenger, så jeg skal ikke være skråsikker her hehe.. men det kan jo fungere...

katten vår kommer alltid hjem, og liker ikke andre mennesker. han vil bare hilse på besøk når han er trygg hjemme. Og han vet godt at han får mat og kos og varme tepper her.... høres ut som naboene dine ikke gir katten den oppmerksomheten han trenger kanskje?

Men ja, det er nå bare å si ifra hver gang han er hos dere.... da er det jo ikke tyveri...

Endret av otilie
Skrevet

Har litt det samme problemet men i vår tilfelle, tør ikke å ta kontakt med eieren pga vi vet ikke hvordan h*n skal reagere selv om vi -tror- eieren ikke bryr seg i det hele tatt... Siden katten var liten har han vært ofte hos oss (vi har 2 katter fra før) men vi la han aldri kom inn, han snek seg inn mange ganger og til slutt ga vi etter det (midt i sommeren og måtte holde alle dørene stengt i et varmt hus??? nei takk!)... Det var ikke noe problem men det som vi la merke til var at han var ALLTID ute! Om det regnet, om det var storm, alltid ute! I fjor vinter var han ute når det snødde, når det var sprengkulde var han ut og det var uakseptabelt! Da fikk han ly hos oss... Snakket med naboene som sa at de gjorde det samme,...

til slutt tok vi han til veterinær for å se om han var ID-chip og det hadde han (frem til da, trodde vi at han var husløs) men vi tør ikke å si ifra for vi vet ikke hvordan eieren skal reagere, om han skal gjøre det i det hele tatt... Han bryr seg ikke uansett...

Skrevet

Jeg er stort sett alltid hjemme (fordi jeg jobber hjemme), og katten er vant til å gå ut når som helst. Bortsett fra natt, da hun "legger" seg når jeg gjør det.

Jeg har hatt "problemer" med naboer som har tatt henne inn, fordi hun har vært en svipptur ute i feks storm/kulde etc, og så har det da resultert i at siden hun fikk mat der hun ble sluppet inn, så har hun også blitt inne der en stund før ut igjen. Jeg tenkte mang en gang på at HVORFOR GIR IKKE NABOER MEG BESKJED HVOR KATTEN MIN ER? Jeg gikk runder på dører ETTER å ha hengt opp lapp, og ingen ga meg beskjed om en dritt, men etter runden, så har hun også kommet inn når hun "skal"

Kooko , gi hvertfall beskjed.

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, jeg ville bare oppdatere og si at nå har den katten flyttet inn fast her, jeg har gitt opp å kaste den ut, og naboene har gitt opp å kjefte på meg. Katten har valgt, og den velger å ligge på brystkassa mi hver kveld og gni ansiktet sitt mot haka mi, og bare kose seg. :)

• Liker 12
Skrevet

Ts her, jeg ville bare oppdatere og si at nå har den katten flyttet inn fast her, jeg har gitt opp å kaste den ut, og naboene har gitt opp å kjefte på meg. Katten har valgt, og den velger å ligge på brystkassa mi hver kveld og gni ansiktet sitt mot haka mi, og bare kose seg. :)

Å, så fint! :) Så 'vant' den til slutt! :fnise: De pleier ofte å gjøre det disse gode luringene.. :rodmer: Gratulerer med pus i hus! :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hihi :) Grattis med katt. :P

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Nå har du fått deg en trofast venn for livet, TS :rodmer:

En voksen katt som velger deg, som katten din har gjort, og er så tålmodig mens den venter på at du 'gir deg', den forblir trofast mot deg som sitt utvalgte menneske :)

Sover på brystkassen din ja. Ja, du er valgt, og du har vunnet et kattehjerte :rodmer:

Gratulerer dere to :klemmer:

• Liker 3
Skrevet

Ntåååww! Fine pusen som valgte seg ett nytt hjem for livet :)

Skrevet

Jeg har katt selv, og hvis den hadde valgt å henge hos noen andre enn her hjemme, hadde jeg blitt lei meg, men innsett at den velger helt selv hvor den vil være. Man kan ikke tvinge en katt til å holde seg hjemme. Og jeg hadde aldri blitt sur på naboen fordi katten hadde lyst til å henge rundt huset dems.

Og ihvertfall ikke i denne situasjonen når du sier at du ikke mater den engang.

Enig! Vår katt er allemannseie i nabolaget, han får lov til å gå inn over alt for å få kos (og sikkert en godbit). Syns det er kjempeflott jeg! Det finnes jo nok av folk som avskyr naboens katter pga tiss og bæsj og potespor på billakken. Så jeg skjønner meg ikke på katteeiere som tar på vei for at pus får kjærlighet andre steder.

I dette tilfellet er det best å troppe opp med katten under arma. Hvis du aldri treffer noen hjemme får du bare fortsette å melde dem på sms som du gjør nå kanskje?

Syns faktisk det er ganske frekt av dem å kjefte på deg for at deres katt kommer å ligger i dine hagemøbler hver dag. De skulle heller vært glad for at du ikke henter frem hageslangen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...