AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Jenta vår på to år har (dessverre) arvet mannens hårtype - veldig tynt og lett hår med tendens til å bli ullent. Hun HATER selvfølgelig å kamme håret, men jeg prøver å bade henne ofte og ta litt balsam i de verste flokene. Når jeg endelig har fått glattet det ut er det greit i et par timer. Men så tar hun f.eks. på seg en lue pga at vi skal ut, og da er håret igjen en eneste stor floke (spesielt bak). Hver morgen er det samme problem, når hun ligger og sover floker det seg til i bakhodet. Hun er relativt kortklipt pga dette problemet, og jeg føler at jeg ikke kan klippe henne noe kortere. Begynner nesten å bli flaut å sende henne til barnehagen når hun er slik på håret - og grer vi henne (noe som ender i tårer og trass) før barnehagen, er hun flokete når hun kommer tilbake. Noen gode råd der ute? Selv har jeg alltid hatt hår som ikke floker seg, så jeg er litt ukjent med dette problemet
BananSplit Skrevet 20. januar 2012 #2 Skrevet 20. januar 2012 La det vokse seg lenger så du kan gjøre noe med det - sette det i strikk eller lage flette®.
Rosalie Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 La det vokse seg lenger så du kan gjøre noe med det - sette det i strikk eller lage flette®. På et barn som ikke vil la seg gre? Neppe... Klipp det enda kortere, TS. Ja, jeg vet det er uvanlig med så små jenter som er helt pinnkortklipte her i Norge, men om du f.eks. ser på indiske småjenter, så er det helt pinnkort klipt når de er små, type som på dette bildet: http://www.markbeeson.com/mark_beeson/images/2008/03/11/indian_child_2.jpg . Også ser man at det er jenter ut fra klesstil (samt sminke og øredobber, men de to siste er vel ikke nødvendig...)
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Hva med å se barnetv når du kammer henne? bare for å avlede henne litt. Har selv hatt en flokeunge. Det var mange kamper, gitt. Syns type børste avgjorde veldig på hvor greit det var å kamme. Beste børsten vi brukte var en type med "tett bust".
Honesty Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Kjøp en Tangle Teezer-børste. Det funker forbløffende bra på flokete barnehår, og lugger ikke. Vi trenger ikke lenger bruke balsam på toåringen etter at denne kom i hus. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Kjøp en Tangle Teezer-børste. Det funker forbløffende bra på flokete barnehår, og lugger ikke. Vi trenger ikke lenger bruke balsam på toåringen etter at denne kom i hus. Takk for tipset! Leste litt om denne nå, og bestilte en (med flowerpot) på ebay, for å prøve. Kanskje det hjelper med å få litt velvilje fra hennes kant for stell av hår.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #7 Skrevet 20. januar 2012 I tillegg til den børsten så ville jeg også kjøpt sånn antiflokespray. Er det natusan som har dem gule flasken? Tror den fåes kjøpt i vanlige matbutikker 2
Mamma1 Skrevet 20. januar 2012 #8 Skrevet 20. januar 2012 Samme problemet her, håret blir som tovet ull. Spraybalsam og avledning ved børsting, samt en litt gi faen holdning er det jeg bruker. 1
Myrthel Skrevet 20. januar 2012 #9 Skrevet 20. januar 2012 Med 4 jenter i hus (inkl meg), med laangt hår, har jeg endel erfaring med floker... Jeg har funnet ut at ull og endel fleece ikke brukes mot hår..Dvs. at vi bruker bomull eller noen typer fleece utenpå ullundertøy. Er også nøye på hvilke luer, skjerf og "halser" jentene har brukt/bruker. Bruker de strikke-gensere tar/tok jeg de på rett før de får/fikk utejakker på seg... (Problemet blir mindre når de vokser seg større, men det blir ikke borte) Vi bruker en fuktighetsbalsam når håret vaskes, og en spray balsam fra frisøren med mye fuktighet når det gres. Alle jentene har vært veldig opptatt av å få laaangt hår, så det har vært en grei "trussel" å si at håret må bli kortklipt hvis de nekter å gre. En mulighet (ved langt hår) er å ligge med flette på natta. (Pass da på å ha en myk strikk) Jeg har også hørt noen bruker "silke" putetrekk, fordi f.eks flanel tover håret fryktelig. Noen ganger må man bare godta at håret ikke er helt "strøkent", så det har hendt at jentene har dratt med litt bustete fletter på morgenen...Det nytter ikke å vaske, gre og tørke håret til alle på morgenene... (Ja, nå er de to eldste så store at den biten fikser de selv, men jeg refererer til tidligere år...) 1
noisy Skrevet 20. januar 2012 #10 Skrevet 20. januar 2012 Søstera mi var også et skikkelig bustetroll da hun var liten, det endte med at hun ble klippet guttekort for en periode. Hun kom fra det uten videre traumer Spraybalsam er også et godt tips :-)
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #11 Skrevet 20. januar 2012 Eneste løsningen vi fant på vårt lille bustehode, var å klippe det opp bak (fjerne babyhåret som frisørene kalte det). Balsamspray eller leave in balsam i alle merker fungerte ikke, tangle teaser fungerte ikke, hårgele (ja frisøren mente vi skulle prøve å "feste" håret) fungerte ikke, minifletter fungerte ikke. Håret hennes vokser itillegg til alle retninger, så uansett hva vi har prøvd så ser hun like ustelt ut. Enden på visen ble at hun fikk en sveis som skal se rufsete ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå