Gå til innhold

Kan naboen legge ut så mye brød til fulger som de vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat flyttet inn i et hus, og vi har et eldre ektepar til nærmeste nabo som åpenbart elsker fugler. De legger ut massevis av mat hver eneste dag, og det er derfor utrolig mye måker, kråker, skjærer og duer her. Det er nesten ingen småfugler som spiser der, for de legger tydeligvis ut mest store brødbiter. Strømledningene går over min tomt og der sitter de selvsagt mellom matpåfyllet og spiser og driter. Bilene våre er neddriti hele tiden, og det ligger brødrester både her og der. I tillegg er som dere vet ikke disse fuglene de roligste, så jeg ser ikke veldig frem til å sole meg med duene dritende over terrassen min mens måkene hyler. Det jeg bekymrer meg for nå er rotter, og lurer på om de egentlig har lov til den matingen? Jeg synes det er kjempefint at man legger ut mat til småfugler, men disse store brødbitene får jo ikke småfuglene uansett og måker har ingenting å gjøre langt inne i et villastrøk langt borte fra havet.

Jeg har snakket med noen naboer og de sier at det har blitt helt håpløst med store fugler her etter at de flyttet hit. Jeg er usikker men jeg forstod det slik at noen har snakket med dem uten resultat. Antagelig har de gitt opp for de blir ikke så plaget som vi blir pga strømledningene som går over her.

Kan man gjøre noe annet enn å snakke med dem? Kan kommunen gjøre noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være en idé å kjøpe fuglehus i gave til dem? Eller et annet matestativ som løfter maten opp fra bakken? Og hjelper med å sette det opp (ellers risikerer dere at det ikke blir gjort). Når dere kommer med en nabogave, kan de vel ikke bli sure? Ville evt forklart det med rottene, og ikke nevnt det med neddriting av bilen deres. Rotter er de vel også interesserte i å unngå selv? :)

Jeg har nylig sett rotter i vårt nabolag, og det er IKKE noe kjekt :-(

Skrevet

Prøv å snakk til dem du også, så du er sikker på at de vet hvor landet ligger. Det høres ikke greit ut å legge ut mat slik at det blir fulgt av duer og kråker - sannsynligvis vil det være rotter der også... i mange nabolag har en jo ikke en gang lov til å ha hønsehus, så jeg vil tro du kan gå til Mattilsynet dersom naboene ikke tar hensyn (jeg ville nevnt ovenfor dem at dette er alternativet...). Har sett dette i nærheten av der jeg bor også - i det ene huset er det hundreogørten fuglemateanordninger, på huset ved siden av sitter en flokk på 50 duer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...