Gjest Raggy Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Eier leilighet sammen med min samboer, vi skal flytte fra hverandre. Jeg mottar aap. Har jeg noen som helst sjangs til å beholde bolig/boliglån bassert på aap samt ytelse fra pensjonskassen, eller vil det bli blankt nei fra banken? Skal såklart kontakte banken, men ofte er det nyttig å be om råd her da folk har flere erfaringer. Verdien på boligen i forhold til lån er ganske høy og det er en nøktern bolig.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #2 Skrevet 20. januar 2012 Om du hadde søkt om boliglån ville du nok fått nei, men tror bankene kan være litt "snillere" når det er snakk om samlivsbrudd. Hva er lånet på da? Og hvor mye har du i inntekt? Det banken ser på er jo om du kan betjene lånet.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 AAP regnes ikke som fast inntekt (da må du bli varig ufør og over på uføretrygd), så bankene vil nok se deg ekstra nøye i kortene. Men det viktigste vil være boligpris vs. inntekt. AAP er jo ikke støre greiene, så du kan ikke regne med å få særlig mye i lån. Hva med at far kjøper boligen og blir bostedsforelder, mens du leier deg noe smått og er samværsforelder? 1
Gjest Raggy Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Boutgiftene er på nesten 10 tusen pr mnd inkl renovasjon, utvendig vedlikehold samt bygg forsikring. Boutgiftene vil vel øke noe visst jeg kjøper ut min samboer, spørs jo på om han vil løse seg ut etter dagens takst eller det vi kjøpte for.. Kunsten blir å få til at begge kan eie noe så begge får det så bra som mulig. Om han kjøper ut meg eller jeg han får tiden vise, ingenting er bestem før vi har sett på flere løsninger. Inn pr mnd har jeg totalt ca 22 tusen
Glitnir Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Boutgiftene er på nesten 10 tusen pr mnd inkl renovasjon, utvendig vedlikehold samt bygg forsikring. Boutgiftene vil vel øke noe visst jeg kjøper ut min samboer, spørs jo på om han vil løse seg ut etter dagens takst eller det vi kjøpte for.. Kunsten blir å få til at begge kan eie noe så begge får det så bra som mulig. Om han kjøper ut meg eller jeg han får tiden vise, ingenting er bestem før vi har sett på flere løsninger. Inn pr mnd har jeg totalt ca 22 tusen 22 000 netto på AAP? Hmm, det var mye. Og burde ikke være noe problem å dekke boutgifter på rundt 10 000 på det. Men for å kunne si noe sikrere må du nesten oppgi brutto inntekt og faktisk størrelse på lånet du trenger, samt husleie og evt. fellesgjeld.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Sjekk om du kan få startlån hos kommunen. Selvfølgelig må du kjøpe ut samboer til dagens markedsverdi. 1
Gjest bellabulla Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Sjekk om du kan få startlån hos kommunen. Selvfølgelig må du kjøpe ut samboer til dagens markedsverdi. Dagens takst er én ting, men skal man finne markedsverdi må man jo inn med visninger og budrunder. Skal man ta gjennomsnittlig markedsverdi blir også det vanskelig om boligen ikke ligner andre i området osv. Vil anbefale dere å få takst satt av minst 3 meglere og ta et gjennomsnitt, minst styr og er nærmere den faktiske verdien på boligen enn de gale prisene folk er villige til å betale for å vinne budrundene.
Gjest Raggy Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 22 000 netto på AAP? Hmm, det var mye. Og burde ikke være noe problem å dekke boutgifter på rundt 10 000 på det. Men for å kunne si noe sikrere må du nesten oppgi brutto inntekt og faktisk størrelse på lånet du trenger, samt husleie og evt. fellesgjeld. Jeg skrev at jeg totalt har ca 22 tusen inn pr mnd, ikke at dette kun er aap. Med å nevne aap så mener jeg å forklare at jeg ikke har en sikker inntekt. Utfallet på regnestykket kan jeg jo ikke gi uten konkrete avtaler og evt takst.
Gjest Raggy Skrevet 22. januar 2012 #9 Skrevet 22. januar 2012 Sjekk om du kan få startlån hos kommunen. Selvfølgelig må du kjøpe ut samboer til dagens markedsverdi. Ok, det skal jeg sjekke. Å dele på grunnlag av markedsverdi er vel ikke noen selvfølge, det er en selvfølge å dele slik at begge kommer ut av det med en ok bosituasjon.
Gjest Raggy Skrevet 22. januar 2012 #10 Skrevet 22. januar 2012 Dagens takst er én ting, men skal man finne markedsverdi må man jo inn med visninger og budrunder. Skal man ta gjennomsnittlig markedsverdi blir også det vanskelig om boligen ikke ligner andre i området osv. Vil anbefale dere å få takst satt av minst 3 meglere og ta et gjennomsnitt, minst styr og er nærmere den faktiske verdien på boligen enn de gale prisene folk er villige til å betale for å vinne budrundene. Takk for det men her vi bor et det ikke noe problem å finne merkedsverdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå