Gå til innhold

Hvorfor feirer vi 17.mai?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det fordi vi vant 2.verdenskrig og ble et fritt land? Men det skjedde jo den 8.mai 1945?

Så hva skjedde 17.mai? Det er jo nasjonaldagen vår *tenke* har det noe med Eidsvoll å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å være frekk mot deg, Ts. Men er det mulig å ikke vite det?

• Liker 12
Skrevet

Jeg vet det jo. Jeg har jo lært det, hver eneste 17.mai ... men jeg husker rett og slett ikke :sjenert: så som ekte nordmann er det tryggest å være AB akkurat nå.

Kanskje du kan fortelle meg det?

Skrevet

Viss dette er for alvor så synes jeg overhode ikke det var frekt skrevet ab #1.. Nå kan trådstarter lese og skrive så da er det ikke frekt å svare slik på et spørsmål…

Du får google litt da ts!

• Liker 4
Skrevet

Er det fordi vi vant 2.verdenskrig og ble et fritt land? Men det skjedde jo den 8.mai 1945?

Så hva skjedde 17.mai? Det er jo nasjonaldagen vår *tenke* har det noe med Eidsvoll å gjøre?

Er dette en tulletråd? Eller er du veldig ung og har hatt lærere som ikke holder mål?

• Liker 1
Skrevet

Jeg var visst inne på noe da jeg tenke på Eidsvoll, og nå husker jeg det. Vi fikk grunnloven vår!

Nei, jeg er visst ikke helt med inatt! :ler:

Skrevet (endret)

Jeg vet det jo. Jeg har jo lært det, hver eneste 17.mai ... men jeg husker rett og slett ikke :sjenert: så som ekte nordmann er det tryggest å være AB akkurat nå.

Kanskje du kan fortelle meg det?

17.mai blir også kalt grunnlovsdagen! :opplyser:

I denne forbindelse er det litt moro å lese litt om "Svenska flaggans dag" - artig nok ikke en offentlig høytidsdag før i 2005, og da med bakdelen av at man måtte "ofre" andre pinsedag! :fnise:

Endret av Lutetium 71
Skrevet

1814 er et greit tall å huske på i samme slengen.

Skrevet

Hvordan er det mulig å ikke vite dette? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig (og litt sjokkert). Det er jo ikke bare noe man får gjentatt hver 17.mai, det er også noe man får gjentatt temmelig ofte på skolen.

Og hvordan er det mulig å klare å logge seg på KG fremfor, tja, Google? Hvorfor googler man ikke sporenstreks ting man lurer på?

• Liker 1
Skrevet

Fordi man gjerne vil provosere og diskutere :)

Altså, jeg husker alt nå! Men istad klarte jeg ikke å komme på det fordi jeg var så trøtt og sliten. Man trenger ikke være dum eller uintelligen fordi man spør. Som regel er det fordi man ikke husker der og da.

Har en regle jeg aldri glemmer fra barneskolen:

Atten fjorten nitten fem,

grunnlov, fridom stiger frem.

Nitten førti førti fem,

vant vi freden vår igjen.

Skrevet

Jeg sa ikke at du var dum, jeg var bare veldig nysgjerrig. Artig regle forresten, den har jeg ikke hørt før. :)

Skrevet

Så frekke folk er!

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

• Liker 1
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jeg håper virkelig dette er en tulletråd. Siden om du ikke vet det ja da begynner jeg og lure på hvor dårlige skoler vi har her i landet.

Skrevet

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Dumme svar kommer ofte etter dumme spørsmål.

• Liker 3
Skrevet
:ler: Morsomt å se hvor provoserte folk blir :ler:
  • Liker 1
Skrevet

Seriøst?! Er det mulig å ga såpass skole at man har lært å skrive uten faktisk å vite hvorfor vi feirer 17. mai?

Ikke noe rart det går nedenom og hjem med skoleverket!

Skrevet (endret)

Hvorfor lage en tråd, når et enkelt google søk gir deg svaret mye raskere? Bare et lite tips.

Endret av Sofie_22
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...