Gå til innhold

Foreldre-barn-alkohol

Killer

Anbefalte innlegg

Godt nytt år til alle KG brukere :D

Vi var hos venner i går og feiret nyttårsaften som seg hør og bør skal.

Men jeg sitter igjen med en klump i magen som jeg gjerne vil dele med dere.

På festen var det flere småbarnsforeldre, også oss, som hadde med seg barn (alder 3 mnd til 3 år).

Det som gjorde meg litt trist var at det paret som hadde med seg en liten sønn på tre mnd drakk mye alkohol. (De andre parene som hadde med seg barn - var en av dem endru). Hvordan kan de klare å ta seg av barnet sitt når de utover kvelden blir mer og mer pussa?

Vi gikk klokken 0100, og da tok festen skikkelig av. Blant de største festløvene var nettopp dette paret. Hvordan er det mulig? Og hvilke holdninger har man da til omsorg og ansvar for dette barnet?

Jeg vet jeg er litt dømmende nå - men vil gjerne ha deres synspunkter.

Hilsen selv-edru-igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Kynisk som jeg er, ser jeg ikke helt det store problemet når babyen er 3 mnd. Synes det er rarere at noen vil ha med en treåring der hvor forlk blir fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg mener at det alltid skal være en person som er edru til å ta seg av barnet uansett alder.

Jeg tror nok jeg hadde reagert som deg, men på den andre siden hadde jeg ikke tatt med mine barn dit det skulle drikkes mye heller. At barn lærer at en kan kose seg med noen drinker eller et par øl er en sak, men ikke fyll. Hadde det vært noen tilstede som jeg mente drakk for mye, hadde jeg tatt med mine egene barn og tatt turen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Madam Felle sier, jeg hadde aldri komme til å tatt med meg ungen min på en nyttårsfest. Skaff en skikkelig barnevakt, eller vær hjem med ungen. Men hvis vi, av en eller annen grunn hadde havnet i det scenarioet hvor jeg og min partner hadde hatt med oss ungen vår på fest, hadde jeg krevd at en av oss skulle vært edru hele kvelden. Hvis ikke hadde det vært uakseptabelt.

Kan kanskje legge til at jeg ikke drikker, så det er vel litt obvious hvem som hadde vært den som tok hånd om ungen den kvelden, hvis vi hadde dratt på fest. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Hvorfor må begge foreldre være edru?

Mener ikke at man skal være full, men hva er så galt i at begge foreldre koser seg med vin til maten og champagne kl 24? (Forutsatt at man ikke skal kjøre hjem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg mener det alltid skal være en edru person som kan ta seg av barna. Hvorfor skal en måtte kose seg med alkohol når en har ansvar for barn?

Er det så viktig at en bare må ha et glass eller to så kan en vel skaffe en barnevakt. Det er min mening, men hva andre mener får være opp til dem. Hos oss er det aldri noen problemer, for jeg drikker ikke alkohol. Men det er ikke dermed sagt at jeg ser ned på de som gjør det, men sammen med barn bør det være en helt edru person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Ville ikke falt meg inn å ha barnevakt til barn på en nyttårsaften, synes det er en familiedag.

Hvorfor kan man ikke ta seg av barna om man har drukket 2 glass vin? Kan familien aldri gå på restaurant og foreldrene drikke vin til maten?

Når er barna store nok til at foreldre kan drikke en øl etter en lang fjelltur eller et glass vin til maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig uansvarlig og skremmende at et par som har med seg en baby på tre måneder tar helt av. Hva om det skjer noe med babyen og de ikke tenker klart nok? Vil de merke at det er noe galt før det er virkelig alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hvorfor må en kose seg med alkohol? Hvorfor kan en ikke kose seg med en kopp varm sjokolade eller noe annet?

Hva er så gale å drikke brus til maten om en har barn med seg?

Jeg synes barna skal være store nok til å eventuelt være alene hjemme ol. Så jeg vil si en 10-12 år minst. Men igjen det er min mening.

Jeg har mitt syn på saken, og dømmer ikke andre om de velger å drikke et eller to glass vin til maten. Men jeg hadde ikke gjort det så lenge barna mine var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Etter min mening er det himmelvid forskjell på å ta med seg en tre mnd gammel baby på nyttårsfest - og drikke seg full, og på å ta seg to glass vin til maten.

Det første er horribelt, det andre er ok - syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så gale å drikke brus til maten om en har barn med seg?

Hva er det som ER så gale med å drikke vin til maten da?

(Ethvert alkoholinntak er da ikke nødvendigvis flatfyll?)

Vil gjerne forstå hva du egentlig mener, HVORFOR du mener at totalavhold er det beste når man har ansvaret for barn.

Hvis du har gode argumenter kan det godt hende jeg er enig, men akkurat nå er jeg ikke i stand til å se nøyaktig årsak til hvorfor dette er det beste.

Hadde selv aldri tatt barn med på fest (kanskje en baby som kunne sove på et annet rom, men ikke om det var en voldsom fest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det himmelvid forskjell på å ta med seg en tre mnd gammel baby på nyttårsfest - og drikke seg full, og på å ta seg to glass vin til maten.

Det første er horribelt, det andre er ok - syntes jeg.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man klarer å beherske seg, går det bra. Men det er det ikke mange som klarer. Eller, det er flere som tror de klarer det, enn det er folk som faktisk klarer det. Alle har vi sett den sørpa tanta som skjeler med blikket men allikevel hevder å være i sine fulle fem.

Et glass rødvin har aldri skadet noen. Men grensen bør gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Vil gjerne forstå hva du egentlig mener, HVORFOR du mener at totalavhold er det beste når man har ansvaret for barn.

Hvis du har gode argumenter kan det godt hende jeg er enig, men akkurat nå er jeg ikke i stand til å se nøyaktig årsak til hvorfor dette er det beste.

Hadde selv aldri tatt barn med på fest (kanskje en baby som kunne sove på et annet rom, men ikke om det var en voldsom fest).

Har ikke andre argumentasjoner enn at det er det jeg mener. Hva andre måtte mene får være opp til de, men jeg mener at det bør være en person som er ansvarlig for barna som ikke har drukket alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ha en rolig nyttårsfeiring med hele familen. Vi koste oss med vin til maten og Tok en likør til kaffen, det var ikke fyll av noen av oss. Dette føler jeg ikke noe galt med, men å drikke seg dritings med barna til stede synes jeg er forferdelig. Og med en så liten baby, da skjønner jeg ikke hvordan foreldre de er!!! Er helt enig det er stor forskjell med litt vin til maten og fyllefest i mine øyne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ville ha en rolig nyttårsfeiring med hele familen. Vi koste oss med vin til maten og Tok en likør til kaffen' date=' det var ikke fyll av noen av oss. Dette føler jeg ikke noe galt med, men å drikke seg dritings med barna til stede synes jeg er forferdelig. Og med en så liten baby, da skjønner jeg ikke hvordan foreldre de er!!! Er helt enig det er stor forskjell med litt vin til maten og fyllefest i mine øyne!!![/quote']

Enig! Moderat alkoholbruk er koselig, fyll blir noe helt annet og hører ikke hjemme med barn tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Det er stor forskjell på å drikke seg dritings og å ta et par glass vin eller tilsvarende.

Hvis "en av foreldrene alltid skal være edru" så ville jeg vært ganske tørrlagt, for jeg er jo alene med min 13 åring. Har tatt meg en øl eller et glass vin til maten, men drikker meg jo ikke full når h*n er tilstede.

Jeg tror IKKE barn har vondt av å se at folk kan kose seg med et glass vin eller to, men syns de bør skånes for fyll! Og, ja, jeg har tatt mitt barn med meg og gått når jeg har syntes det har blitt for mye fyll rundt oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Kynisk som jeg er' date=' ser jeg ikke helt det store problemet når babyen er 3 mnd.[/quote']

Syntes du ikke at det er et problem at foreldrene drikker seg full - og har en tre mnd gammel baby med på fest?? :o

Antar at "Killer" ikke mener to glass vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Syntes du ikke at det er et problem at foreldrene drikker seg full - og har en tre mnd gammel baby med på fest??

Jo, jeg synes det er rart. Men jeg tror ikke babyen kommer til å merke det, slik et større barn kan. Jeg forutsetter her at babyen ligger og sover på et annet rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...