Gå til innhold

Barn med Asbergers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i klassen til en gutt med Asberger (6. klasse). Han virker som en snill og grei gutt, men det virker som han mister litt kontrollen over seg selv av og til. Han kan plutselig bare "klikke" og slå eller legge noen i bakken og ta kvelertak og sånne ting... Det er jo sikkert noe som utløser dette, det virker som han har et stort beskyttelsesinstinkt ovenfor kompisene sine og at han ikke tåler motgang så godt. Ihvertfall så hadde sønnen min og en annen gutt kranglet litt i dag og da hadde denne gutten med Asberger kommet rasende bort og smelt sønnen min opp mot veggen og tatt kvelertak.

Jeg bare lurer på om dette er normalt blandt barn med asberger? Å være så voldelige, mener jeg. Jeg kjenner jeg blir litt bekymret, for som sagt virker det som han mister helt kontrollen. Han er også en stor og kraftig gutt i forhold til de andre, så han kan jo skade noen alvorlig.

Er dette noe han kommer til å vokse av seg? Sønnen min er litt sammen med ham på fritiden, men de er ikke sånn kjempegode kompiser.

Bør jeg be sønnen min om å oppføre seg på en spesiell måte sammen med ham?

Håper jeg ikke støter noen med dette innlegget, for det er ikke vondt ment ovenfor de som har denne diagnosen, men jeg blir bare litt bekymret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke den diagnosen som gjør at gutten er voldelig. Jeg synes du bør ta opp dette med skolen.

PS: Det heter Aspergers

Skrevet

Noen autister sliter med impulskontroll og noen sliter med utagering når de får formye sanseinntrykk.

• Liker 1
Skrevet

Personer med asberger fungerer ikke like godt sosialt som andre mennesker. De er dårligere på å kommunisere enn andre. De har i mindre grad evne til å å vise empati. Slossing er kanskje derfor den måten som det fungerer best for han å kommunisere på?!

Jeg tror ikke sønnen din skal oppføre seg andreledes, men eleven med asberger bør kanskje få tettere oppfølging og mer trening i soisial samhandling.

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min går i klassen til en gutt med Asberger (6. klasse). Han virker som en snill og grei gutt, men det virker som han mister litt kontrollen over seg selv av og til. Han kan plutselig bare "klikke" og slå eller legge noen i bakken og ta kvelertak og sånne ting... Det er jo sikkert noe som utløser dette, det virker som han har et stort beskyttelsesinstinkt ovenfor kompisene sine og at han ikke tåler motgang så godt. Ihvertfall så hadde sønnen min og en annen gutt kranglet litt i dag og da hadde denne gutten med Asberger kommet rasende bort og smelt sønnen min opp mot veggen og tatt kvelertak.

Jeg bare lurer på om dette er normalt blandt barn med asberger? Å være så voldelige, mener jeg. Jeg kjenner jeg blir litt bekymret, for som sagt virker det som han mister helt kontrollen. Han er også en stor og kraftig gutt i forhold til de andre, så han kan jo skade noen alvorlig.

Er dette noe han kommer til å vokse av seg? Sønnen min er litt sammen med ham på fritiden, men de er ikke sånn kjempegode kompiser.

Bør jeg be sønnen min om å oppføre seg på en spesiell måte sammen med ham?

Håper jeg ikke støter noen med dette innlegget, for det er ikke vondt ment ovenfor de som har denne diagnosen, men jeg blir bare litt bekymret.

Er disse guttene alene på fritiden da? Hadde jeg isåfall nektet å når gutten har få dårlig impulskontroll.

Syns du bør ta det opp med skolen.

• Liker 1
Skrevet

Nå spør du om barn, men jeg svarer om voksen og. Eksen min har en sønn lik den ungen du beskriver. Min eks har også aspergers syndrom, og han slo meg kraftig under en krangel. Et par dager etterpå unnskyldte han, men sa at det var min feil at han slo, fordi han ble så frustrert over meg.

Skrevet

Aspergers syndrom er det.

"Aspergers syndrom er oppkalt etter den østerrikske barnelegen Hans Asperger som i 1944 beskrev barn i sin praksis som manglet nonverbale kommunikasjonsevner..."

Gjest Gunhild
Skrevet

Min storebror har aspergers, og det er jo forskjellige grader av dette. Min bror har en mild grad og vi merker ikke veldig ofte at han har det. Han var ikke voldelig som barn. Han kunne ty til tårer lett når han ikke greide å uttrykke det han følte, men var veldig snill og rolig og svært empatisk. Det at aspergere ikke har empati er en missforstått greie som man begynner å gå bort i fra nå heldigvis. Det at denne gutten slår og er voldelig vil jeg heller si stammer mer mot autisme som andre her foreslo, eller en sterkere grad av asperger. Det er ikke noe vanlig for aspergere at de er voldelige så dette ville jeg tatt opp med skole og foreldre. Gutten har det nok ikke bra når han reagerer sånn som dette, farlig er det også for din sønn og andre elever.

Håper det ordner seg:)

Skrevet

Aspergers er ein ganske komplisert diagnose, og eg vil påstå at alle med aspergers har ulike trekk. :)

Men, ein person med aspergers kan få nesten "blackout". Dette kan ha bygd seg opp i dagesvis, eller for den del vekesvis, før det kulminerer i at det "svartner". Dette kan ofte vera lett å sjå, då personen får steinansikt ei lita stund før den evt. utageringa.

Ta det gjerne opp med skulen, kanskje bør denne guten ha eigen assistent? Eller andre vaksne som held seg i nærleiken i løpet av skuledagen. Ein aspergers verden kan ofte vera svart/kvit, så om nokon forklarer denne guten f.eks. at "viss ein slår, havner man i fengsel", kan det vera effektivt, om enn ikkje så heldig kanskje.. ;)

Skrevet

Takk for svar dere! Så det heter Aspergers ja, det skal jeg prøve å huske.

Det virker jo egentlig som han er empatisk, med tanke på at han skal beskytte kameratene sine, men så er det måten han skal beskytte dem på da. Han gråter også ofte i følge sønnen min, så han er jo åpenbart en veldig følsom unge.

Så det var en som lurte på om de er alene sammen på fritiden og det er de jo. Bør jeg ikke la dem være alene sammen da? Synes nesten det er litt drastisk også, men hvis det er sånn at han kan "klikke" når de er alene må jeg kanskje revurdere det. Synes jo litt synd på gutten også, han kan jo ikke noe for at han er sånn sikkert. Men det er jo viktig for ham å ha kamerater også, tenk hvis alle foreldrene nekter barna deres å være sammen med ham? :tristbla:

Vet ikke hvordan det er tilrettelagt for ham på skolen, men jeg kan kanskje ta det opp med læreren.

Skrevet

Takk for svar dere! Så det heter Aspergers ja, det skal jeg prøve å huske.

Det virker jo egentlig som han er empatisk, med tanke på at han skal beskytte kameratene sine, men så er det måten han skal beskytte dem på da. Han gråter også ofte i følge sønnen min, så han er jo åpenbart en veldig følsom unge.

Så det var en som lurte på om de er alene sammen på fritiden og det er de jo. Bør jeg ikke la dem være alene sammen da? Synes nesten det er litt drastisk også, men hvis det er sånn at han kan "klikke" når de er alene må jeg kanskje revurdere det. Synes jo litt synd på gutten også, han kan jo ikke noe for at han er sånn sikkert. Men det er jo viktig for ham å ha kamerater også, tenk hvis alle foreldrene nekter barna deres å være sammen med ham? :tristbla:

Vet ikke hvordan det er tilrettelagt for ham på skolen, men jeg kan kanskje ta det opp med læreren.

For all del; syns synd i gutten og la din sønn være prøvekanin. Han mangler impulskontroll, stor og sterk og tar kvelertak. Skriker og er ustabil. Høres ut som en flott lekekamerat.

Det er fint mulig å ta hensyn til at gutten trenger venner samtidig som sin sønns sikkerhet ivaretas. Om gutten mangler venner kan det jo være andre foreldr som nekter barna være alene med han. DE vil jeg kalle ansvarsfulle. All respekt for at du syns synd i gutten men å være dumsnill på ditt barns bekostning er ingen god egenskap.

Skrevet

Jeg sa jo at jeg kanskje bør revurdere det å la sønnen min være sammen med ham? Har du erfaring med barn med aspergers? Jeg er ute etter råd her, så ikke kjeft er du snill.

TS

Gjest jomfrua
Skrevet

Jeg sa jo at jeg kanskje bør revurdere det å la sønnen min være sammen med ham? Har du erfaring med barn med aspergers? Jeg er ute etter råd her, så ikke kjeft er du snill.

TS

Er du ute etter råd - så spør foreldrene til gutten det her er snakk om.

Alle med diagnose av en eller annen art innenfor autisme er individer og er like forskjellige mennesker som oss andre.

Jeg kjenner jeg blir provosert når man ber om spesifikke råd og henger det på diagnoser - og gud og hver mann synser og tillegger disse menneskene med ekstra utfordringer ekstra ting - uten å ha noen som helst kunnskap. Og du som spør............aner ikke hvem som svarer og om det er noe hold i det.

Og så til deg som har blitt slått av samboer som har Asperger. Han slo ikke fordi han har en diagnose. Og en ting til: Kom deg ut av det samboerforholdet. Det er IKKE din skyld at du blir slått.

Skrevet

Barn med asperger er omtrent like forskjellige som alle andre barn og voksne. Min sønn med asperger er aldri voldelig, sint eller det minste streng på sine venner. Men barnet du beskriver kan godt være slik pga diagnosen, for det kan ofte være sånn at vanskelige situasjoner bygger seg opp og plutselig renner begeret over. Vi har opplevd det her hjemme da sønnen var yngre, men da er det alltid bare rettet mot meg og pappaen.

Uansett, vanskelig å vite hvordan du skal håndtere dette. Det viktigste er kanskje hva sønnen din sier. Hvis sønnen din vil være venn med han og ikke er redd for han, så syns jeg ærlig talt at det blir dumt om du skal komme inn å styre samværet deres. Hvertfall når de er så store at de er ute alene sammen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...