AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Har lagt merke til at endel brukere mer eller mindre bevisst bruker PK og sosialist som skjellsord, som om dette er mindreverdige politiske synspunkt, og som om man ikke evner å tenke selv hvis ens politiske standpunkt befinner seg på den røde siden. Jeg har også i samtaler med personer som stemmer FrP (ikke hørt noe særlig fra folk fra V/H/KrF egentlig) at jeg er en jævla kommunist osv. Jeg stemmer Arbeiderpartiet. Er det virkelig greit å nedgradere andres politiske tilhørighet på en slik måte? Når sluttet det å være akseptert å ha "politisk korrekte" meninger, og når ble sosialist et skjellsord?!? 9
Mr.Omg Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Det er bare barnslige folk som bruker sånne ord som skjellsord 2
Tabris Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Så fort noen bruker uttrykk som "PK" og "sosialister/naivister/kommunister", så stopper jeg å ta det de skriver seriøst. Hvis man ønsker en skikkelig debatt, så får man diskutere på et bedre nivå enn det. 11
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 Ser ikke problemet med det, bruker det selv. Det er jo ikke nedsettende (det er DU som mener det, ts), men kun påpeking av hvilket ståsted du har. Du er sosialist. Du er PK. Du er marxist. Du er kommunist. Joda, noen overdrivelser og slikt finner sted, men sånn er dagens diskusjoner. Og jeg er ikke FrP. 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Ser ikke problemet med det, bruker det selv. Det er jo ikke nedsettende (det er DU som mener det, ts), men kun påpeking av hvilket ståsted du har. Du er sosialist. Du er PK. Du er marxist. Du er kommunist. Joda, noen overdrivelser og slikt finner sted, men sånn er dagens diskusjoner. Og jeg er ikke FrP. Tror du misforstår. Noen bruker ordet sosialist som en fornærmelse. Akkurat som ordet homo. Det betyr jo bare hvilken seksuelle legning du har, men det blir også brukt som skjellsord. 5
Mr.Omg Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Ser ikke problemet med det, bruker det selv. Det er jo ikke nedsettende (det er DU som mener det, ts), men kun påpeking av hvilket ståsted du har. Du er sosialist. Du er PK. Du er marxist. Du er kommunist. Joda, noen overdrivelser og slikt finner sted, men sånn er dagens diskusjoner. Og jeg er ikke FrP. Hvorfor bruker du ord som ikke beskriver folk som er på venstresiden? Altså det er ganske mange freppere som er rasister, en jeg sier ikke ord "Rasist!!" eller "nazi!" til en person som sier at h*n stemmer på FrP av den grunn. Folk bruker ordene for å rakke ned på folk. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 Hvorfor bruker du ord som ikke beskriver folk som er på venstresiden? Altså det er ganske mange freppere som er rasister, en jeg sier ikke ord "Rasist!!" eller "nazi!" til en person som sier at h*n stemmer på FrP av den grunn. Folk bruker ordene for å rakke ned på folk. Nei, det burde du absolutt ikke heller, for da har du misforstått kraftig. Jeg bruker forøvrig ord som liberalist og politisk ukorrekt mot høyresiden også. Litt komisk at om dere blir kalt "sosialist", så ser dere på det som en negativ ting. De på høyresiden blir ikke fornærmet. Sier vel ganske mye om hvor forferdelig sosialismen er. Jeg er fortsatt ikke FrP. 6
Anglofil Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes det er tullete, har opplevd det selv mange ganger som politisk aktiv. Synes det egentlig at det sier mer om dem enn om meg, det er rett og slett barnslig retorikk. Jeg har forøvrig ingenting til overs for å kalle mine meningsmotstandere "jævla liberalist" eller what not heller. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 AB: Så det er ikke nedsettende når folk sier "men nå kommer vel den hjernevaska PK-gjengen", "kommunister som er hjernevaska av naivisme" osv? Syns ordene "politisk korrekt" og "sosialist" svært ofte blir brukt i kombinasjon med nedsettende ord, og blir brukt på en nedsettende måte. Jeg kunne gjerne kalt FrP'ere for rasister eller høyreekstreme (og burde være i den fulle rett til å overdrive den veien ovenfor FrP'ere som kaller meg kommunist fordi jeg stemmer Arbeiderpartiet), men gidder ikke synke så dypt. Det må da være lov å stemme hva man vil og mene hva man vil her i landet uten at diskusjoner skal nedgraderes til barnslig drittslenging og "mobbing" på andres syn? TS 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #10 Skrevet 19. januar 2012 AB: Så det er ikke nedsettende når folk sier "men nå kommer vel den hjernevaska PK-gjengen", "kommunister som er hjernevaska av naivisme" osv? Syns ordene "politisk korrekt" og "sosialist" svært ofte blir brukt i kombinasjon med nedsettende ord, og blir brukt på en nedsettende måte. Jeg kunne gjerne kalt FrP'ere for rasister eller høyreekstreme (og burde være i den fulle rett til å overdrive den veien ovenfor FrP'ere som kaller meg kommunist fordi jeg stemmer Arbeiderpartiet), men gidder ikke synke så dypt. Det må da være lov å stemme hva man vil og mene hva man vil her i landet uten at diskusjoner skal nedgraderes til barnslig drittslenging og "mobbing" på andres syn? TS Der er det vel "hjernevaska" og "naive" som blir brukt som skjellsord, ikke PK og kommunist? 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #11 Skrevet 20. januar 2012 Tror du misforstår. Noen bruker ordet sosialist som en fornærmelse. Akkurat som ordet homo. Det betyr jo bare hvilken seksuelle legning du har, men det blir også brukt som skjellsord. Forskjellen her er så stor at den burde du se selv. (Skremmende nok) er flertallet av Norges befolkning sosialister. Homofile er i mindretall. Eller ville du blitt fornærmet om noen hadde kalt deg "din hetero!". I tillegg er sosialist noe du bestemmer selv (selv om du antakeligvis, ja, har blitt hjernevasket). Du bestemmer ikke din egen seksuelle legning. 1
Måndagsbarn Skrevet 20. januar 2012 #12 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Jeg tuller (og da mener jeg virkelig at jeg tuller) ofte og sier ting som "Sovjet-Norge" og at folk jeg har gått på skole med (Steinerskolen) er kommunister. Nå er det jo sånn at mange av dem virkelig ER kommunister, mens de fleste bare befinner seg svært langt ute på den røde greina av treet. Dette er ting jeg KUN får meg til å si ansikt til ansikt med andre mennesker som jeg kjenner og som vet at jeg tuller, jeg skriver ikke slikt på nett og kunne absolutt ikke tenke meg å nedlate meg til å bruke sånt som skjellsord i en debatt. Sosialist er ikke heller et skjellsord i min verden, det er masse folk som er sosialister og det må man gjerne få lov å være. Hva jeg synes om det er en helt annen sak, og jeg kan vel gjerne TENKE i mitt stille sinn at sosialismen har "gått for langt" og at jeg ikke forstår helt hvem som vil ha et samfunn der vi bare flytter penger rundt i staten uten å skape noenting. Selv befinner jeg meg på den sjøgrønne siden (hihi) av det politiske treet og kunne hverken tenke meg å stemme veldig sosialistisk eller FRP (grøss!). Jeg synes det er leit at det ikke finnes noen større partier (som kunne fått flertall på stortinget eller kommet i regjering) som jeg kan identifisere meg med, men da stiller jeg tydeligvis utenfor det som er den gjengse nordmanns politiske syn, og det får jeg akseptere. Jeg bor i utlandet og kommer ikke til å flytte hjem igjen og bidra med en krone til i statskassa før det sitter en annen regjering enn den som er nå. Jeg kan likevel respektere at andre mennesker vil ha det slik som det er, og kommer ikke til å kalle noen for tullinger, idioter, kommunister e.l. bare fordi vi ikke er enige:) Endret 20. januar 2012 av frøkenfryd 2
sebastianen Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 Hvorfor bruker du ord som ikke beskriver folk som er på venstresiden? Altså det er ganske mange freppere som er rasister, en jeg sier ikke ord "Rasist!!" eller "nazi!" til en person som sier at h*n stemmer på FrP av den grunn. Folk bruker ordene for å rakke ned på folk. Og Frepper er noe av det samme ... 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 Hva er forskjellen på å kalle en som stemmer AP eller SV for sosialist/kommunist når vi som stemmer FRP må finne oss i å bli kalt nazister, rasister osv? 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #15 Skrevet 22. januar 2012 Har inntrykk av at det vanligvis er FrPere som slenger rundt seg med den type uttrykk i tide og utide. Samtidig er det helt klart at frykt for å ikke oppfattes som politisk korrekt gjør at mange ignorerer problemer i altfor lang tid. Drosjesaken i Oslo fikk f.eks. pågå i altfor mange år fordi det hovedsaklig var pakistanske drosjeeiere som fortsatte å kjøre svart, og dette er enda ikke helt stoppet. Norge har i løpet av denne tiden tapt milliardbeløp på det.
cox Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Dere snakker om PK som om det er en politisk retning. PK står for politisk korrekt og betyr at man etterstreber å være enig i det som akkurat for øyeblikket er meningen i et bestemt miljø. I en skoleklasse for eksempel er det politisk korrekt å bruke bestemte klær og bestemte ord og uttrykk, høre på bestemt musikk og gå på de rette festene med de rette folkene. De som ikke følger dette er enten ufrivillige utafor (nerder som ikke forstår kodene) eller beviste motstandere av saueflokkmentaliteten. Sistnevnte er ikke PK. PK er et skjellsord. Ingen vil være det. Det er ingen som innrømmer å være PK, selv om vi alle er det på enkelte punkt. Vi vil ikke skille oss ut, vil være en del av fellesskapet - derfor gjør vi som de andre. Det er for eksempel i Norge PK og være for hvalfangst. I andre land kan det være PK å demonstrere mot hvalfangst. Hvorfor? Selvsagt fordi Norge har tradisjoner og industri rundt denne ressursen/rovdriften. Noen få nordmenn demonstrerer mot hvalfangs. De er ikke PK i denne saken. Hvis du fortsatt er i tvil les H.C. Andersens ”Kongens nye klær” –alle som følger kongen ut på gata uten klær er PK. Det er derfor de går nakne. Det er det som er farlig med PK. De vil heller være på parti med den som styrer enn å bruke egen forstand. Den lille gutten som roper – han er ikke PK. Endret 25. januar 2012 av cox 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #17 Skrevet 25. januar 2012 Dere snakker om PK som om det er en politisk retning. PK står for politisk korrekt og betyr at man etterstreber å være enig i det som akkurat for øyeblikket er meningen i et bestemt miljø. I en skoleklasse for eksempel er det politisk korrekt å bruke bestemte klær og bestemte ord og uttrykk, høre på bestemt musikk og gå på de rette festene med de rette folkene. De som ikke følger dette er enten ufrivillige utafor (nerder som ikke forstår kodene) eller beviste motstandere av saueflokkmentaliteten. Sistnevnte er ikke PK. PK er et skjellsord. Ingen vil være det. Det er ingen som innrømmer å være PK, selv om vi alle er det på enkelte punkt. Vi vil ikke skille oss ut, vil være en del av fellesskapet - derfor gjør vi som de andre. Det er for eksempel i Norge PK og være for hvalfangst. I andre land kan det være PK å demonstrere mot hvalfangst. Hvorfor? Selvsagt fordi Norge har tradisjoner og industri rundt denne ressursen/rovdriften. Noen få nordmenn demonstrerer mot hvalfangs. De er ikke PK i denne saken. Hvis du fortsatt er i tvil les H.C. Andersens ”Kongens nye klær” –alle som følger kongen ut på gata uten klær er PK. Det er derfor de går nakne. Det er det som er farlig med PK. De vil heller være på parti med den som styrer enn å bruke egen forstand. Den lille gutten som roper – han er ikke PK. Captain Obvious. 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #18 Skrevet 25. januar 2012 I en skoleklasse for eksempel er det politisk korrekt å bruke bestemte klær og bestemte ord og uttrykk, høre på bestemt musikk og gå på de rette festene med de rette folkene. Dette har relativt lite med politikk å gjøre, og det blir derfor nokså misvisende å kalle slike ting for politisk korrekte.
cox Skrevet 26. januar 2012 #19 Skrevet 26. januar 2012 Dette har relativt lite med politikk å gjøre, og det blir derfor nokså misvisende å kalle slike ting for politisk korrekte. OK? Hva menes da når det er PK for kultureliten å ikke like Plumbo? Har dette mest med politikk å gjøre eller med flokkmentalitet? Det er nettopp det som er misforståelsen i denne tråden...
loffen Skrevet 26. januar 2012 #20 Skrevet 26. januar 2012 (endret) MIne egne foreldre kaller meg dum fordi jeg stemmer arbeiderpartiet! Da tenker jeg at det er utrolig at de har fått en såpass oppegående datter. skrivefeil Endret 26. januar 2012 av loffen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå