Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en bedrift som jeg i hovedsak jobber i produksjonsavdelingen, men en gang i blandt jobber jeg i butikken også. Akkurat nå har jeg en kontrakt som sier at jeg skal jobbe 100% på produksjonsavdelingen, men hvis de blir rolig der skal jeg kunne være i butikken. Nå har det seg sånn at en og annen lørdag er det aktuelt å jobbe i butikken, men det blir da i tillegg til de 100% i produksjonen. Har jeg rett på overtid? Har spurt, men min nærmeste leder visste ikke da de ikke har hatt den problemstillingen før (ingen andre som har jobbet begge steder samtidig). Hun mente jeg kunne få bruke den tiden jeg jobber i butikken og avspasere, vet ikke om det da blir time for time. Jeg har jo selvfølgelig ulik lønn, får desidert best lønn i produksjonen, så det blir liksom feil uansett hva jeg prøver å tenke ut. Noen smarte hoder som har noen anelse om hva som kan være den riktige løsningen her. Så skal jeg spørre igjen på jobben i morgen tenkte jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville trodd at siden den samlede prosenten blir over 100, så har du rett på overtid for lørdagsjobbingen. Evt butikklønn + avspasering. :klo:

Skrevet

Klart du skal ha overtidsbetaling.. Og jeg hadde aldri giddet å jobbe for lavere lønn selv om det er på en annen avdeling, da ville jeg heller latt være og heller hatt fri de dagene.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat nå har jeg en kontrakt som sier at jeg skal jobbe 100% på produksjonsavdelingen, men hvis de blir rolig der skal jeg kunne være i butikken.

Jeg har jo selvfølgelig ulik lønn, får desidert best lønn i produksjonen, så det blir liksom feil uansett hva jeg prøver å tenke ut.

Det er da ingen selvfølge at jobben din skal tvinge deg til ekstravakter utover fulltidsstillng med lavere lønn! Dette hadde jeg kun gjort hvis jeg fikk min vanlige lønn + overtidstillegg.

Skrevet

Angrer på at jeg sa ja til vakta i morgen. Har slettes ikke tid heller, nå som vi maler og pakker og alt mulig før visninger og flytting. Har vanskelig for å si nei og det irriterer meg, må bli tøffere sånn sett. Skjønner at jeg burde få noe igjen for å jobbe ekstra i butikken, men det er ikke så enkelt når jeg ikke vet hva jeg har krav på. Jeg ønsker å få fast jobb her, så jeg vil jo ikke være vanskelig.

Skrevet

Javisst, skal du ha overtidstillegg! Det er samme arbeidsgiver og sånn sett samme jobb. Hvis bedriften ikke følger tariff, så har du bare krav på 40 % overtid, etter Arbeidsmiljøloven.

Du kan derfor:

1. Vente til lønnen kommer og se om du får overtid og godta det hvis du ikke får.

2. Samme, men ikke godta, kreve overtidstillegget.

3. Be med en gang om å få avspasere, time for time.Siden du har bedre lønn i produksjonen, vil det "lønne seg". Du vil jo få din vanlige lønn i produksjonen. Overtidstillegget må likevel utbetales, arbeidsgiver kan ikke kreve at du gjør overtidstillegget om til timer og avspaserer dem også.(Arbeidsmiljøloven)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...