Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart begynne å gi babyen vår grøt, og vil gjerne starte med maisgrøt slik jeg gjorde med storesøster. Men jeg finner ikke maisgrøt i butikken! Har sett på Kiwi, Spar og Coop Extra. De eneste grøtene til 4-6mnd jeg finner er havregrøt og "mildgrøt" eller noe i den duren med fruktsmak. På Coop extra hadde de også risgrøt, men jeg husker storesøster ble hard i magen av denne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp maismel og kok fra bunnen av. :jepp:

Skrevet

TS igjen.

Stilte vel ikke noe spørsmål i første innlegg, men lurer altså på om maisgrøt fortsatt finners og evt. hvilke butikker dere kjøper den i. :fnise:

Skrevet

Maisgrøten er å få tak i nå ja. Den var borte fra markedet en stund, men er nå tilbake.

Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men syns å erindre jeg ikke fant den i butikkene her jeg bor(liten by), så måtte til en større by og fant den da på Coop Obs!

Jeg syns derimot at den ikke er like bra som den var før, så ble bare prøvd et par ganger her før vi prøvde noe annet.

Skrevet

Takk for svar dere!

Da får jeg kanskje fortsette å lete da. Eller ville dere heller startet med en annen grøt? Tenkte å starte uten fruktsmak for å først vende han til konsistensen, men det er kanskje ikke noe vits?

Kjøp maismel og kok fra bunnen av. :jepp:

Bruker man maizenamel da? *dum når det gjelder mel* :fnise:

Skrevet

Takk for svar dere!

Da får jeg kanskje fortsette å lete da. Eller ville dere heller startet med en annen grøt? Tenkte å starte uten fruktsmak for å først vende han til konsistensen, men det er kanskje ikke noe vits?

Bruker man maizenamel da? *dum når det gjelder mel* :fnise:

Maizenna er maisstivelse...

Kjøp maisMEL på helsekost.

Og når du først er på helsekost kan du kanskje vurdere grøtene fra Holle. De har en risgrøt som er fin å starte med. Vær bare obs på at Holle grøtene ikke er tilsatt vitaminer(untatt B1) eller mineraler, så de bør lages med mme eller mm.

Skrevet

Holle sine grøter er kjempefine. ingen palmeolje eller annet tull, bare kornmel. Så kan du tilsette det du vil selv av MM/MME, olje (når den tid kommer), frukt, bær og det du vil av smakstilsetninger. Så har du full kontroll over hva barnet får i seg, og du kan sette sammen et veldig sunt og fullverdig måltid. Bruker du hirsegrøten deres, får barnet i seg masse jern (dette er jo mer aktuelt når barnet er 6 mnd. d).

Vår gutt var veldig glad i Hollegrøten. Eneste han ikke likte så godt var Müsligrøten, og den syntes ikke jeg heller var noe særlig. Men han spiste de andre med liv og lyst!

Skrevet

Maismel har de på de fleste største og velassorterte matvarebutikkene. (Det samme med rismel). Bland 1 dl vann for hver 1 ss maismel og kok i 3-4 minutter. Vips!

Jeg pleier å blande i 2 måleskeier MME i én (stor) porsjon med grøt. Og når poden blir vant med litt klumper kan du tilsette hirseflak etter at grøten har kokt opp (men da med litt mer vann). Det er jenta vår sin favorittkombo. :jepp:

Skrevet

Må grøten kokes hvis man skal lage selv av maismel? Tenkte selv jeg skulle lage på mm, og den skal jo ikke kokes...

Skrevet

Må grøten kokes hvis man skal lage selv av maismel? Tenkte selv jeg skulle lage på mm, og den skal jo ikke kokes...

Kok den på vann, og tilsett morsmelk etterpå til rett konsistens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...