Gjest BabyBlue Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 "Kan dere anbefale meg noen produkter som passer for meg og mitt hår?" - "Så bra! Dette skal jeg bestille på nett!" Jeg skjønner at det kan være litt taktløst å rope ut sånt midt i frisørsalongen, men har frisører egentlig rett til å bli sur på oss som velger å handle på nett? Når en shampo koster 400 på salongen, og under 200 på nettet, er det liksom ingen tvil om hvor jeg velger å handle, og jeg skammer meg ikke heller. Man kjøper ikke produkter for å støtte en bedrift, man gjør det fordi man liker prisen og produktet, eller hva? Allikevel merker jeg at det der litt tabu å si sånt foran både hudpleiere eller frisører av en eller annen grunn... eller hva mener dere? Erfaringer med frisører som blir direkte sure over prat om billigere netthandel? :gjeiper:
Gjest Katten. Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Du benytter deg av deres kunnskap og erfaring, for så å ikke etterlate noe som helst til dem. Du burde faktisk kjøpe produktet der av ren takknemlighet. 11
Gjest BabyBlue Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Du benytter deg av deres kunnskap og erfaring, for så å ikke etterlate noe som helst til dem. Du burde faktisk kjøpe produktet der av ren takknemlighet. Når de kan kreve 500 kroner for en stuss føler jeg ikke akkurat et behov for å kjøpe enda en ting av ren takknemlighet -.-
Gjest Wilhelmine Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 (endret) Jeg tenkte på det samme når jeg leste artikkelen. Greit, det er kanskje litt flåsete å formulere seg sånn, jeg ville sannsynligvis takket for rådene og sagt noe ala "denne skal jeg jammen kjøpe når stipendet kommer". Om jeg så går hjem å bestiller på nett så har jeg i det minste ikke fornærmet noen over å rope ut at jeg skal gå til konkurrenten, selv om jeg da drar en hvit løgn (er det bedre?) Frisører er også selgere. Selgere har konkurrenter. Jeg synes ikke det er så overraskende om det hender at man går å ser på varen et sted, men kjøper den et annet, fordi det er billigere, man skal bestille noe annet derfra etc. "Jeg bruker den derre som er på reklamen som er anbefalt av frisørene... " - Hvilke frisører er det virkelig som anbefaler Define? Jeg kjenner ingen. Denne reagerte jeg også på. Skal man lyve? Har man ikke som kunde rett til å kjøpe akkurat den shampoen man vil, uten å bli gjort narr av av frisøren, eller havne på "de verste ting folk sier"-listen? Frisøren må gjerne mene at dette er en elendig shampo, men det er nå engang kundens valg. Det sies jo i reklamen at den er anbefalt av frisører, det er jo ikke så rart at man tror den er ok. Dersom den ikke er anbefalt av frisører er det jo veiledende markedsføring da... Edit: Kan forresten legge til at jeg aldri har bestilt hårgreier på nett, og senest i dag var å kjøpte en hårspray hos frisøren. Gikk innom kun for å kjøpe den, da jeg gjerne kjøper der - både fordi da får jeg prøvd produktene, istedet for å prøve og feile med bestilling, og fordi de er utrolig hjelpsomme og hyggelige God service gir gode kunder! Endret 19. januar 2012 av Wilhelmine
Xtra_lilje Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Du benytter deg av deres kunnskap og erfaring, for så å ikke etterlate noe som helst til dem. Du burde faktisk kjøpe produktet der av ren takknemlighet. Kjøpe av ren takknemlighet? Ja, da har jeg hørt den og. Jeg handler på nett, gjerne etter å ha fått en anbefaling fra en frisør, men jeg sitter ikke og deklarerer dette til frisøren da. Men aldri om jeg ville rasket med meg noe av ren "takknemlighet" - de tar dem 20 minutter å stusse tuppene mine, jeg betaler sjelden under 600, og da har de gjerne andre kunder de jobber med parallellt med meg. 8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 "Jeg bruker den derre som er på reklamen som er anbefalt av frisørene... " - Hvilke frisører er det virkelig som anbefaler Define? Jeg kjenner ingen." Hvermannsen kan da ikke vite at det ikke finnes noen frisører som Define. Og er man fornøyd med Define ser jeg ikke noen grunn til å bytte til noe grisedyrt en frisør anbefaler. 7
Gjest Katten. Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 (endret) Mtp at det ligger mange år bak en frisørs utdannelse, ganske grusom arbeidssituasjon, lav lønn og en høvelig utakknemlig jobb - så skjønner jeg godt at de tar 500 per stuss. Og ang. å bevisst utnytte en annen persons kompetanse og erfaring, for så å uttrykke dette til vedkommende er intet mindre enn sosial retardasjon. Selv jobber jeg med økonomiske løsninger for mennesker. Av og til kan jeg kaste bort bra mye tid på å skreddersy en løsning for en potensiell kunde, før vedkommende tar min kunnskap og mitt opplegg videre til et konkurrende firma. Endret 19. januar 2012 av Katten. 9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har 2 venninner som er frisør, og privat så anbefaler de meg virkelig å ligge unna Define, det er latterlig drit som ødelegger håret i lengda. De prakker ikke på meg dyre frisørshampoo merker heller når de sier det, de bare advarer. 1
Tullamore Dew Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 Mtp at det ligger mange år bak en frisørs utdannelse, ganske grusom arbeidssituasjon, lav lønn og en høvelig utakknemlig jobb - så skjønner jeg godt at de tar 500 per stuss. Mange år bak en frisørs utdannelse? Du mener videregående og litt lærligtid da, eller? Og hvis det er grusom arbeidssituasjon, lav lønn, høvelig utakknemlig jobb og så videre, så er det ingen som blir tvunget til å være frisør heller. Jeg skal ikke skryte på meg å ha fullt kjennskap til frisøryrket, men så ille kan det ikke være. 18
Gjest Wilhelmine Skrevet 19. januar 2012 #10 Skrevet 19. januar 2012 Mtp at det ligger mange år bak en frisørs utdannelse, ganske grusom arbeidssituasjon, lav lønn og en høvelig utakknemlig jobb - så skjønner jeg godt at de tar 500 per stuss. Har ingen ting i mot å betale 500-600 kroner for klippen, men når jeg sitter i stolen i 20 minutt synes jeg faktisk jeg kan få noen gode råd på kjøpet - uten at det er krav til at man skal kjøpe produktene etterpå. Det blir som å prøve et plagg i klesbutikken også bli nektet å la være å kjøpe det, fordi damen har jo brukt tid på å hjelpe deg med å finne rett størrelse... Men jeg hadde som sagt ikke nevnt at jeg planla å kjøpe det hos en konkurrent... Selv om både kunde og frisør vet at det skjer.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #11 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har 2 venninner som er frisør, og privat så anbefaler de meg virkelig å ligge unna Define, det er latterlig drit som ødelegger håret i lengda. De prakker ikke på meg dyre frisørshampoo merker heller når de sier det, de bare advarer. Poenget er at frisøren som kom med utsagnet i denne artikkelen fremstiller det som om kunder som bruker Define er helt dust og uvitenede. 6
Gjest BabyBlue Skrevet 19. januar 2012 #12 Skrevet 19. januar 2012 Mtp at det ligger mange år bak en frisørs utdannelse, ganske grusom arbeidssituasjon, lav lønn og en høvelig utakknemlig jobb - så skjønner jeg godt at de tar 500 per stuss. Men de vet nå utmerket godt hva slags arbeid de utdanner seg til, så synes ikke direkte synd i de for å si det slik. Hvis det er så fælt kan de godt videreutdanne seg eller styre unna og velge et annet yrke. Det var ingen som tvang de til å jobbe med hår. Vet jeg høres hjerterå ut, men å forvente at folk skal kjøpe noe dyrere på salong kun av veldedighet, som er billigere bare noen tastetrykk unna, blir for dumt i mine øyne.
Gjest Katten. Skrevet 19. januar 2012 #13 Skrevet 19. januar 2012 Mange år bak en frisørs utdannelse? Du mener videregående og litt lærligtid da, eller? Og hvis det er grusom arbeidssituasjon, lav lønn, høvelig utakknemlig jobb og så videre, så er det ingen som blir tvunget til å være frisør heller. Jeg skal ikke skryte på meg å ha fullt kjennskap til frisøryrket, men så ille kan det ikke være. For å sitere artikkelen: "- Noen tror man ikke trenger å kunne noe som helst for å bli frisør. At dette er en enkel utvei for de som ikke klarer noe annet. Jeg kjenner jeg blir sint når jeg hører slike utsagn. Jeg jobber jo selv som lærer for frisører og vet hvor mye de må lære seg. Det tar tross alt fire år før du er ferdig med utdanningen, forklarer hun." Så kan du tenke på arbeidssituasjonen. De går hele dagen, de blir ikke nødvendigvis behandlet godt av kunder, lav lønn osv. Man bestemmer ikke logisk hva man liker å arbeide med, og bare fordi man liker arbeidet, trenger man ikke like arbeidssituasjonen. 5
Kirby Skrevet 19. januar 2012 #14 Skrevet 19. januar 2012 Hvorfor skulle jeg høre på hva frisøren anbefaler i utgangspunktet spør nå jeg, da foretrekker jeg heller å undersøke selv, og samtidig finne ut hvor produktet er billigst. 2
Cho Kon It Skrevet 19. januar 2012 #15 Skrevet 19. januar 2012 Jeg ser den med å få en anbefaling for så å deklarere at jeg skal kjøpe produktet et annet sted. Men jeg føler det går litt på folkeskikk og det går det ikke an å kreve av absolutt alle. 4
Gjest Katten. Skrevet 19. januar 2012 #16 Skrevet 19. januar 2012 Har ingen ting i mot å betale 500-600 kroner for klippen, men når jeg sitter i stolen i 20 minutt synes jeg faktisk jeg kan få noen gode råd på kjøpet - uten at det er krav til at man skal kjøpe produktene etterpå. Det blir som å prøve et plagg i klesbutikken også bli nektet å la være å kjøpe det, fordi damen har jo brukt tid på å hjelpe deg med å finne rett størrelse... Men jeg hadde som sagt ikke nevnt at jeg planla å kjøpe det hos en konkurrent... Selv om både kunde og frisør vet at det skjer. Selvfølgelig bør du få slikt på kjøpet, men slik det framstår av artikkelen, så jeg for meg noen som fikk en anbefaling, tok anbefalingen og forlot butikken. Altså uten en hårklipp engang. 2
Tullamore Dew Skrevet 19. januar 2012 #17 Skrevet 19. januar 2012 For å sitere artikkelen: "- Noen tror man ikke trenger å kunne noe som helst for å bli frisør. At dette er en enkel utvei for de som ikke klarer noe annet. Jeg kjenner jeg blir sint når jeg hører slike utsagn. Jeg jobber jo selv som lærer for frisører og vet hvor mye de må lære seg. Det tar tross alt fire år før du er ferdig med utdanningen, forklarer hun." Så kan du tenke på arbeidssituasjonen. De går hele dagen, de blir ikke nødvendigvis behandlet godt av kunder, lav lønn osv. Man bestemmer ikke logisk hva man liker å arbeide med, og bare fordi man liker arbeidet, trenger man ikke like arbeidssituasjonen. Fra Frisorutdanning.no: For å bli frisør i Norge må du ta en frisørutdanning som strekker seg over fire år. Dette er en videregående opplæring der du først går to år i skole og deretter to år i praksis. For å komme inn på en frisørutdanning i videregående opplæring, må du ha fullført grunnskolen. Videregående trinn 1 (Vg1) : design og håndverk Videregående trinn 2 (Vg2) : frisør To år opplæring i bedrift i frisørfaget Da du er klar med dine to praksisår, avlegger du en svenneprøve. 4 år utdannelse, for meg, er 4 år etter avsluttet videregående. Ikke 2år på videregående, så 2 år i lære. 25
Gjest Survival Skrevet 19. januar 2012 #18 Skrevet 19. januar 2012 Jeg kjøper alltid produktene mine hos min faste frisør. Selv om at jeg vet at prisen er dobbelt så høy. Det er bare fordi at jeg ønsker å støtte en frisørsalong jeg finner utrolig bra. Derfor er det et tema om respekt for min del. Siden jeg går fast til frisøren hver 9-10 uke, kan jeg like greit kjøpe produkter annen hver gang jeg er der, i stedet for å bestille over nett. 2
Gjest Wilhelmine Skrevet 19. januar 2012 #19 Skrevet 19. januar 2012 Selvfølgelig bør du få slikt på kjøpet, men slik det framstår av artikkelen, så jeg for meg noen som fikk en anbefaling, tok anbefalingen og forlot butikken. Altså uten en hårklipp engang. Jeg er enig i at det er en underlig praksis hvis man ikke er i salongen for noe, bare går for å få rådene og så går å kjøper billigere ett annet sted. Det hadde jeg nok ikke hatt samvittighet til, da jeg hadde følt det var å utnytte frisøren Men er dog ikke så overrasket over at andre gjør det...
challenger Skrevet 19. januar 2012 #20 Skrevet 19. januar 2012 Jeg tror nok de fleste frisører er ganske klar over at folk heller velge å bestille varene på nett. De er jo ikke dumme! Men kan se for meg at de kanskje kommer med en slengbemerkning om at "varene du kjøper på nett er IKKE ekte frisørprodukter" eller noe i den duren. Finnes det faktisk folk som i det hele tatt handler hos frisøren lengre? "Alle" handler jo sånt på nett virker det som.. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå