Gå til innhold

Samtaleemner.. hvordan holde praten i gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med ganske kraftig sosial angst, og et av hovedproblemene mine er å holde en samtale i gang. Jeg er generelt ikke en veldig pratsom person, og når jeg omgås mennesker jeg ikke kjenner veldig godt blir jeg i tillegg så stressa og redd at jeg knapt klarer å få frem et eneste ord. Jeg blir helt tom i hodet, og klarer ikke å finne på noe som helst å si.

Og nå, skal jeg snart treffe en jeg har blitt kjent med på nettet.. og tilbringe en hel dag med ham... Jeg gruer meg noe helt vanvittig, og ser for meg timesvis med pinlig stillhet. :sjenert:

Så... jeg lurer på hva dere andre snakker om på date? Hvordan holder dere praten i gang? Hva gjør dere dersom pinlig stillhet oppstår? Tips til samtaleemner?

Tar også i mot forslag til hva man kan gjøre. Gjerne noe som tillater litt stillhet, sånn at man får hentet seg inn litt, etter alle de timene med prat... :sjenert: :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sosial angist selv så vet hvordan du har det:) En aktivitet er veldig greit på første date, da er dere aktive så slipper du å måtte snakke hele tiden.

Når det kommer til samtaleemner: hva vil du vite om ham? Bare spør :) om det så er utdanning, hobbyer, hva som er favorittfargen eller hvilket dyr han hadde hatt lyst å være om han kunne.

Og husk, det er ikke KUN DIN jobb å holde en samtale gående:) Han kommer nok til å være nervøs han også så vit at dere har det ganske likt :P

Lykke til og fortell gjerne hvordan det gikk! :)

Skrevet

Jeg vil bare påpeke at det ikke er noe galt med stillhet mellom to mennesker, men helt naturlig. Det heter ikke pinlig stillhet, men behagelig stillhet. Kanskje du ser på den som pinlig fordi du tror det er galt med stillhet?

Med det sagt, så kan du kanskje forberede deg litt mentalt og til og med skrive ned hva du ønsker å prate om eller vite om ham? Eller hva du ønsker å fortelle om deg selv?

Om du faktisk ikke kommer på noe å si og praten går i stå, så kan du bare fortelle sannheten: "Beklager, men jeg er litt stresset og nervøs akkurat nå og kommer ikke på noe å si. Hjelp meg." :)

Om du liker bowling, så kan jo det være en morsom aktivitet. En spasertur i livlige omgivelser hvor det skjer ting som dere kan kommentere og prate om. Konsert. Å dele en flaske vin ute en plass kan jo også være med på å gjøre dere begge mer avslappet.

Han er sikkert nervøs han også og det må to til for å prate. For alt du vet, så kommer dere til å prate i munnen på hverandre etter hvert. :)

Hva tror du? :)

Skrevet

Prat om sosial angst. :kgbaby:

Skrevet

Takk for svarene så langt! Får håpe jeg klarer å bruke hjernen nok til å huske på noen av rådene...

Sånn for å gjøre det hele enda skumlere, må vi snakke engelsk, siden han ikke kan norsk. Sosialt sett klarer jeg knapt å se for meg en mer skremmende situasjon enn dette egentlig... :sjenert: Kommer vel til å daue av angst før jeg får sagt hei. :fnise:

Prat om sosial angst. :kgbaby:

Not sure if trolling.... :gjeiper:

Uansett. Han har også sosial angst, og vi har snakket litt om dette på nettet. Vi er begge klar over at det kommer til å være både språkproblemer og angstproblemer, og at det er store sjanser for at dette kommer til å bli ganske forferdelig. :fnise: Heldigvis flyter praten relativt greit når vi snakker på nettet, og vi har blitt veldig godt kjent der, så dersom første møte blir en anelse pinlig og skummelt, tror jeg ikke han kommer til å avskrekkes helt.

Skrevet

Et lite tips hvis samtalen går i stå er å spørre han om et eller annet om han. De aller fleste mennesker liker å prate om seg selv, sitt liv og sine interesser, og ofte er det slik at vi liker de som er interessert i å høre oss prate om oss selv :fnise:

Spør han feks om utdannelse, hva han jobber med, fritidsinteresser, hva han vil med fremtiden, liker han å reise, hvor liker han å reise, hvor hadde han reist hvis han hadde ubegrenset med penger etc. Lykke til :)

Skrevet

Jeg er av typen som ikke klarer å prate om alt og ingenting med hvem som helst. Og det jeg har funnet ut er at dersom jeg møter noen jeg har en god kjemi med, så flyter alt mye bedre. Til og med stillheten som oppstår innimellom føles behagelig.

Så nå har jeg begynt å høre på meg selv. Føles alt helt trått og teit, så er det kanskje ikke riktig person å satse på.

Men det er nå bare min erfaring. Ønsker deg hvertfall lykke til. :klemmer:

• Liker 4
Skrevet

Bare le og dum deg ut litt, si at du er nervøs osv. Det blir bare sjarmerende og lettere å bli kjent med hverandre :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...