AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Barnet mitt blir mobbet på skolen. Det er ikke bare vårt, men flere andre i klassen. Vårt barn går i første klasse. 3 andre i klassen blir mobbet av denne gutten som går i 6 klasse, og det er også barn i 2. og 3. klasse som blir mobbet av denne gutten. Både vi og andre har måttet kjøpe nye hansker, nye luer, og nye gymsko på grunn av at denne gutten kaster det opp på taket, klipper i det, kaster det ut i en bekk eller ut på veien etc etc. Vi har tatt det opp med lærere og rektor, og det er visstnok en gutt som sliter med litt forskjellig fra barndommen, og som har en veldig vanskelig bakgrunn. Jeg har jo forståelse for at barn med en problematisk bakgrunn kan utagere på dette viset, og det er vel et kjent faktum for de fleste. Og det er derfor jeg er sterkt i tvil om vi burde kreve at foreldre (eller fosterforeldre hvis det er det han bor hos) skal erstatte dette? Jeg føler at dette blir litt annerledes, men likevel så blir det jo ufattelig dyrt i lengden om dette skal fortsette. Nei, jeg tenker ikke først og fremst på det materielle, jeg tenker selvfølgelig hovedsakelig på barnet vårt som trenger støtte i denne situasjonen. Men det blir jo tatt hånd om nå når vi har kontakt med skole og lærere og har lagt press på dem for å få gjort noe med det.
Brunhilde Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Ja, jeg syns dere kan kreve erstatning for ting som blir ødelagt i skoletiden. Jeg syns også dere kan kreve at noe blir gjort for å stoppe mobbingen, det er uholdbart for de det går ut over! Du sier at mobberen har en problematisk bakgrunn, men det rettferdiggjør faktisk ikke handlingene og det bør heller ikke føre til at mobbingen ikke blir slått hardt ned på. 4
Fru Filifjonka Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Når det beviselig er han som har ødelagt tingene så er det hans foreldre som skal erstatte dem. Akkurat det er ganske enkelt i mitt hode. Kan ikke rektor bli stilt ansvarlig for slike mobbesaker? Det må jo gå an å finne en løsning her. 1
Brunhilde Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 Når det beviselig er han som har ødelagt tingene så er det hans foreldre som skal erstatte dem. Akkurat det er ganske enkelt i mitt hode. Kan ikke rektor bli stilt ansvarlig for slike mobbesaker? Det må jo gå an å finne en løsning her. Jo, jeg mener det kom en lov for en tid tilbake som sier at skolen (lærer, rektor) kan bli politianmeldt hvis mobbing ikke tas tak i. Orker ikke lete nå, men den finnes helt sikkert et eller annet sted på nett. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Jo, jeg syns du kan kreve det. Hadde det vært mitt barn som var mobberen ville jeg gladelig betalt for ødeleggelsene, og tatt pengene fra barnets lommepenger / evt sagt at barnet måtte "jobbe inn igjen" verdien av dette ved å hjelpe med husarbeid e.l. Det er greit at han har hatt en vanskelig barndom, men han må også oppdras til å ta ansvar for egne handlinger. Å mobbe andre er ikke greit, og det må få konsekvenser. Det kan de like godt lære først som sist, for det kommer til å bli krevd den dagen han blir voksen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Hadde en situasjon der en genser ble brent på ungdomsskolen. Vist faen ble foreldrene kontaktet og måtte betale for seg!!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 En utrolig vanskelig problemstilling... En ting er at det er bra at mobbingen blir tatt tak i, for det må det bli slutt på! En annen sak er at om ungen per dags dato ikke har det bra hjemme, og fortsatt bor med foreldrene (forutsatt at det var disse foreldrene som forårsaket den traumatiske barndommen i utgangspunktet) så hadde jeg faktisk vegret meg mot å ta kontakt med foreldre for å få tingene erstattet, med tanke på muligheten for at foreldrene straffer barnet på horrible måter.. Hadde jeg ikke visst om foreldrene var oppegående mennesker hadde jeg rett og slett holdt det for meg selv.
Gjest ma Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Ja, jeg synes dere kan kreve erstatning. Dere kan også kreve at skolen foretar seg noe mer enn det de allerede har gjort. Argumentet med at gutten har det vanskelig faller på sin egen urimelighet fordi han neppe kommer lettere ut av vonde barndomsproblemer hvis han også får stempelet som mobber. Mobberen trenger hjelp, og de barna som blir mobbet trenger hjelp. Når skolen ikke tar ordentlig tak i dette så bryter de opplæringsloven kap. 9a. Den handler om elevenes psykososiale miljø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå