Gjest True Khaleesi Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Inspirert av en av overskriftene på KG idag. Hvordan ser du på frisører og dømmer du de av og til? Jeg så også at frisøren som ble intervjuet nevnte at det tar 4 år å bli utdannet frisør. Er ikke dette litt lenge for å bare jobbe med hår?? Jeg mener, jeg går sykepleien og det tar bare 3 år.
loffen Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Jeg reagerte på den listen over ting man ikke må finne på å si til frisrøren. Denne her f.eks: "Jeg bruker den derre som er på reklamen som er anbefalt av frisørene... " - Hvilke frisører er det virkelig som anbefaler Define? Jeg kjenner ingen. Uff, det tror jeg at jeg har sagt en gang, at jeg brukte den sjampoen. Å, så flaut liksom! Ellers synes jeg frisører generellt er dårlig på å høre etter hva man sier at man ønsker, eller IKKE ønsker. Jeg kan si at jeg IKKE vil ha håret oppklipt, også kommer jeg ut med hockey-sveis. Ja, det har hendt.. Nå har jeg endelig, etter mange år, funnet en som ikke klipper i stykker krøllene mine da. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Frisørutdanningen er en videregående utdanning. Skal du bli sykepleier må du ha tre år med videregående først, så sånn sett trenger du sju år kontra frisører som bare har fire. 1
Gjest True Khaleesi Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 Frisørutdanningen er en videregående utdanning. Skal du bli sykepleier må du ha tre år med videregående først, så sånn sett trenger du sju år kontra frisører som bare har fire. Ja, det har du jo rett i. Stor forskjell på videregående og høyere utdanning. Jeg synes likevel det blir litt feil å ski 4-års skolegang, fordi ihvertfall jeg inkluderer ikke videregående. Det er en selvfølge for meg at folk med utdanning har tatt videregående. 2
Gjest True Khaleesi Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Jeg reagerte på den listen over ting man ikke må finne på å si til frisrøren. Denne her f.eks: "Jeg bruker den derre som er på reklamen som er anbefalt av frisørene... " - Hvilke frisører er det virkelig som anbefaler Define? Jeg kjenner ingen. Uff, det tror jeg at jeg har sagt en gang, at jeg brukte den sjampoen. Å, så flaut liksom! Ellers synes jeg frisører generellt er dårlig på å høre etter hva man sier at man ønsker, eller IKKE ønsker. Jeg kan si at jeg IKKE vil ha håret oppklipt, også kommer jeg ut med hockey-sveis. Ja, det har hendt.. Nå har jeg endelig, etter mange år, funnet en som ikke klipper i stykker krøllene mine da. Jamen, det er jo sant!! Er virkelig ingen frisører som anbefaler Define, utenom de på tv. Har ikke møtt noen iallefall. Jeg er irritert på en frisørsalong siden jeg var en av de som skulle bli platinablond og hadde mørkt hår. Jeg vet jo at dette ikke er gjort over natten, men jeg var på 8 behandlinger som kostet meg MYE, og til og med etter dette så var jeg ikke lys. Farget det mørkt igjen fordi jeg ble så jævlig forbanna. Noen uker etterpå ble min mørke venninne (like mørk som meg) plutselig helt lys. Det hadde hun fikset på 3 behandlinger på en annen frisørsalong..
Gjest just words Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 Pleier ikke lese ariklene her på kg. Men poppet innom akkurat den fordi jeg skal til frisøren om et par timer. Nei selvsagt ser jeg ikke ned på frisører. De fleste tingene som var skrevet var ikke noe nytt for meg akkurat. Kunne ikke falt meg inn å sitte i frisørstolen å trampe på yrket til noen som har saksen i hånden bak meg. Define`s hårprodukter ser jeg ingen plass i hyllene hos frisørene så antar at det er en grunn for det.
BananSplit Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Man trenger ikke å være en dyktig frisør selv om man har tatt fire års utdanning! Og hva menes egentlig med "utdanning"? Tre år på videregående og ett år i praksis? Jeg har vært borti flere ferdigutdannede frisører som har klippet skjevt, omtrent rispet opp nakken min ved å bruke den som referansepunkt for saksa, o.l. Har til og med fått svidd bort hår under en permanentbehandling - dette var det riktignok en lærling som sto for, men her burde lærlingen vært under oppsyn. Og skal det å be om råd ift produkter nå innebære kjøpeplikt? Ja, man kunne kanskje sagt at man fikk vurdere det til neste gang i stedet for å si at man skal sjekke det ut på nett, men allikevel... 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 Man trenger ikke å være en dyktig frisør selv om man har tatt fire års utdanning! Og hva menes egentlig med "utdanning"? Tre år på videregående og ett år i praksis? Jeg har vært borti flere ferdigutdannede frisører som har klippet skjevt, omtrent rispet opp nakken min ved å bruke den som referansepunkt for saksa, o.l. Har til og med fått svidd bort hår under en permanentbehandling - dette var det riktignok en lærling som sto for, men her burde lærlingen vært under oppsyn. Og skal det å be om råd ift produkter nå innebære kjøpeplikt? Ja, man kunne kanskje sagt at man fikk vurdere det til neste gang i stedet for å si at man skal sjekke det ut på nett, men allikevel... To år på videregående og to år i lære.
BananSplit Skrevet 19. januar 2012 #10 Skrevet 19. januar 2012 To år på videregående og to år i lære. Det går vel forsåvidt for det samme - i praksis har man da fullført videregående og tatt ett års utdanning. Nå er det ikke snakk om å "disse" de som har valgt å gå løp som resulterer i fagbrev, men å sidestille frisørers fire-årige "utdanning" med annen høyere utdanning er en smule misvisende. Uansett, så tror jeg at frisøryrket handler mye om naturlig talent - at man har gått fire år på skole for å lære seg å klippe/farge hår betyr ikke nødvendigvis at man er en dyktig frisør... 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #11 Skrevet 19. januar 2012 Det verste jeg vet er snobber som rakker ned på frisøryrket fordi de er sååå mye bedre selv. Disse damene (og mennene) står rett opp og ned i syv timer i strekk for at vi skal se bra ut på håret. Det tar på ryggen, det. I tillegg er lønna latterlig lav. Jeg har verdens beste frisør selv, og å gå til noen andre er uaktuelt. Alle de herlige frisørene som står på dag ut og dag inn fortjener respekt. Det er et håndtverk å være en god frisør!
Gjøa Skrevet 20. januar 2012 #12 Skrevet 20. januar 2012 Jeg skjønner det kan være irriterende med kunder som kommer og belærer frisører om hvordan håret skal klippes, men på en annen side har jeg levd med mitt hår i tretti år. På disse årene har jeg erfart at visse ting funker og andre ting ikke med håret mitt. Som at om håret mitt skjæres vil det se slitt ut (kanskje ikke når frisøren styler det, men dagen etter og fram til neste klipp gjør det det), og farges det blir fargen blass og rødaktig etter et par-tre uker. Og hva skal man egentlig snakke med frisøren om? Jeg føler at det forventes en viss mengde småprat og at stemningen fort blir litt småklein fordi jeg ikke har noe å si. Er det flere enn meg som ikke liker å snakke når man sitter foran et speil og ser på seg selv? Ellers ser jeg ikke videre ned på frisører tror jeg. Jeg er imponert over at de holder ut. Både kundene og arbeidsstillingene. Og ikke minst hår som fester seg til klærne. Jeg hadde blitt gal av det. 1
Gjesten Skrevet 20. januar 2012 #13 Skrevet 20. januar 2012 Og hva skal man egentlig snakke med frisøren om? Jeg føler at det forventes en viss mengde småprat og at stemningen fort blir litt småklein fordi jeg ikke har noe å si. Er det flere enn meg som ikke liker å snakke når man sitter foran et speil og ser på seg selv? Jepp. Jeg hater at frisørene alltid skal småsnakke. Hvorfor bryr de seg om hva jeg studerer liksom? Fokuser på håret mitt, du. 1
Gjest Survival Skrevet 20. januar 2012 #14 Skrevet 20. januar 2012 Jeg ser på frisører som alle andre yrkesgrupper. De jobber i et serviceyrke. Noen yter god service og er flinke frisører, andre ikke. Så enkelt er det. For å være ærlig ser jeg ikke akkurat opp til frisører. Det er ikke sånn at jeg tenker at de gjør en livsviktig jobb, men det er fortsatt greit å ha dem. Har ingenting imot yrket ih hvert fall. At det tar 4 år å bli frisør skjønner jeg ikke? Med mindre man teller med lærlingetiden. Det tar da vitterlig 2 år på videregående før man er frisørlærling, gjør det ikke?
Gjest Raindrops Skrevet 20. januar 2012 #15 Skrevet 20. januar 2012 At det tar 4 år å bli frisør skjønner jeg ikke? Med mindre man teller med lærlingetiden. Det tar da vitterlig 2 år på videregående før man er frisørlærling, gjør det ikke? Selvsagt tar man med lærelingtiden, man er ikke frisør før man har fagbrev.
Gjest Survival Skrevet 20. januar 2012 #16 Skrevet 20. januar 2012 Selvsagt tar man med lærelingtiden, man er ikke frisør før man har fagbrev. Ja, det forstår jeg jo. Jeg bare syns at det i startinnlegget er skissert som at det er 4 år uten å "jobbe" som frisør. Og når man er lærling jobber man jo med faget, selv om at man ikke er frisør på papiret. Hva er egentlig betydningen av lengden på utdannelsen uansett? Man jobber jo som regel med det man er interessert i eller det man ønsker. Hvis man vil være frisør og ikke sykepleier har det jo ingenting å si hvor mye lengre/kortere utdanning er...? Inspirert av en av overskriftene på KG idag. Hvordan ser du på frisører og dømmer du de av og til? Jeg så også at frisøren som ble intervjuet nevnte at det tar 4 år å bli utdannet frisør. Er ikke dette litt lenge for å bare jobbe med hår?? Jeg mener, jeg går sykepleien og det tar bare 3 år.
Gjest Raindrops Skrevet 20. januar 2012 #17 Skrevet 20. januar 2012 Ja, det forstår jeg jo. Jeg bare syns at det i startinnlegget er skissert som at det er 4 år uten å "jobbe" som frisør. Og når man er lærling jobber man jo med faget, selv om at man ikke er frisør på papiret. Hva er egentlig betydningen av lengden på utdannelsen uansett? Man jobber jo som regel med det man er interessert i eller det man ønsker. Hvis man vil være frisør og ikke sykepleier har det jo ingenting å si hvor mye lengre/kortere utdanning er...? Aha, da forstår jeg hva du mener
BananSplit Skrevet 20. januar 2012 #18 Skrevet 20. januar 2012 Det verste jeg vet er snobber som rakker ned på frisøryrket fordi de er sååå mye bedre selv. Disse damene (og mennene) står rett opp og ned i syv timer i strekk for at vi skal se bra ut på håret. Det tar på ryggen, det. I tillegg er lønna latterlig lav. Jeg har verdens beste frisør selv, og å gå til noen andre er uaktuelt. Alle de herlige frisørene som står på dag ut og dag inn fortjener respekt. Det er et håndtverk å være en god frisør! Så om man ytrer meninger som at man ikke er helt enig i at frisører har fire års "utdanning" eller kunne tenke seg en slik jobb selv, så er man snobber som rakker ned på frisøryrket? Selvfølgelig fortjener frisører også respekt for den jobben de gjør (forutsatt at de gjør den bra), men at det er et lavt-lønnet yrke som tar på ryggen er vel de fleste kjent med når de tar valget om å bli frisør, så respekterer ikke frisører mer pga dette. Er forøvrig helt enig i at det er et håndtverk å være en god frisør - men, dessverre er det ikke alle frisører som har talent for dette håndtverket. Er dog heldigvis glad jeg har funnet ei som er flink til å klippe mitt hår:) 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #19 Skrevet 20. januar 2012 Jeg synes det ofte er hyggelig å snakke med frisøren, men jeg prøver å ikke bable for mye for da får jeg ofte skjev-klipp 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #20 Skrevet 22. januar 2012 På grunn av frisører så har en kul frisyre. Hvorfor skal jeg se ned på noen som klipper håret mitt når jeg vil og samtidig gir meg en superkul frisyre? Har ingenting å dømme dem for...bortsett fra de som ikke gjør jobben da, men de har jeg per dags dato ikke møtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå