Gå til innhold

Burde jeg klare dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å prøve meg på denne: http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=127&d_id=24&lang=no

Den ser jo veldig enkel ut siden det bare er et rektangulært stykke som skal syes sammen til slutt, så det burde jeg klare. Men jeg har aldri strikket sånt hullmønster før, så jeg er redd jeg roter det til. Kunne jeg eventuelt gjort noe annet enn det hullmønsteret? Eller vil det bare se rart ut med f.eks. glattstrikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har strikket den der, riktignok bare halvferdig. Har aldri laget hullmønster før, men det gikk fint likevel. Ikke noe hokus-pokus.

Skrevet

Ikke noe hokus-pokus, nei.

Det viktige er at du fra før strikker jevnt og uten tilfeldige huller (noe de aller, aller fleste ikke gjør før de har strikket litt).

Skrevet

Ikke noe hokus-pokus, nei.

Det viktige er at du fra før strikker jevnt og uten tilfeldige huller (noe de aller, aller fleste ikke gjør før de har strikket litt).

Jeg strikker jevnt og pent så lenge jeg strikker rett og vrang. Akkurat det har jeg mange års erfaring med siden jeg var lita. (Litt fra og til, har aldri strikket veldig masse)

Men hullmønster har jeg liksom aldri hatt sansen for, før jeg så denne boleroen. Så jeg får vel bare hoppe i det og gjøre et forsøk. Skal strikke en prøvelapp først og se om det blir ok.

TS

Skrevet (endret)

Dette får du til!

Men synes mønsteret var litt klønete forklart. Kanskje du forstår denne "oversettelsen" bedre?

Legg opp så mange masker du skal ifølge din størrelse og strikk så 3 pinner rett. Så begynner mønsteret:

1. pinne: 4 rett, *2 masker sammen, ett kast* (gjenta mellom stjernene til det er 4 masker igjen), 4 masker rett.

2. pinne: 4 rett, vrang til det er 4 masker igjen, 4 rett.

3. pinne: 4 rett, *ett kast, en maske løst av pinnen , en rett, trekk den løse masken over den rette du nettopp strikket* (gjenta mellom stjernene til det er 4 masker igjen), 4 rett

4. pinne: Som 2. pinne

Gjenta disse fire pinnene til du når lengden oppgitt for din størrelse (avslutt med pinne 3), strikk 3 pinner rett og fell av.

Dersom du ikke vet helt hvordan du gjør noen av tingene over, så er det linket til instruksjonsvideoer i oppskriften. Den som omhandler fellingen på pinne tre, heter litt forvirrende nok "Minske: 1m".

Lykke til!

Edit: Ser nå at du egentlig er en erfaren strikker, da tolker du nok mønsteret helt fint på egenhånd ;) Men jeg lar innlegget stå dersom det kan hjelpe noen andre.

Endret av Klematis
Skrevet

Edit: Ser nå at du egentlig er en erfaren strikker, da tolker du nok mønsteret helt fint på egenhånd ;) Men jeg lar innlegget stå dersom det kan hjelpe noen andre.

Tusen takk for "oversettelsen"!

Jeg er ikke så vant til å følge mønstre, strikker mest enkle ting som luer/sjal/skjerf/halser/grytekluter etc etter eget hode. Det så mye enklere ut slik du forklarte, så den skal jeg faktisk skrive ut. :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...