Gå til innhold

Kan et barn i 1.klasse gå hjem fra skolen alene sammen med eldre søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som begynner i 4.klasse til høsten og en jente som begynner i 1.klasse. Gutten har asperger syndrom. Han er veldig nøye med å følge regler og er sånn sett veldig pålitelig. Derimot er han mer uselvstendig på andre områder. Man kan si at han kan fint være en støttespiller til lillesøster, men han kan ikke direkte ta seg av henne.

1.klassingen er mer selvstendig. Også mer vimsete, men vi har sjelden opplevd at hun bryter mot klare og tydelige regler vi har.

Når hun begynner på skolen så hadde det vært veldig fint om hun gikk på sfo frem til broren slutter og at de deretter går hjem alene. Hva tror dere om det? Det blir da rundt kl 14 og de må være litt alene hjemme.

Vi vet enda ikke hvordan vi foreldrene kommer til å jobbe. Dvs, samboeren er student, og vi aner ikke hvordan hans studie blir lagt opp, og jeg skal jobbe turnus. Enten begynner jeg 14.45 (da kan jeg møte barna og følge de halvveis hjem før jobb feks)eller jeg slutter kl 15. Har ca 20-40 min reisevei avhengig av om jeg går, sykler eller tar buss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magefølelsen min sier at jeg ville hatt begge barna i sfo om jeg var deg. Men det er du som kjenner dine barn, og vet hva de kan håndtere.

Skrevet

Kanskje skal legge til at eldste holder på å slutte med sfo nå. Han er der bare to ettermiddager pr idag og skal begynne å gå hjem selv fra mandag de to dagene også. Da kommer han til å være hjemme alene hhv 1 og 2 timer.

Skrevet

Hvor lang vei er det til skolen og er veien trygg? Jeg gikk noen ganger hjem alene da jeg var 6 år. Skolen var det vel 2 kiliometer til, men ingen trafikk. Totalt en vei jeg måtte krysse og der kjørte bilene i 30.

SFO gikk jeg ikke på i 3. klasse som jen antar blir det samme som dagens fjerde, og det var de manfe som ikke gjorde. Så jeg vil tro det burde gå bra for de aller fleste.

Så kan vel egentlig ikke se noe problem i dette nomalt sett.

• Liker 1
Skrevet

En 4.klassing med asberger syndrom og en vimsete 1.klassing alene hjemme???? :sjokkert:

Trukke det.....

• Liker 2
Skrevet

Tja, kanskje 600 meter til skolen. Langs en 40-vei, men med fysisk avskilt fortau. Må krysse veien, men det er 3 overgangssteder fra skolen og hit. Jeg vil si det er en trygg skolevei. Og de er ikke barn som balanserer på kanten eller går for nærme veien etc.

Jens: Ja, noe sånt ja ;)

Skrevet

Vanskelig å si egentlig. Har ikke noe kjennskap til asberger. Hvor vimsete er henne? Er det "farlig" vimsete eller det det man kan kalle normalt av ei på 6? Men du kunne jo kanskje prøvd å la de være alene en dag du går på butikken for å se hvordan det går? Går det bra da, så går det kanskje bra en annen gang også.

Skrevet

Jeg har hørt om langt verre, men det er jo dere som kjenner barna deres best og er best skikket til å avgjøre om dette går bra. Jeg synes det høres helt greit ut.

Men dere har ikke nære nabobarn som også skal samme vei, da? Det går jo an at man går flere sammen også.

• Liker 1
Skrevet

De skal begynne på en ny skole, så jeg vet ikke om flere barn skal denne veien.

Nei, hun er ikke farlig vimsete. Hun finner ikke på å gå ut i veien feks, eller noe sånt. De har vært alene i 20-25 min sammen uten problemer. De pleier nå å gå hjem fra skolen selv iblant når vi henter eldste, så går de hjem. Det er noe nærmere, men maks 150 meter forskjell. De har også vært alene på skolen og lekt sammen med andre barn noen ettermiddager. Så de har blitt sluppet fri alene sammen og de er veldig knyttet til hverandre, så sjelden det blir noe styr sånn sett.

Skrevet

En 4.klassing med asberger syndrom og en vimsete 1.klassing alene hjemme???? :sjokkert:

Trukke det.....

Mange med Aspergers er pålitelige og solide barn nettopp fordi sykdommen gjør dem opptatt av at ting skal være rett....

• Liker 4
Skrevet

Mange med Aspergers er pålitelige og solide barn nettopp fordi sykdommen gjør dem opptatt av at ting skal være rett....

Men hva når noe uforuttsett skjer? Det er det jeg som regel tenker på når jeg sender mine barn avgårde. Alt går jo som regel greit når ingenting spesielt skjer og alt er trygt og greit, men takler de uforutsette hendelser bekymrer jeg meg alltid over.

• Liker 1
Skrevet

Men hva når noe uforuttsett skjer? Det er det jeg som regel tenker på når jeg sender mine barn avgårde. Alt går jo som regel greit når ingenting spesielt skjer og alt er trygt og greit, men takler de uforutsette hendelser bekymrer jeg meg alltid over.

Det er nettopp det jeg også mener. En med asbergers vil jo takle noe uforutsett mye dårligere enn en som ikke har asbergers, og da er det plutselig 6 åringen som må ta kontroll! Jeg syns de er alt for små til å være alene hjemme i flere timer. Det er jo derfor man har SFO.

Skrevet

Tja, kanskje 600 meter til skolen. Langs en 40-vei, men med fysisk avskilt fortau. Må krysse veien, men det er 3 overgangssteder fra skolen og hit. Jeg vil si det er en trygg skolevei. Og de er ikke barn som balanserer på kanten eller går for nærme veien etc.

Jens: Ja, noe sånt ja ;)

Jeg tror dette går helt fint. Jeg hadde ikke hatt noe problem med denne ordningen. Her gikk småtråkket hjem fra skolen med broren sin. Den ene i første og den andre i fjerde. Asperger får folk til å tro at det er snakk om mennesker som er helt fjerne.. det stemmer ikke. Du kjenner barna dine og gutten din best selv. Føler du at det er trygt så er det det.

Skrevet

Jeg gikk hjem alene siden jeg var 7 år, ca 2km vei, noe på gangvei, annet langs bilvei (ikke den mest trafikkerte). Aldri hatt noen problemer med det. Har hun i tillegg en storebror å gå sammen med så bør det gå kjempefint.

Jeg hadde ikke bekrymret meg før den dagen det evt. dukket opp et problem på vei hjem eller mens de var hjemme alene:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det blir vanskelig å svare på, pga at jeg ikke kjenner barna dine. Men generelt sett er jeg positiv til å forsøke.

Kanskje pga at jeg selv var nøkkelbarn fra jeg begynte på skolen som 6 1/2-åring (gikk frem til og tilbake fra skolen hver dag, pluss var alene hjemme frem til mamma/pappa kom fra jobb) og syntes det bare var stas å få vise hvor selvstendig jeg var :)

Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Man trenger litt hjelp etter skoletid hvis man skal klare å ta vare på seg selv i 1. klasse.

Storebroren har asperger, og kan derfor ikke stille opp for lillesøster slik et enda eldre søsken eller foreldre hadde kunnet.

Situasjonen kan derfor bli ugrei.

Som de andre skriver: om det oppstår en uforutsett hendelse kan storebroren takle dette usedvanlig dårlig, mens lillesøster jo bare går i 1. klasse.

Jeg ville IKKE tatt sjansen.

Endret av frøken am
Skrevet

Trukke det.....

*Asperger*

Har du noe kjennskap til Aspergers syndrom? Kjenner du noen som har det? Vet du at det er foeskjellige grader av det?

• Liker 1
Skrevet

*Asperger*

Har du noe kjennskap til Aspergers syndrom? Kjenner du noen som har det? Vet du at det er forskjellige grader av det?

Skrevet

Med eller uten asperger, barn har likevel ulik modenhetsnivå. Nå er det jo in å ha barn som er modne og takler alt, men det er det slettes ikke alle som er likevel! Og det er da heller ingen skam, da alt er individuelt.

Skrevet

Jeg tror det vil gå veldig bra jeg. Dessuten lærer de utrolig masse av å gå hjem alene, smøre seg mat ol. Dere kan jo ha en avtale om at du ringer dem på faste tider og at de eks skal bruke tiden de er alene på å gjøre leselekser, se film eller noe. Om de vil gå til en venn må de ringe og spørre om lov osv. Så har de noe å forholde seg til hjemme.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...