Gå til innhold

Sette inn på BSU selvom jeg ikke skatter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en BSU-konto, for de to siste årene har jeg jobbet ved siden av studier og tjent mer enn frikortgrensen. I år skal jeg kun ha sommerjobb, og kommer nok ikke til å skatte noe. Burde jeg likevel sette penger inn på BSU? vet at jeg ikke får tilbakebetalt skatt, men de har jo ganske grei rente? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da bør du kun sette inn dersom du er så gammel at du ellers ikke rekker å fylle opp kvoten før aldersgrensen. Du vil ellers tape muligheten til skattefradrag tilsvarende den summen du setter inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25 år, og har 40 000 på BSU. Burde jeg sette inn dette året da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg BSU 2, der kan du sette inn 30 000 hvert år. Du får samme rente som vanlig BSU, men ikke skattetrekk. De anbefaler denne til sånne som deg som går glipp av skattefordelene:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg BSU 2, der kan du sette inn 30 000 hvert år. Du får samme rente som vanlig BSU, men ikke skattetrekk. De anbefaler denne til sånne som deg som går glipp av skattefordelene:)

Du får såvidt jeg husker av kontobetingelsene ikke bruke kontoen før BSU 1 er fyllt opp med årets beløp.

Sparer man til bolig er det tullete å ikke fylle opp BSUen før man gjør noe annet av den enkle grunn at BSU er det som gir best rente (med sikkerhet). Skattelettet er bare en ekstra bonus for de som jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får såvidt jeg husker av kontobetingelsene ikke bruke kontoen før BSU 1 er fyllt opp med årets beløp.

Sparer man til bolig er det tullete å ikke fylle opp BSUen før man gjør noe annet av den enkle grunn at BSU er det som gir best rente (med sikkerhet). Skattelettet er bare en ekstra bonus for de som jobber.

Du trenger ikke å fylle opp BSU1 først nei, du må bare ha en opprinnelig BSU-konto før du kan opprette nr 2:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke skatter så bør du ikke sette inn pengene på BSU. Det er fradraget som er så gunstig. Du bør heller spare pengene i en høyrentekonto.

Jeg har i fjor spart 10000, og hadde 20000 på BSU før dette. Fikk ca 800 i renter på beløpet. men får tilbake 2000 på skatten av det. Sier seg selv hva som er lønnsomt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får såvidt jeg husker av kontobetingelsene ikke bruke kontoen før BSU 1 er fyllt opp med årets beløp.

Sparer man til bolig er det tullete å ikke fylle opp BSUen før man gjør noe annet av den enkle grunn at BSU er det som gir best rente (med sikkerhet). Skattelettet er bare en ekstra bonus for de som jobber.

Dette er en veldig fordreining av sannheten.

Ja. det er noe bedre rente på BSU.

Men, det er skatt tilbake som virkelig gjør dette til en gullkantet ordning.

Skattefordelen gjør at den reelle renten blir skyhøy i forhold til alle "sikre" sparemåter.

Den er altså på ingen måte "bare en ekstra bonus".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer man til bolig er det tullete å ikke fylle opp BSUen før man gjør noe annet av den enkle grunn at BSU er det som gir best rente (med sikkerhet). Skattelettet er bare en ekstra bonus for de som jobber.

Det er jeg særdeles uenig i. Ingen annen sparingsform gir en tilsvarende høy risikofri avkastning som sparing på BSU dersom man kan utnytte skattefordelen. Det er 4 000 kroner rett i lomma i året. Så dersom man har tilstrekkelig mange år i netto skatteposisjon igjen bør man kun sette inn på BSU når man har netto skattbar inntekt på over 20 000 slik at man får utnyttet skattefradraget til fulle. Så det å si at skattefradraget er en "bonus" blir helt feil - skattefradraget er hele hovedpoenget med BSU, det gi 20% risikofri avkastning i året.

Selvfølgelig bør man spare til bolig uansett, men holde seg til høyrentekonto såfremt man ikke har skattbar inntekt. Forskjell i avkastning på BSU og høyrente (eks skattefradraget) utgjør ikke prosentene i året. Særlig med det historisk lave rentenivået vi har sett de siste årene.

Selv sparte jeg til bolig fra konfirmasjonen, på høyrentekonti. Året jeg var 24 begynte jeg å jobbe, og opprettet BSU, et halvt år etter kjøpte jeg bolig. Jeg rørte ikke BSU kontoen i denne forbindelse, den har jeg fortsatt, og den er full om 2-3 år. På den måten har jeg både spart til egenkapital bolig, utnyttet sksattefradragene på BSU til fulle og fått 30 000 rett i lomma på toppen av gode renter. Når BSUen er full går denne som ekstraordinær innbetaling på boliglån.

Endret av Athene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får såvidt jeg husker av kontobetingelsene ikke bruke kontoen før BSU 1 er fyllt opp med årets beløp.

Sparer man til bolig er det tullete å ikke fylle opp BSUen før man gjør noe annet av den enkle grunn at BSU er det som gir best rente (med sikkerhet). Skattelettet er bare en ekstra bonus for de som jobber.

Bare for å vise hvor tullete det er å si at skattefradraget "bare er en bonus" og samtidig belyse hvor fantastisk BSU ordningen er, forutsatt at man tar med den fantastiske skattefordelen...

Derfor har jeg sakset dette regnestykket:

Her tar vi utgangspunkt i en BSU rente på 5%

Regner vi 5 prosent rente av det maksimale årlige BSU-innskuddet på 20.000 kroner, gir det deg 1000 kroner i renteinntekter før skatt. I tillegg kommer altså 4000 kroner i lavere skatt.

For å kunne sammenligne disse 4000 kronene med vanlige renteinntekter, må vi justere for skatt.

Skatten på renteinntekter er 28 prosent. Det betyr at normalt må tjene 5555 kroner i renteinntekter, for å sitte igjen med 4000 kroner etter skatt, 4.000/(1-0,28).

33 prosent rente første året

Det gir deg totale renteinntekter (BSU-rente + BSU-skattefradrag) på 6555 kroner det første året, dersom vi forutsetter at du setter inn BSU-pengene 2. januar.

Deler vi 6555 kroner på de 20.000 kronene du satte inn, gir det en avkastning på 32,78 prosent før skatt.

Det må du sammenligne med vanlig bankrente i dag på omlag 3 prosent, normal forventet avkastning i aksjemarkedet på kanskje 10 prosent og også i forhold til avkastningen på å nedbetale gjeld (lånerenten).

Vanlig lånerente er for øyeblikket ca 3,5 prosent, kanskje høyere for mange. Men det kan altså ikke måle seg med BSU-avkastningen.

OBS! Renten på 32,78 prosent er avhengig av at BSU-innskuddet står inne hele året. Avkastningen blir noe lavere når du setter inn pengene senere i året.

Skattefordelen er altså gull verdt!

Endret av Østlandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattelettet er bare en ekstra bonus for de som jobber.

Jeg synes man burde kunne gi minuser her inne og ikke bare plusser. Slik er det på mange andre forum, man kan gi tommel opp og tommel ned. Hos Daily Mail gir man rød nedoverpil, det hadde vært noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg særdeles uenig i. Ingen annen sparingsform gir en tilsvarende høy risikofri avkastning som sparing på BSU dersom man kan utnytte skattefordelen. Det er 4 000 kroner rett i lomma i året. Så dersom man har tilstrekkelig mange år i netto skatteposisjon igjen bør man kun sette inn på BSU når man har netto skattbar inntekt på over 20 000 slik at man får utnyttet skattefradraget til fulle. Så det å si at skattefradraget er en "bonus" blir helt feil - skattefradraget er hele hovedpoenget med BSU, det gi 20% risikofri avkastning i året.

Selvfølgelig bør man spare til bolig uansett, men holde seg til høyrentekonto såfremt man ikke har skattbar inntekt. Forskjell i avkastning på BSU og høyrente (eks skattefradraget) utgjør ikke prosentene i året. Særlig med det historisk lave rentenivået vi har sett de siste årene.

Selv sparte jeg til bolig fra konfirmasjonen, på høyrentekonti. Året jeg var 24 begynte jeg å jobbe, og opprettet BSU, et halvt år etter kjøpte jeg bolig. Jeg rørte ikke BSU kontoen i denne forbindelse, den har jeg fortsatt, og den er full om 2-3 år. På den måten har jeg både spart til egenkapital bolig, utnyttet sksattefradragene på BSU til fulle og fått 30 000 rett i lomma på toppen av gode renter. Når BSUen er full går denne som ekstraordinær innbetaling på boliglån.

Ja, så du mener da at skattelettet ikke er en bonus? Jeg sier det som det er, du får noe for du er flink å spare, det er da en bonus, skjønner ikke hva dere blir så sinte over ;)

Her er grunnen til at jeg ikke jubler i taket over BSU:

Du vil få skattelette i 7.5 år, dvs 30 000 Kr, i tillegg til de 150 K du da har spart opp har du 180 K.

En bolig som i dag koster 2 millioner, som du trenger 300 000 i EK til, vil i løpet av disse årene øke til (gitt dagens prisvekst, for enkelhetens skyld 8%):

nå: 2 000 000

2013: 2 160 000

2014: 2 287 000

2015: 2 470 024

2016 2 667 625

2017: 2 881 035

2018: 3 111 035

2019: 3 359 917

2020: 3 628 710

Så når du har spart opp 180 000 har "leiligheten" steget med 1.6 millioner i pris samme tid, og du må da stille med nesten 550 000 i EK.

Starter du med 0 og står ellers på bar bakke må du da spare nesten 80 000 kroner i -året- i 7 år (litt mindre per år om du tar 7.5 selvsagt), for å kunne få på plass bare den nødevendige egenkapitalen som er nødvendig, de 30 000 du da får hjelper selvsagt litt men blir samtidig en veldig liten dråpe i havet...

Nå håper jeg forsåvidt inderlig at denne prisveksten ikke fortsetter såpass perverst som dette, og roer seg neg raskest mulig.

Jeg sparer til bolig selv nå, for å kunne få noe fornuftig rente på sparepengene har jeg nå 2 BSU-kontoer, satt inn en haug på fastrente-konto (den gir faktisk ikke rente langt unna BSU-renten!). Jeg har fremdeles ekstra penger så noe er i buffer på vanlig sparekonto mens jeg har enda en haug i aksjer, men det kan jeg ikke anbefale om du ikke vet eksakt hva du driver med.

Så jeg er UTEN TVIL tilhenger av MYE bedre BSU-muligheter enn det som finnes i dag, for slikt status er nå er det ikke særlig lett å kunne spare seg opp nok penger til å få et sted å bo.

Og jeg synst veldig synd på de som ikke har kjærester de kan kjøpe sammen med.

PS: Har du ikke begynt å spare i BSU når du er 27 år er det bare å starte BSU-sparing uansett om du ikke har nok skattbar inntekt for da vil du måtte fylle opp maks hvert år for å klare fylle den helt opp, rentemessig er det lurt.

Så jo, skattefordelen er den eneste bonusen man har når det gjelder sparing til bolig i et system som helt klart ikke fungerer optimalt nå om dagen. Har du ikke gjeld vil du jo appåtil få formueskatt når du nærmer deg nok egenkapital!

Jeg synes man burde kunne gi minuser her inne og ikke bare plusser. Slik er det på mange andre forum, man kan gi tommel opp og tommel ned. Hos Daily Mail gir man rød nedoverpil, det hadde vært noe her.

Jess, så hadde det vært mulig å stemme ned de som går helt off topic.. ;)

Du trenger ikke å fylle opp BSU1 først nei, du må bare ha en opprinnelig BSU-konto før du kan opprette nr 2:)

aaah! :) Men om en trenger BSU 2 før en fyller opp BSU 1 er jo en annen sak.

Forsåvidt også synd en ikke får skattefordelene der, men skjønner at bankene ikke gir det.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så du mener da at skattelettet ikke er en bonus? Jeg sier det som det er, du får noe for du er flink å spare, det er da en bonus, skjønner ikke hva dere blir så sinte over ;)

[b]Du sier man burde fylle opp BSU enda man ikke får skattelette, det er det vi reagerer på, ikke at du sier det er en bonus. Og det er idioti! Sett det heller på en annen konto med litt mindre renter.

Så når du har spart opp 180 000 har "leiligheten" steget med 1.6 millioner i pris samme tid, og du må da stille med nesten 550 000 i EK.

Jeg sparer til bolig selv nå, for å kunne få noe fornuftig rente på sparepengene har jeg nå 2 BSU-kontoer, satt inn en haug på fastrente-konto (den gir faktisk ikke rente langt unna BSU-renten!).

Du skriver jo det selv, det er ikke stor renteforskjell på BSU og andre gunstige sparkontoer... Det her blir for dumt...

Så jo, skattefordelen er den eneste bonusen man har når det gjelder sparing til bolig i et system som helt klart ikke fungerer optimalt nå om dagen. Har du ikke gjeld vil du jo appåtil få formueskatt når du nærmer deg nok egenkapital!

Om man legger til grunn at du trenger 600000 i egenkapital (noe som er høyere enn du regnet med) så er man godt innenfor dagens grenser, som også kommer til å øke. I 2012 kan du ha 700000 i nettoformue før du trenger å betale formueskatt. Greit å sette seg inn i det du påstår eller?

aaah! :) Men om en trenger BSU 2 før en fyller opp BSU 1 er jo en annen sak.

Forsåvidt også synd en ikke får skattefordelene der, men skjønner at bankene ikke gir det.

Nå kan vel ikke bankene gi non skattefordelere da... så alternativet hadde vært en rente på 25-30%... Igjen dette blir for dumt, har du noengang lest om BSU eller økonomi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får såvidt jeg husker av kontobetingelsene ikke bruke kontoen før BSU 1 er fyllt opp med årets beløp.

Sparer man til bolig er det tullete å ikke fylle opp BSUen før man gjør noe annet av den enkle grunn at BSU er det som gir best rente (med sikkerhet). Skattelettet er bare en ekstra bonus for de som jobber.

Her (i siste innlegg) skriver du så mye rart, at min påstand er at dette må du lese deg mer opp på.

Eller kanskje...

Er det ikke bare å legge seg flat?

Det var dette (over) du skrev og som vi reagerte på. Skattefordelen er ikke "bare" en bonus.

Den er hele poenget.

Selv ikke med risikosparing i aksjer, så kan du vente å få en så knallgod sparing.

Hvorvidt ordningen bør utvides etc., er et politisk spørsmål, som ikke er relevant i forhold til dette.

Det er ikke bankene som gir ut skattefordelen, som du tror.

Heller ikke den vanvittige prisstigningen, er helt relevant i forhold til dette.

BSU bør man absolutt bruke de årene man betaler nok skatt, som første prioritet.

Man bør til og med beholde den, om man kjøper bolig (Hvis man klarer det)

Ingen over og ingen ved siden av denne spareordningen.

Og det nettopp......på grunn av skattefordelen.

Endret av Østlandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kke fyll opp. Som andre sier, du kan finne løsninger som gir ca. samme rente, men skattefradraget ser du ikke igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår uansett ikke hvorfor dere mener at det er lønnsomt å spare BSU etter at man har kjøpt bolig og tatt opp boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår uansett ikke hvorfor dere mener at det er lønnsomt å spare BSU etter at man har kjøpt bolig og tatt opp boliglån.

Jeg får prøve igjen....

Grunnen er skattefordelen.

Realrenten (om man tar med skattefordelen i regnestykket) er skyhøy.

Kanskje over 30% (første året).

(Les mitt innlegg lenger opp)

Når man tar med lånerenten på kanskje 3-5% så sier det seg vel selv.

Ble det mer forståelig da?

Endret av Østlandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel ikke bankene gi non skattefordelere da... så alternativet hadde vært en rente på 25-30%... Igjen dette blir for dumt, har du noengang lest om BSU eller økonomi?

Hmm, kansje det var grunnen til at jeg skrev jeg ser hvorfor bankene ikke kan gi slikt, eller ignorerte du kansje det? :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kansje det var grunnen til at jeg skrev jeg ser hvorfor bankene ikke kan gi slikt, eller ignorerte du kansje det? :filer:

Det virker som at du ikke skjønner hvorfor bankene ikke kan gi skattefordel. At en skattefordel ikke kan bli gitt av andre enn staten. Eller at du rett og slett ikke forstår hva en skattefordel/fradrag er.

Så nei, ignorerte ingenting, bare påpekte hvor dumt det blir å skrive noe slikt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...