Gjest Hygienisk Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Etter at jeg flyttet inn i en blokk, ble det til at jeg prøvde ut fellesvaskeriet i kjelleren. Der er det mange vaskemaskiner, og man enkelt legger på penger eller bruker kort for å kunne starte maskinene. Ikke spesielt dyrt er det heller. Dette er nå litt nytt for meg, og jeg setter veldig pris på hygiene, så jeg har alltid satt den felles maskinen som jeg skal bruke først på et 95 graders program uten klær for å "rengjøre" den, før jeg legger inn mine egne klær for vask. Her om dagen vasket jeg håndklær på 95 grader, etter å ha renset maskinen på 95 grader først. Deretter brukte jeg en felles tørketrommel på samme sted. Til mitt store sjokk så jeg en sort liten prikk på den ene kluten, som jeg først trodde var lo fra sort tøy, men som ble smurt utover som noe brunt da jeg forsøkte å skrape det vekk. Mange mødre bruker dette vaskeriet, da jeg ser nok av barneklær bli vasket der. Har også sett tøybleier der. Men man skulle da tro at maskinen ble "renset" på 95 grader? Eller overlever avføringsrester 95 grader? I såfall kommer jeg til å kjøpe en stor balje og vaske for hånd heretter! Er det andre her med lignende erfaringer fra felles vaskerier?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Det er vel mer sannsynlig at det er litt skitt/jord fra gulvet som har havnet i trommelen enn at det er avføringsrester. 2
Gjest gurimalla Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har aldri sett at avføringsrester har overlevd vaskemaskinen hjemme hos oss, ikke en gang på klær hvor det faktisk var avføringsrester. 1
Susan Sto Helit Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 Avføringsrester kan i teorien vaskes vekk på 40 grader. På 60 grader drepes alle bakterier. Tøybleier blir helt rene på 40grader de. 1
Sophie-Ann Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har heller aldri oppdaget avføringsflekker i min maskin etter vask, selv på ullvask.
Fru Filifjonka Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Jord fra gulvet som har havnet i trommelen? Ting som overlever vask kan som regel ikke smøres ut etterpå.
lille katt Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 Du hadde vel kjent lukt fra prikken/flekken om det var avføring...? Du tok jo på den. Selv bittesmå mengder avføring lukter jo en del.
Mamma1 Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Syns du høres i overkant hysterisk ut.. Man trenger ikke vaske en tom maskin først, i hvert fall ikke når du vasker klær på kokvask.. 5
Pingting Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 og jeg setter veldig pris på hygiene, så jeg har alltid satt den felles maskinen som jeg skal bruke først på et 95 graders program uten klær for å "rengjøre" den, før jeg legger inn mine egne klær for vask. Det der er ikke "hygienisk", det er "hysterisk". (og dyrt, miljø-uvennlig og uhøflig fordi det tar vasketid fra de andre i blokka) 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #10 Skrevet 21. januar 2012 Jeg gjør som TS, vasker alltid fellesmaskin før jeg bruker den, og nei, det er ikke unødvendig. Jeg vet jo ikke hvordan andre sine klær ser ut når de putter de inn i maskina, iallefall ikke noe jeg vil på på mitt undertøy, sengklær osv.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #11 Skrevet 10. oktober 2020 On 1/21/2012 at 9:13 PM, AnonymBruker said: Jeg gjør som TS, vasker alltid fellesmaskin før jeg bruker den, og nei, det er ikke unødvendig. Jeg vet jo ikke hvordan andre sine klær ser ut når de putter de inn i maskina, iallefall ikke noe jeg vil på på mitt undertøy, sengklær osv. Skjønner ikke hvordan jeg overlevde studenttiden i så fall. Tror du ville fått angstanfall hvis du hadde vært innom kollektivet hvor jeg bodde for 20 år siden... Anonymkode: 7ed05...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #12 Skrevet 10. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvordan jeg overlevde studenttiden i så fall. Tror du ville fått angstanfall hvis du hadde vært innom kollektivet hvor jeg bodde for 20 år siden... Anonymkode: 7ed05...4e6 Du svarer i en tråd fra 2012 Anonymkode: e48a2...43b 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #13 Skrevet 10. oktober 2020 Det høres ut som vaskemaskinen trenger en vask mellom gummien, der legger det seg såperester og skitt fra klær, som kan se ut sånn som du beskriver. Ta en microfiberklut og vask godt inni gummien, og vask også såperommet, der kan det også ligge mye av dette brune som er skitne såperester. Anonymkode: 94914...adf
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #14 Skrevet 10. oktober 2020 Og først nå så jeg at dette var en gammel tråd som hadde kommet opp igjen😄 Anonymkode: 94914...adf
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #15 Skrevet 10. oktober 2020 Hvem er det som går rundt å tenker på sånt... Anonymkode: 950a0...ae3 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #16 Skrevet 10. oktober 2020 Kan du ikke vaske i egen leilighet? Du har vel opplegg for dette på badet? Bor du i en blokk fra 1920? Anonymkode: cdb8b...a7b
Jytte Skrevet 11. oktober 2020 #17 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke vaske i egen leilighet? Du har vel opplegg for dette på badet? Bor du i en blokk fra 1920? Anonymkode: cdb8b...a7b Jeg har ikke opplegg for vaskemaskin selv om andre her har det, satt det ikke inn når badet ble rehabilitert. Lite bad og det er fellesvaskeri her. Alltid rent og ryddig der, med ett unntak en gang to unge menn glemte seg. Da var det litt ekkelt å sette ting i tørketrommelen så jeg vasket den. Deres tøy var ikke tørket, de hadde ikke renset filtrene osv. Boxershorts og bukser. Da tenkte jeg æsj og verre ord enn det. Selv om konklusjonen ble at jeg hadde grunn til å bli irritert, men ikke overhysterisk. La inn en klage, vaskeriet er til vanlig rent og sånn bør det forbli. Kunne jo gått inn i rollen som hønemor og lært dem selv, men de virket ruset /høye, og da mistet jeg lysta til å si noe. Man forlater et fellesvaskeri i den tilstanden man ønsker å møte det neste gang. Nå under disse korona-tidene vasker jeg håndtak og overflater der før jeg begynner å vaske, men stoler på at selv om man har satt en maskin på 30 grader vil såpa gjøre at virus visner. Hadde ikke fått panikk om jeg ikke hadde vasket overflater heller, men det er så små tiltak at det ikke er stress. Det siste er faktisk verre enn å måtte ta ut våte boxershorts fra tørketrommelen. For jeg klarer ikke la være synes litt synd på dem, de var ruset, høy på noe. Og jævla korona, fuck it. Følger myndighetens råd, men sier fuck it likevel. Endret 11. oktober 2020 av Jytte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå