Gå til innhold

Mamma er sint på meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 16 år gammel jente som trenger litt råd her.

Jeg har en mamma som er umåtelig sint på meg for tiden. Uten at jeg har gjort noe som helst. Kort fortalt kan jeg si at jeg i våren 2009 sto frem som psykisk syk, noe som gikk hardt innover moren min. Hun ordnet med psykolog til meg på stedet, og jeg har fått god hjelp. Har gått på tre-fire forskjellige typer medikamenter og har to diagnoser. Dette har også gått utover skolegangen, greide i fjord høst å få 28 dager + 30 timer i fravær. Alt grunnet psykisk sykdom, sett bort ifra kanskje 5 dager som har vært skulk eller fysisk sykdom..

Nå har jeg nettopp begynt på ny medisin, men hun bryr seg ikke om det. Hun vet ikke engang hva typen heter. Jeg fortalte at jeg har fått bivirkninger, som kvalme, oppkast og lignende, men hun sa til meg at uansett om jeg så spydde utenfor inngangsdøren, skulle jeg på skolen. Om jeg så spydde på skolen, skulle jeg holde meg der. Greit, tenker jeg. Jeg bor på hybel og det er nesten tre timer unna hjemmet mitt med buss. Mamma har ringt meg hver eneste dag siden jeg flyttet på hybel, men nå har jeg ikke snakket med henne siden tirsdags morgenen.. Jeg tror jeg vet grunnen til at hun er sur, og det er fordi det har hendt noe i familien som går hardt utover henne, men jeg vet ikke om det er det som er problemet. Det er mye styr i familien, et familiemedlem har fått kreft, et familiemedlem sliter VELDIG mye (ikke meg), jeg er jo psykisk syk, har to lillebrødre som er ekstremt slemme med hverandre osv.

Men syns det blir feil at hun lar det gå utover meg og ikke snakker med meg. Jeg blir litt bekymret, samtidig som jeg blir lei meg og føler at hun ikke er glad i meg. Og det at hun ikke ringer meg sårer meg utrolig mye. Jeg har nettopp begynt på ny medisin, kjæresten min er bortreist og har vært det siden romjulen (jobb) og kommer heldigvis hjem om noen dager, skolegangen går ikke så bra (ligger på 2,6 i snitt, men har greid å holde meg unna fravær i år, har bare fått 1 dag og 3 timer siden 1. januar) osv.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg.. Vil at mamma skal bry seg litt, men.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg sende en klem til deg, jeg skjønner at det må være en utrolig vond situasjon. :klemmer:

Jeg tror ikke at moren din er sur på deg, hun har helt sikkert bare mye å tenke på for tiden. Hva med å ringe henne og bare prate litt med henne, og la henne få lufte litt på tankene sine? Jeg skjønner det er tungt for deg å være psykisk syk, men tror du ikke hun også kan være litt nedfor til tider? Bare ring henne du, og prat med henne, hun setter helt sikkert pris på det. :jepp:

Gjest Katten.
Skrevet

Nå vet vi ikke nøyaktig hvordan din situasjon er, eller hvordan din mor oppfatter ting - men det kan virke som at hun mener du bruker sykdommene dine som unnskyldninger for å ikke prestere.

Videregående er tross alt noen av dine viktigste år, som fort legger grunnlaget for resten av livet ditt...

Skrevet

Harmony: Tenkte jeg skulle ringe henne i dag.. For jeg vet hun har det litt vanskelig.. Takk for svar.

Katten.: Det er det jeg også tror, men jeg har aldri brukt "sykdommen" min som en unnskyldning. Heldigvis får jeg søkt på særskilt grunnlag til høsten, så da er jeg så og si sikret skoleplass.

Men gruer meg til senere i dag, for jeg har fått ekstreme bivirkninger på medisinen min. Er utrolig kvalm, like før jeg kaster opp, svimmel, har hodeverk og ting går virkelig ikke bra. Skal prøve å holde ut til iallefall 12, for da er det bare to timer av skoledagen igjen.. Holder på å bli gal, og hun får mail fra skolen når jeg har fått registrert fravær. :( Hun kommer til å bli så sint.. Huff..

Skrevet

Kanskje hun ikke er sur, men heller sliten, og fortvilt over situasjonen? Videregående er viktig for deg, og det har stor innvirkning på hva du kan gjøre senere. Om det nå blir for tøft å komme seg gjennom i denne runden har du alltids muligheten til å ta opp igjen senere, men det tar tid. Hun ønsker kanskje bare at du skal klare det, selv om du er syk?

Jeg har en fjortenåring som sliter litt for tiden. Hun er konstant trøtt og uopplagt, og vi har både vært til fastlegen og spesialist uten store resultater enda. Hun kan også bli kvalm,men har også fått beskjed om at på skolen, det skal hun.Fravær koster faglig!

Du skriver også at det har hendt noe med andre familiemedlemmer, og at det er endel problemer rundt brødrene dine. Kan det være at det rett og slett er mye for moren din å forsøke å få orden på og å forholde seg til? Hun jobber kanskje også?

Alle blir slitne, og da er det ikke alltid like lett å være engasjert og opplagt. Og det gjelder voksne også. Ring henne og ta en prat.

Skrevet

Men gruer meg til senere i dag, for jeg har fått ekstreme bivirkninger på medisinen min. Er utrolig kvalm, like før jeg kaster opp, svimmel, har hodeverk og ting går virkelig ikke bra. Skal prøve å holde ut til iallefall 12, for da er det bare to timer av skoledagen igjen.. Holder på å bli gal, og hun får mail fra skolen når jeg har fått registrert fravær. :( Hun kommer til å bli så sint.. Huff..

Jeg har også slitt med kvalme til tider, og kaster opp med jevne mellomrom på jobben. Men jeg går ikke hjem! Jeg fullfører!

Hold ut dagen, og ring legen din for å høre hvordan du kan få hjelp med kvalmen. Viktig å spise ofte og lite, ingefærrot hjelper, kvalmedempende tabletter hjelper. Men det hjelper ingen ting å gå hjem og gi opp!

Skrevet

Hun er ikke sint, hun er antakelig stressa halvt ihjel. For om du roter det til og ramler ut av systemet, så er det HENNES ansvar alt sammen ettersom du er under 18. I tillegg er det ingen mor i verden som ønsker at barnet skal falle ut og havne i et vaakuum. Hun kjenner systemet og er redd for deg. Det kommer ut feil, men det handler ikke om at hun er sint. Tror jeg.

Du skal ikke gå på medisiner som gjør deg så dårlig. Snakk med lege/helsesøster snarest og få undersøkt om du kan få en annen type.

Og ta en graviditetstest...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...