Twiddlebug Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Hei. Katten min har begynt å flasse ekstremt bak på ryggen, mot halen. Når jeg pirker i huden kan jeg se det ligger lag med flass. Og det ligger også i pelsen. Hun har også litt fettete pels bak der, og røyter også en hel del. Det ser ut som vanlig røyting, bare...mer. Jeg tenker med en gang på skabb. Men da skulle det vel vært hele tjafser med pels som falt av? Og det ser ikke ut som det klør så altfor mye. Hun liker at jeg klør henne, men jeg tar henne aldri i å klø seg selv. Det ser ut til at det plager meg mer enn det plager pus.. Men er det noen kloke hoder der ute som vet hva dette kan skyldes, eventuelt hva jeg kan gjøre med det? Pus har lang og tykk pels, kan det ha noe å si?
Aurora M. Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 At de har fetere pels ved haleroten er helt naturlig, og dermed også at de flasser litt der. Resten derimot... Hva forer du katten din med? Jeg ville i første omgang ha forsøkt Royal canin Hair and Skin (tørrfor) og et tilskudd av fiskeolje. Er katten mye ute, eller mest inne nå i vinterhalvåret? Tørr luft i kombinasjon med lite aktivitet (og kanskje ikke optimalt for) kan i seg selv gi hudproblemer. Det er jo sånn at kattens generelle helsetilstand gir seg til syne i pelsen, men jeg tror jeg trygt kan berolige deg med at det ikke er noe alvorlig. Skabb kan du hvertfall slå fra deg.
Gjest Badabing Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Jeg ville også forsøkt olje i første omgang. Forrige hunden vår flasset og trengte tilskudd. Du har ikke byttet fôr til katten din i det siste? Kan jo være det er for lite fett i det. Men hvis du bruker et bra sammensatt fôr, ville jeg altså sett på tilskudd. Hunden vår ble fin etter en måneds tid med sånn olje. Usikker på hvordan det er med katter, men hunder tåler ikke mennesketilskudd, så forhør deg med veterinær/dyrebutikk. Vi fikk et eget(tror det het dr. Baddakys eller noe sånt) for hund kjøpt hos veterinæren.
Twiddlebug Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2012 Å, tusen takk for svar og tips! Det stemmer nok det med tørr luft og lite bevegelse, for hun er knapt ute av døra vinterstid. Jeg variere med ulike fôr, så hun er vant til å veksle på. Men Royal Canin Hair and Skin skal jeg forsøke! Og fiskeolje! Dere er så greie, nå ble jeg lettet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå