Gå til innhold

Mulig å betale barnebidrag uten at noen får vite det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn med "ukjent far" på fødselsattesten. Far til barnet er gift og har egne barn, og jeg flyttet til andre siden av landet mens jeg var gravid. Han vet om barnet, men vil ikke at kona skal få vite det. Nå har han imidlertid kontaktet meg fordi han ønsker å stå oppført som far slik at barnet mitt vil få den arven det har krav på fra hans side (han er ganske velstående). Vet ikke helt hva som har fått ham til å endre mening, men han har kanskje dårlig samvittighet.

Men blir han oppført som far, medfører det vel også bidragsplikt fra hans side. Samvær er nok ikke aktuelt med det første, hvis han ikke bestemmer seg for å legge kortene på bordet ovenfor kona.

Spørsmålet mitt er om det i det hele tatt er mulig for ham å betale bidrag uten at kona vil finne ut av det? Vil det komme opp i papirer som hun har tilgang til, f.eks. hennes selvangivelse?

Takk for svar, hvis noen har.

PS: Ønsker ikke kommentarer på noe annet enn akkurat dette spørsmålet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han er velstående har han kanskje økonomi til å betale uten at det merkes i det daglige eller?

Dere kan inngå privat avtale om bidrag og bekrefte avtalen skriftlig ovenfor Nav. Da kan han sette bidraget direkte inn på din konto. I teorien mulig å holde det skjult men så har jo også ting en egen tendens til å bli oppdaget før eller siden. Er du sikker på at han ønsker å holde det skjult? Mtp arv så blir det jo uansett kjent når han dør.

• Liker 3
Skrevet

Hvis han er velstående har han kanskje økonomi til å betale uten at det merkes i det daglige eller?

Dere kan inngå privat avtale om bidrag og bekrefte avtalen skriftlig ovenfor Nav. Da kan han sette bidraget direkte inn på din konto. I teorien mulig å holde det skjult men så har jo også ting en egen tendens til å bli oppdaget før eller siden. Er du sikker på at han ønsker å holde det skjult? Mtp arv så blir det jo uansett kjent når han dør.

Takk for svar!

Visste ikke om det med privat avtale...det er nok den beste løsningen. Jeg tror ikke det vil merkes i det daglige for dem, nei. Så vidt jeg har forstått så ønsker han fortsatt å holde det skjult, men jeg setter meg ikke på bakbeina hvis han vil være åpen og ønsker kontakt etter hvert. Jeg tror nemlig også at slikt vil bli oppdaget når man først åpner litt. Men jeg er jo glad for at barnet i hvert fall får et navn på sin far og sin del av arven.

Skrevet

Du skal være oppmerksom på at om du i tillegg mottar stønader fra det offentlige. Far ikke er oppgitt men betaler deg bidrag i noen form så så kan det være undragelse av offentlige midler. Det er straffbart og misbruk av skattepenger som kunne vært brukt til noe annet.

Vil han stå oppført som far uten DNA test?

Det er litt merkelig synes jeg.

• Liker 2
Skrevet

Du skal være oppmerksom på at om du i tillegg mottar stønader fra det offentlige. Far ikke er oppgitt men betaler deg bidrag i noen form så så kan det være undragelse av offentlige midler. Det er straffbart og misbruk av skattepenger som kunne vært brukt til noe annet.

Vil han stå oppført som far uten DNA test?

Det er litt merkelig synes jeg.

Hvordan i all verden kommer du frem til denne konklusjonen? Det er jo fritt frem for alle fedre/mødre å betale så mye de vil i bidrag?? NAV oppfordrer jo til private avtaler. Hvis han ønsker å betale 10000kr i mnd, så er han hjertelig velkommen til det, og det går ikke utover evetuelle stønader TS får. Det er et privat anliggende mellom foreldrene som NAV ikke blander seg inn i. De kommer først på banen hvis far/mor nekter å betale bidrag.

TS: Bli enige om en privat avtale, få den skriftlig :)

• Liker 1
Skrevet

Hvordan i all verden kommer du frem til denne konklusjonen? Det er jo fritt frem for alle fedre/mødre å betale så mye de vil i bidrag?? NAV oppfordrer jo til private avtaler. Hvis han ønsker å betale 10000kr i mnd, så er han hjertelig velkommen til det, og det går ikke utover evetuelle stønader TS får. Det er et privat anliggende mellom foreldrene som NAV ikke blander seg inn i. De kommer først på banen hvis far/mor nekter å betale bidrag.

TS: Bli enige om en privat avtale, få den skriftlig :)

Du tar nok litt feil. Fostringsforskudd på kr ca 1390 mottar de som ikke mottar bidrag.

Du må ikke være så skråsikker på alt.

Leser du innlegg en eller flere ganger så håper jeg du skjønner.

Fostringsilskudd er stønad.

• Liker 3
Skrevet

Det står ingen steder i innlegget til TS at hun mottar noe slikt, jeg uttalte meg ut i fra det hun skrev.

Skrevet

Du tar nok litt feil. Fostringsforskudd på kr ca 1390 mottar de som ikke mottar bidrag.

Du må ikke være så skråsikker på alt.

Leser du innlegg en eller flere ganger så håper jeg du skjønner.

Fostringsilskudd er stønad.

Nå har jo denne mannen sagt at han vil stå oppført som far, og da får ikke mor noen ytelser hun ikke har rett på fra NAV. Om bidraget da ordnes privat eller gjennom NAV vil gå helt for det samme.

Men hun kan selvsagt ikke få NAV til å dekke bidrag som om far er ukjent og samtidig motta bidrag fra far, DET er svindel. Strengt tatt er det svindel å ikke oppgi far så lenge man vet hvem det er, så veldig bra at det nå ser ut til å bli ordnet :)

• Liker 3
Skrevet

Nå har jo denne mannen sagt at han vil stå oppført som far, og da får ikke mor noen ytelser hun ikke har rett på fra NAV. Om bidraget da ordnes privat eller gjennom NAV vil gå helt for det samme.

Men hun kan selvsagt ikke få NAV til å dekke bidrag som om far er ukjent og samtidig motta bidrag fra far, DET er svindel. Strengt tatt er det svindel å ikke oppgi far så lenge man vet hvem det er, så veldig bra at det nå ser ut til å bli ordnet :)

Takk Klematis, du skjønner. Hun andre (S A) er en krangele fant som vil dekke over sine mangler når hun er påståelig

• Liker 1
Skrevet

Dere står helt fritt å inngå en privat avtale om bidraget. Er han velstående kan han sikkert også betale en del uten at det merkes, men regelmessige overføringer over tid er uansett beløp oppsiktvekkende. Har de felles økonomi?

Om han er oppført som far i folkeregister blir han automatisk kontaktperson i tilfelle det skjer noe med deg. Og dør han før kona vil hun få vite det også. Jeg kan ikke tenke meg at det er mulig å holde det hemmelig i lengda.

Skrevet

Er man gift så har man så vidt meg bekjent innsynsrett i ektefellens økonomi. Så i teorien så kan fruen kreve å få se all bankhistorikken hans og kan på den måten oppdage at det går ut månedlige beløp til deg. Om hun benytter seg av den retten, er jo en annen sak.

Dessuten finnes det helt sikkert måter å omgås dette på. Via et eller annet selskap, en advokat eller noe. "De velstående" har som regel noen ess i ermet ;)

Skrevet

Jeg har ikke skrevet noe feil i det hele tatt. Jeg svarte JA på spørsmålet fra TS, og det bekrefter f.eks Klematis. Så spar meg for sånne idiotiske kommentarer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du skal skrive han opp som far uansett jeg, ungen din fortjener å ha et navn på faren oppført, og fortjener å få den arven han/hun har krav på uansett hvor stor eller liten den blir.

At han vil holde det skjult ovenfor kona skjønner jeg, men tviler på at det vil holde i lengden og han gjør vel seg selv en bjørnetjeneste, at han er utro er en ting liksom, men hvis (når) hun finner ut at han har holdt et barn skjult så lenge så kan jeg umulig tenke meg at det blir så veldig lett å tilgi, men det er jo uansett ikke din sak.

Skaff en privat avtale gjennom nav du :)

Hvis du har motatt bidragsforskudd tror jeg du kan bli krevd det tilbake, men så igjen så skal i teorien far bli krevd tilbake bidrag for de månedene han ikke har betalt, i hvertfall hvis dere skulle fått det fastsatt gjennom nav. Med privat avtale gjør dere akuratt som dere vil selv, om det betyr at du tar deg av å betale tilbake det du fikk for mye alene, eller om du kan få far til å dekke det beløpet er opp til dere.

Skrevet

Jeg syns du skal skrive han opp som far uansett jeg, ungen din fortjener å ha et navn på faren oppført, og fortjener å få den arven han/hun har krav på uansett hvor stor eller liten den blir.

At han vil holde det skjult ovenfor kona skjønner jeg, men tviler på at det vil holde i lengden og han gjør vel seg selv en bjørnetjeneste, at han er utro er en ting liksom, men hvis (når) hun finner ut at han har holdt et barn skjult så lenge så kan jeg umulig tenke meg at det blir så veldig lett å tilgi, men det er jo uansett ikke din sak.

Skaff en privat avtale gjennom nav du :)

Hvis du har motatt bidragsforskudd tror jeg du kan bli krevd det tilbake, men så igjen så skal i teorien far bli krevd tilbake bidrag for de månedene han ikke har betalt, i hvertfall hvis dere skulle fått det fastsatt gjennom nav. Med privat avtale gjør dere akuratt som dere vil selv, om det betyr at du tar deg av å betale tilbake det du fikk for mye alene, eller om du kan få far til å dekke det beløpet er opp til dere.

Takk for svar!

Jeg har ikke mottatt bidragsforskudd, så det blir ikke aktuelt. Det eneste jeg får er (utvidet) barnetrygd, og det ville jeg vel fått uansett, så tror ikke jeg har lurt staten økonomisk ved å ikke oppgi far.

Jeg er enig med deg angående det å holde det skjult, jeg tror det kommer til å komme opp for en dag etter hvert. Barnet mitt er ikke fylt ett år ennå, så det er fortsatt ganske "nytt". Blir nok verre hvis hun først finner det ut når barnet er tenåring... Men det er ikke mitt ansvar.

Skrevet

Han kan sende deg kontanter i posten. Det er risikabelt da det kan forsvinne, men det er lettere å lure unna kona enn at det står svart på hvitt på en kontoutskrift hvor pengene er blitt av.

Gjest "gjest"
Skrevet

Kona hans vil få vite det med en gang han blir oppført som far via ligningen.

• Liker 1
Skrevet

Kona hans vil få vite det med en gang han blir oppført som far via ligningen.

Forutsetter vel at hun ser på ligningen hans? Er ikke alle koner som er like interessert i det ;)

Min nåværende mann var tidligere gift med en annen, og var både oppført som far og betalte bidrag i flere år til meg uten at hun merket noe. Hvor vanlig er det å sjekke kontoutskrift osv i forhold?

Skrevet

Forutsetter vel at hun ser på ligningen hans? Er ikke alle koner som er like interessert i det ;)

Min nåværende mann var tidligere gift med en annen, og var både oppført som far og betalte bidrag i flere år til meg uten at hun merket noe. Hvor vanlig er det å sjekke kontoutskrift osv i forhold?

Nei, jeg tror ikke hun er en sånn som snoker i papirene hans. Jeg lurte mest hvis det på en eller annen måte dukket opp i noen av hennes papirer at han er far til 4 og ikke 3...

Den eneste som kanskje finner ut av det er vel regnskapsføreren hans, men jeg ser ikke noen grunn til at denne skulle fortelle det videre.

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, du skal se han betaler noe barnebidrag i dag også uten at du merker der....-

----

Fra spøk til alvor, hvis man er gift, så er det noen fradrag og sånt som må være samlet. Og i den anledning så må man lese ligningen.

Skrevet

Det er kun problematisk dersom staten har lagt ut bidrag for far. Da får han nemlig en regning i posten når de finner ut hvem han er.

Det er foresten en risiko for at et eller annet offentlig papir vil havne i posten hans når han blir oppført i registre som far også.

Forøvrig er det hans problem som han må takle. Han har bedt om å få være far til barnet sitt. Da synes jeg du skal gjøre det, og så blir dere enige om bidrag privat. Resten er hans problem.

Og det ordner seg nok skal du se. :jepp:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...