AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Hva tror dere er grunnene til at visse jenter kler seg med veldig STOR utrigning og stramme klær, bimbo ish, høye hææler opp til knærne fra de er 13 år ? Har de problemer?
Saunet Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 De er rebelske, trenger sosial aksept og et stort eksponerings behov. 2
Silfen Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Som mor til en trettenåring har jeg en del å si når det gjelder klær, jeg betaler tross alt for dem. Ikke at hun VIL gå kledd som en hore, hun er heldigvis ikke typen, men ikke hadde hun fått lov heller. Så ja, jeg vil si de har problemer. De, foreldrene, samfunnet, alle har problemer. 1
ToveM Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 Som mor til en trettenåring har jeg en del å si når det gjelder klær, jeg betaler tross alt for dem. Ikke at hun VIL gå kledd som en hore, hun er heldigvis ikke typen, men ikke hadde hun fått lov heller. Så ja, jeg vil si de har problemer. De, foreldrene, samfunnet, alle har problemer. Har og en 13 år gammel jente, og er helt enig med deg. Min er heldigvis heller ikke typen til det. Liker ikke sminke og går helst i treningstøy.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Hvorfor skulle jenter på 13 ha problemer bare fordi de går kledd "sexy"?. Det stemmer ikke, for noen ja, men ikke for alle og jeg il ikke si at det skulle være noen regel heller. Da jeg gikk i 6 begynte flere av jentene med stringtruser, jeg inkludert. Innen 7- spå gikk så og si alle med sminke, bar mage, plattå sko, høye hæler og alle viste trusa da de bøyde seg. Fra 8. klasse tok vi den lenger og omtrent alle jentene i min klasse gikk kledd som om vi skulle på fest. Og vi trodde sikkert vi var dødsdeilige hele gjengen. Det er ikke så veldig lenge siden heller. Jeg kan ikke si at mistenker at noen hadde problemer. Jeg var en av de første i min klasse til å kle meg sånn og har aldri hatt problemer. Jeg bare likte stilen. Og slutt nå å kall folk for horer bare fordi de kler seg sånn og sånn. 3
Jalp Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Nei, man skal uansett ikke kalle noen for horer. Men det er jo rom for noen betraktninger rundt dette. Man kommuniserer jo bl.a. ved bruk av klær. Og når klærne man bærer framhever kjønn og har en signaleffekt i forhold til sex, så bør man vel ha tenkt igjennom dette i forhold til alder og omgivelser? Man lever da ikke i et vakuum? Selv har jeg fryktelig lite sans for mødre som doller opp barna sine som "liksom-voksne" med "sexy" sminke, klær og tillært voksenatferd, slik man ser det fra bl.a. amerikansk TV med "Amerikas miss sexy 3 år". Så da blir jo spørsmålet egentlig NÅR det vil være naturlig å bruke klær som sigaliserer sex? Det vil jo ikke være uventet om man fikk seksuell oppmerksomhet hvis man kler seg i klær som innbyr til akkurat det. Spørsmålet må jo bli om det er ønsket. Sannsynligvis ikke, men samtidig vet vi jo at det ikke er unaturlig for ungdommer i 12 årsalderen å bli forelsket eller å oppdage seksualiteten. Ungdomstiden er altså en brytningstid med overgang fra barn til voksen der endringene skaper vanskeligheter. Man skal ha rom for en naturlig utvikling men samtidig skal det skje på forsvarlig vis. For meg synes det fornuftig at klesstil følger alder/ utvikling og modenhet sånn noenlunde. Og da synes jeg nok at 13 åringer ikke skal kle seg på en voksen-sexy måte. Det blir helt feil i mitt hode. 4
Silfen Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 Kledd som en hore er ikke å si at noen er en hore. Ikke ta alt så personlig. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #8 Skrevet 20. januar 2012 Hva tror dere er grunnene til at visse jenter kler seg med veldig STOR utrigning og stramme klær, bimbo ish, høye hææler opp til knærne fra de er 13 år ? Har de problemer? Jeg tror grunnen er at de stadig får signaler om at det er slik kule jenter skal kle seg. De får "inspirasjon" gjennom musikkidoler, moteblad, større jenter/voksne osv og prøver å etterligne idolene sine. Og ingen forteller dem direkte hva slags signaler de sender ut med klærne de går i. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2012 #9 Skrevet 20. januar 2012 Har en jente på 13 som er mer rypen treningsjente. Venninnen hennes går med store utringninger og trange topper og bukser. Hun kan også gå med posete gensere som er vide og viser nesten hele bh. Datteren min mener det er fordi de vil "vise seg frem" for når de andre sier til henne eller noen andre , at bh din synes så er svaret "javel..ok" og det gjøres ikke noe med det. Denne venninnen har gutter hengende etter seg. Og mange korte forhold. Grunnen til at guttene slår opp er at "hun er ikke slik jeg trodde". Signalene hun sender ut til dem er noe helt annet enn det hun vil gjøre. Dette har jeg snakket med min jente om, så hun skjønner at klær gir signaler, og at gutter tror at venninnen vil gå lenger enn hun vil pga hun viser så mye av seg etc.
Gjest Hannee Skrevet 20. januar 2012 #10 Skrevet 20. januar 2012 De vil ha det alle vil ha og trenger. Anerkjennelse.
Gjest Okusan Skrevet 20. januar 2012 #11 Skrevet 20. januar 2012 De vil ha det alle vil ha og trenger. Anerkjennelse. Det tror jeg er helt riktig. Men det er jo litt synd at barn på 13 tror at deres eneste vei til anerkjennelse går gjennom utseendet. De burde jo strengt tatt ha andre arenaer å spille på. 2
Gjest Hannee Skrevet 20. januar 2012 #12 Skrevet 20. januar 2012 Det tror jeg er helt riktig. Men det er jo litt synd at barn på 13 tror at deres eneste vei til anerkjennelse går gjennom utseendet. De burde jo strengt tatt ha andre arenaer å spille på. Det er jeg veldig enig i. Det er en trist verden vi lever i. Får håpe at man kan være der for hverandre og lære at verden kan være så mye mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå