Gå til innhold

Hva knekker man mandler med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en pose mandler og nøtter før jul, nøttene ble knekt på en to tre, men mandlene sliter jeg med enda. Har ikke fått knekt en eneste mandel i løpet av juletiden, og hadde tenkt å ta knekken på de i kveld. Men det går jo ikke, driten er som stein, og selv om jeg er veldig sterk i klypa, så rikker ikke nøtteknekkeren skallet på dem en gang. What the hell, hva funker? Hammer? Skrutvinge..?

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hva mener du når du sier du skal knekke mandler? Trodde man spiste dem som de var, med skall og alt? Om du vil knuse dem, så kan du legge dem i en blank pose oppå en trefjøl på kjøkkenbenken, og hamre på dem med en hammer. Samme prinsipp som når du må ha mandelmasse til kakebunn, bare at du ikke knuser dem like mye.

Var det til hjelp? :)

Skrevet

Hva mener du når du sier du skal knekke mandler? Trodde man spiste dem som de var, med skall og alt? Om du vil knuse dem, så kan du legge dem i en blank pose oppå en trefjøl på kjøkkenbenken, og hamre på dem med en hammer. Samme prinsipp som når du må ha mandelmasse til kakebunn, bare at du ikke knuser dem like mye.

Opprinnelig har mandler skall slik som alle andre nøtter.....

Skrevet

Skall? Nei, da ryker alle jekslene dine, tro meg.. Må rett og slett ta de med hammer, skallet er steinhardt, får ikke nøtteknekkeren litt igjen en gang. Må ta det på gulvet også, for på kjøkkenbenken smeller det bare så høyt hehe.

http://www.matportalen.no/artikler/article794.ece/ALTERNATES/w620/N%C3%B8tter Her ser du mandler, de litt avlange med ru skall med små hull i, hardt som stein.

Skrevet

Hvor kjøpte du de? Slike har jeg vært på utkikk etter! :)

Skrevet

Det er jo de nøttene som brukes til å spille filipine, og finnes i alle julenøtteblandingene. Har hørt noen som bare kaller de for filipinenøtter også.

Hvis ikke nøtteknekkeren funker hadde jeg bare måkt til dem med en hammer under et håndkle eller noe.

Skrevet

Hvor kjøpte du de? Slike har jeg vært på utkikk etter! :)

Jeg kjøpte de faktisk på rema 1000, men har sett de på Spar, Joker, Rimi, og Coop, de har de enda, faktisk billigere etter at julen er avslutta :)

Skrevet

Skall? Nei, da ryker alle jekslene dine, tro meg.. Må rett og slett ta de med hammer, skallet er steinhardt, får ikke nøtteknekkeren litt igjen en gang. Må ta det på gulvet også, for på kjøkkenbenken smeller det bare så høyt hehe.

http://www.matportalen.no/artikler/article794.ece/ALTERNATES/w620/N%C3%B8tter Her ser du mandler, de litt avlange med ru skall med små hull i, hardt som stein.

Ah, da beklager jeg! Trodde du mente helt "vanlige" mandler, jeg nå... Jeg kan jo se problemet med å tygge i seg de skallene man ser på bildet der, ja... :sjenert:

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet (endret)

Ah, da beklager jeg! Trodde du mente helt "vanlige" mandler, jeg nå... Jeg kan jo se problemet med å tygge i seg de skallene man ser på bildet der, ja... :sjenert:

Glemte å slå av "anonym"-knappen.... :)

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Gjest Rastl0s
Skrevet (endret)

Knekke mandler er det dummeste jeg har hørt. Spiser dem med "skinnet" utenpå jeg. Og det er ikke verre enn å pirke det vekk om man er så sær.

EDIT:

Så bildet nå jeg også...

Endret av Rastl0s
  • Liker 1
Skrevet

Vi har også slitt med mandlene i jula. Det endte med at de fleste gikk i søpla. Selv samboeren min - som er sterk i hendene - strevde og ga opp. Fikk knekt noen få, men da oppsto neste problem: Skallet ble delt i to på midten, og det satt en halv mandel fast inni hver sin skalldel. Ikke barebare å få dem ut heller. Jeg tror forresten det må være en genial slankekur å gå på slike mandler. Man bruker mye mer energi på å få tak i mandlene enn man klarer å få i seg. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Vi har også slitt med mandlene i jula. Det endte med at de fleste gikk i søpla. Selv samboeren min - som er sterk i hendene - strevde og ga opp. Fikk knekt noen få, men da oppsto neste problem: Skallet ble delt i to på midten, og det satt en halv mandel fast inni hver sin skalldel. Ikke barebare å få dem ut heller. Jeg tror forresten det må være en genial slankekur å gå på slike mandler. Man bruker mye mer energi på å få tak i mandlene enn man klarer å få i seg. :fnise:

Hahaha, godt at det ikke bare er jeg som har slitt i julen :fnise: Løsningen ble en murstein og en hammer, jeg oppdaget ganske fort at jeg slo dem NED i gulvet. Har ganske mykt gulv heldigvis, og heldigvis selveier, men der jeg klinka til den med hammeren, sank den ned i gulvet.

Den nøtteknekkeren til over 300kr i linken over her var litt dyr, men det må da være den beste investeringen til dette mandelskitet, skal ikke gjentas neste år med mindre jeg har den knekkeren i allefall :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal bli den nye Fedon Lindberg eller Grete Roede. Kuren består av mandler til alle måltider. Innen du har fått hull på skallet på den første mandelen er du så sliten og svett at du allerede har dekket en god del av dagens mosjonsbehov. Etter noen uker på denne måten er du sprekere enn noensinne tidligere. Det er jo alltids en risiko for å sulte ihjel på denne kuren hvis man blir utslitt FØR man får hull på skallet. Men pyttsann, noe må man jo være villig til å risikere for å oppnå sine mål. :fnise:

Skrevet

Jeg skal bli den nye Fedon Lindberg eller Grete Roede. Kuren består av mandler til alle måltider. Innen du har fått hull på skallet på den første mandelen er du så sliten og svett at du allerede har dekket en god del av dagens mosjonsbehov. Etter noen uker på denne måten er du sprekere enn noensinne tidligere. Det er jo alltids en risiko for å sulte ihjel på denne kuren hvis man blir utslitt FØR man får hull på skallet. Men pyttsann, noe må man jo være villig til å risikere for å oppnå sine mål. :fnise:

De anbefaler jo mandler til mellommåltider. Bare å kjøpe seg en pakke og prøve i vei det, etter 2-4 timers aktiv forsøking har man kanskje fått spist en 5-6 stykker :skratte:

Skrevet

Kan godt hende en sånn nøtteknekker jeg linket til finnes i billigere utgaver. Anbefaler å se etter den type nøtteknekker i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...