Gå til innhold

Mønstere

Anbefalte innlegg

Gjest Consensio
Skrevet

Får symaskin til helgen, hurra!

Problemet er at jeg aldri har sydd før i mitt liv. Alltid hatt lyst til det, men aldri fått sjansen.

Så...trenger tips. Hvor burde man begynne? Hva er det som er så enkelt at hvem som helst klarer det?

Tenkte å prøve meg på noen enkle ting som småposer til tørkede urter og en "hule"/seng til to av dyra mine, men regner med at jeg ikke klarer å stoppe når jeg først setter igang :fnise:

Sengeteppe, er det vanskelig å sy?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å komme med tips når jeg ikke helt vet hva du vil lage eller har bruk for. Kanskje du kan se i noen håndarbeidsblogger for å få litt inspirasjon?

Skrevet

Tenker du på et quiltet sengeteppe? I så fall er det absolutt ikke et sted jeg ville startet, for det er så inn i helsikes mye og pirkete arbeid at man går lei nesten før man har begynt. Da er det bedre å øve seg på teknikken en stund først med mindre prosjekter som grytekluter.

Jeg synes disse er veldig søte, da.

Og ellers kan man jo sy forklær (det gjorde vi på barneskolen, men selv om det i utgangspunktet virker veldig simpelt, så blir det jo hva man gjør det til, og man kan få prøvd både skråbånd, applikasjon, broderi og ellers det man måtte finne på).

Denne dama her har mange enkle småprosjekter med gode forklaringer. Mye av det er riktignok ting til barn, men det er jo gode prosjekter til øving, og en del kan overføres til voksenmønstre.

Håper dette var litt til hjelp, i alle fall:)

Gjest Consensio
Skrevet

Ja, har hørt at sengeteppe er noe som ser enkelt ut, men som egentlig er ganske vanskelig.

Har veldig lyst på et slikt sengeteppe som bare består av firkanter med forskjellige type stoff i ulike mønstre og påtrykk.

Men takk for flotte tips. Selv om mye er rettet mot barn så tror jeg nok det passer meg bra. Kan være greit å begynne veldig enkelt og forsiktig til man begynner å få dreisen på det.

Forklede og grytekluter var jo perfekt. At jeg ikke tenkte på det, for det trenger jeg og hadde til og med skrevet det ned på handlelisten til neste IKEA-tur :)

Skrevet

Så bra at jeg traff med tipsene mine, nå ble jeg faktisk glad! :fnise:

Det finnes selvsagt ulike vanskelighetsgrader også innenfor sengeteppene, men selv med bare firkanter i samme størrelse, så er det rett og slett ikke rom for skjevheter eller bommerter (det er faktisk bedre å starte med noe som ikke skal være 100% symmetrisk og treffe beint i alle hjørner). Selv om også en nybegynner fint skulle klart et kjempestort sengeteppe, så har det rett og slett noe å gjøre med at selve teknikken må sitte i fingrene for at man ikke skal ende opp med å bruke flere år på det. :)

Gjest Consensio
Skrevet

Ja jeg ser problemet der.

Skal nok vente litt med det til jeg har teknikken inne, før jeg begir meg ut på noe så stort.

Kan jo evnt prøve ut teknikken på mindre ting først, etter at jeg har blitt litt kjent med symaskinen og slikt

Skrevet

Ja jeg ser problemet der.

Skal nok vente litt med det til jeg har teknikken inne, før jeg begir meg ut på noe så stort.

Kan jo evnt prøve ut teknikken på mindre ting først, etter at jeg har blitt litt kjent med symaskinen og slikt

God plan! ;)

Fikk kjempelyst til å sy selv nå... Men det får vente til etter eksamen!

Gjest Consensio
Skrevet

Ja, kanskje litt dumt å sette i gang med noe slikt om man egentlig burde lest :) Går sikkert fort noen timer når man først setter igang.

Gleder meg skikkelig til å hente symaskinen på fredag. Og i morgen skal jeg kjøpe litt stoff og en god saks

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lage et putetrekk eller en duk i samme teknikk som du tenker å lage sengeteppe før du hiver deg ut i det store prosjektet. Da får du litt innblikk i hvor nøye man må være, og du lærer deg sikkert noen triks underveis som kan være til god nytte med sengeteppet.

Gjest Consensio
Skrevet

Ja, var noe slikt jeg tenkte på, bare for å kunne føle meg litt frem og ha "råd" til å feile og lære av det før jeg gjør det midt i et stort prosjekt :fnise:

Finnes det noen mønstre på sengekapper forresten?

Det er også noe jeg trenger og kan prøve meg på senere

Skrevet

Sjekk ut Stoff og stil, de har både stoffer og mønstre. Mønstrene har varierende vanskelighetsgrad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...