AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 Jeg er aleneforsørger til 1 barn og mottar overgangsstønad og bostøtte. Jeg begynte å studere i september og tenkte overhodet ikke at dette ble sett på som "inntenk" i forbindelse med bostøtta. Ringte til boligkontoret i kommunen og har fått time der i morgen, så vi kan gå igjennom dette sammen. Noen som har mistet bostøtten når de har fått fullt lån og stipend?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 Student som forsørger egne barn kan ha rett til bostøtte. husbanken Kommer vel helt ann på inntekta di utenom studielånet.
SivB Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 (endret) Vedrørende studielån og bostøtte Kanskje har du allerede fått svar i kommunen på dette, men jeg legger inn et svar her likevel. Som regel kan studenter uten barn kan ikke få bostøtte.Du har barn og kan derfor søke likevel. Når bostøtten beregnes er det som regel inntekten fra siste skatteoppgjør som legges til grunn for beregningen - dette gjelder 95% av alle søkere. I dette inntektsgrunnlaget er studielån/stipend ikke med i inntektsgrunnlaget. MEN hvis du har hatt nedgang i inntekt siden siste skatteoppgjør, så kan du søke om å få lagt den faktiske inntekten du har idag til grunn for beregningen. Når faktisk inntekt legges til grunn, regnes all inntekt med i inntektsgrunnlaget - også skattefrie inntekter. Studielån/stipend blir altså kun tatt med i inntektsgrunnlaget når du søker om en særskilt behandling. Edit: Innlegget er redigert for fullt navn. Iah, mod Endret 19. januar 2012 av Iah
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Vedrørende studielån og bostøtte Kanskje har du allerede fått svar i kommunen på dette, men jeg legger inn et svar her likevel. Som regel kan studenter uten barn kan ikke få bostøtte.Du har barn og kan derfor søke likevel. Når bostøtten beregnes er det som regel inntekten fra siste skatteoppgjør som legges til grunn for beregningen - dette gjelder 95% av alle søkere. I dette inntektsgrunnlaget er studielån/stipend ikke med i inntektsgrunnlaget. MEN hvis du har hatt nedgang i inntekt siden siste skatteoppgjør, så kan du søke om å få lagt den faktiske inntekten du har idag til grunn for beregningen. Når faktisk inntekt legges til grunn, regnes all inntekt med i inntektsgrunnlaget - også skattefrie inntekter. Studielån/stipend blir altså kun tatt med i inntektsgrunnlaget når du søker om en særskilt behandling. Edit: Innlegget er redigert for fullt navn. Iah, mod Hei og takk for svar! Skjønte egentlig ikke så mye av dette... Særskilt behandling? F.eks alenemor? Med overgangsstønaden vil jeg ha en inntekt på 150000 og med lånet/stipendet blir det jo over den grensa som står inne på Husbanken sine sider. Mottok studielån i september, betyr dette at jeg kan risikere å måtte tilbakebetale for disse 5 mnd? På boligkontoret her, fikk jeg lite svar, da de ikke viste noe særlig om dette med studielån som inntekt.
lulle Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 Jeg er enslig mor med 1 barn. Fikk avslag på bostøtte i studietiden fordi lånekassens beløp ble regnet som inntket og da kom jeg over grensen. Skikkelig surt, da studielån i aller høsteste grad er et lån ikke en inntekt.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 http://www.husbanken.no/bostotte/studenter-og-vernepliktige/ Hvis du scroller ned til der det står om studenter, står det at når du forsørger barn kan du ha rett på bostøtte. Det jeg vil råde deg til, er å dra tilbake og snakke med dem igjen. Få det skriftlig at du har rett på bostøtte, det vil være veldig surt å betale tilbake fordi den du allerede har snakket med sa at h*n ikke visste.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Nok en gang takk for svar Hører mange forskjellige historier om bostøtte og lånekassen. Noen får, andre får ikke...rart, men det er vel forskjell fra kommune til kommune. De på boligkontoret her, sendte inn en ny søknad for meg, og vi la ved papirer fra lånekassen, om at jeg får fullt lån/stipend. Så nå er det bare å vente å se hva som skjer. Er "greit" hvis jeg ikke får innvilget bostøtte fra nå av, men veeeldig surt om jeg må betale tilbake pengene fra i høst. Sist jeg snakket med Husbanken, fikk jeg beskjed om at de selv hentet inntektsoppløysninger fra siste likning, og at jeg kun trengte å si i fra om jeg flyttet eller fikk meg jobb hvor jeg tjente betraktelig mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå