Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har tatt et friår fra skolen, og skal dermed starte på vgs 1året til høsten Jeg må gåå SSP siden jeg ikke vet hva jeg vil bli, jeg er IKKE flink i matte og gym, og gruer meg veldig. ER ikek stjerne elev! Kan noen fortelle hvordan det er å gå SSP? Er dt vanskelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg går nå siste året vg 3 Studiespes. Og ja, det er vanskelig. Jeg selv har gått på 3 skoler disse 3 årene og den ene droppet jeg ut fra. Du burde sørge for å få bra karakterer fra dag 1 på vg 1, for til slutt så ender du opp med 20 karakterer på vitemålet og fleste av disse må du opprettholde fra vg 1 til vg 3. Du burde sørge for å lese og kunne stoffet og være forbredt til timene for å svare der. dette trekker deg mye opp. fravær, forsintkomminger og annmerkninger er de veldig strenge på. Og ting kan bli veldig urettferdig så lenge du er under 18. Sørg for å komme i godt lys hos alle lærere, men hvis læreren skulle gjøre feil, ikke vær redd for å si ifra om det til lærerne, de har bare godt av det. Ellers er det mye lekser, innleveringer og fremføringer som må bli gjort! husk å vær kreativ på fremføringer. Det er et STORT pluss!

Skrevet

Jeg går også SSP vg.3 og ja det er hardt!

Men husk en ting; som elev har du mange rettigheter!

Jeg stiller på ganske lik linje med deg, jeg er ikke god i matte eller gym.

Jeg meldte meg opp i gym som privatist, og slapp å delta i timer. Jeg tok en skriftlig eksamen i gym, og hadde dermed sluppet unna 3 år med gym med en 4timers eksamen. Mange kommer vel til å reagere på at jeg "oppfordrer" deg til dette. Men om du direkte mistrives og/eller av andre grunner ikke VIL/KAN delta, er det best å slutte. Dette bedret trivselen min betydelig. Men husk at det er et stort regelverk å sno seg frem i, derfor bør du ganske tidlig etter skolestart på vg.1 oppsøke rådgiver og snakke om dette. Fordi det lønner seg å melde seg ut før du får terminkarakter, ellers kan det være at du også må opp i en praktist del, men dette finner dere ut av når den tid kommer :) Søk litt på nett, og finn ut om dette er noe for deg.

Husk at det kun er 2.termin som er gjeldende, og hva du presterer i 1.termin ikke havner på vitnemålet, bortsett fra fravær. Derfor kan det være lurt å ikke slite seg helt ut i perioder med mange prøver, innleveringer osv fra august-januar, da mister du tilslutt helt motivasjonen.

Jeg hadde en dårlig mattelærer og mange andre faktorer som spilte inn på at jeg sto i matte, sånn akkurat. Derfor skal jeg bruke neste år på å ta opp diverse fag. Mange sier at jeg kanskje er dum, og at jeg hadde sluppet alt dette om jeg bare hadde "pint" meg gjennom det de 3 åra.

Det viktigste er at DU gjør det som passer deg best! :)

Skrevet

I begynnelsen var det en overgang for meg fra ungdomsskolen, men jeg hadde ikke gjort mye der. På ungdomsskolen ble jeg forbannet om jeg måtte gjøre mattelekser lenger enn 3 minutter, så vgs kom som et sjokk på meg. Var ganske hysterisk i begynnelsen, men man blir fort vant til arbeidsmengden... men det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, jeg gjorde faktisk ganske lite det siste året, og gikk ut med et veldig godt snitt. Ble en god del skippertak i 2 dager, for så å få en god karakter på en prøve.

Synes ikke det var mye lekser egentlig, faktisk ganske lite. Noen dager satt jeg med lekser i 1 time, i andre dager 3. Jeg gikk forresten ut av vgs i 2011. Man trenger ikke lese mye før timer, herregud, nei. Så lenge man har gjort leksene til f.eks historietimen, så er de som regel det læreren spør om. Alle lærere er selvsagt forskjellig, men å spørre om noe dere ikke skal ha gått gjennom virker ulogisk for meg.

Ikke stress. Det går nok fint. Det blir nok en liten overgang fra ungdomsskolen, men så lenge du jobber deg gjennom den perioden (som er ganske... kort), så burde det gå helt fint. Ikke gi opp, og ikke begynn på studiespesialiserende og tro at du ikke kan klare det. For DET kan du!

Skrevet

Nei, er ikke vanskelig, et lurt triks kan være å fokusere ekstra på avsluttende fag 1. og 2. året, selv om en også må følge med i de andre. Det blir litt hektisk 3. året, men der jeg gikk hadde vi nesten aldri lekser, de ble iallefall ikke sjekket.

Alt fraværet ditt kommer på vitnemålet så skulke er ikke særlig lurt, hvis du skal skule spar det til russetiden ;)

Et lite (og ganske obvious) tips er: følg med i timene, ta notater (dette er lurt å kunne til videre utdanning også). Jeg erfarte iallefall at jeg lærte mer av å høre på læreren snakke enn av å sitte å lese selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...