AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #1 Del Skrevet 18. januar 2012 For noen dager siden sendte jeg rundt søknad til noen barnehager i nærområdet som jeg kunne tenkt meg å jobbe i. Da jeg ikke har noen utdanning og i tillegg bruker og reise litt søkte jeg på stilling som tilkallingsvikar/assistent. Jeg fikk svar fra en av plassene dagen etter hvor de takket for søknaden og sa de ville ta kontakt dersom det ble behov. I morges våkner jeg opp til et ubesvart anrop og melding fra denne barnehagen. Men i stedet for å spørre om jeg kunne komme til intervju eller en prat spurte de bare om jeg hadde mulighet til å være vikar i dag. Jeg ble litt satt ut da jeg ikke forventet og bare få en slik forespørsel uten og i det hele tatt snakke med noen på forhånd. De har jo ikke møtt meg, ikke snakket med meg i telefonen en gang! Det eneste intrykket de har av meg er søknaden jeg sendte inn. Jeg må innrømme jeg syntes dette var litt rart, er det noen flere som har opplevd dette? Jeg sendte melding tilbake og beklaget at jeg ikke hadde tatt telefonen og at jeg ikke forventet og bli spurt om å jobbe før jeg hadde vært inn for en prat. Har enda ikke fått noe svar så håper jeg ikke har spolert sjansene mine :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 18. januar 2012 #2 Del Skrevet 18. januar 2012 Det høres meget uprofesjonelt ut, og jeg ville ikke tatt den jobben. Du skal ikke begynne å jobbe noe sted uten å ha fått kontrakt, og så skal du ha opplæring. Er det sånn den barnehagen organiserer alt personalet sitt, så vil ikke jeg ha mitt barn der! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #3 Del Skrevet 18. januar 2012 Det høres meget uprofesjonelt ut, og jeg ville ikke tatt den jobben. Du skal ikke begynne å jobbe noe sted uten å ha fått kontrakt, og så skal du ha opplæring. Er det sånn den barnehagen organiserer alt personalet sitt, så vil ikke jeg ha mitt barn der! Bra det ikke var bare meg som syntes det var rart! Jeg hadde følt det var meget ukomfortabelt og bare skulle "jobbet" der uten å ha vist noe på forhånd, spesielt siden jeg aldri har jobbet i barnehage før. Kan jo hende det var krise, men vil da tro de har andre tilkallingsvikarer. Jeg får satse på at jeg hører fra noen andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #4 Del Skrevet 18. januar 2012 Synes det høres spesielt ut, særlig i en slik stilling hvor du jobber med mennesker. Jeg har vært vikar på sykehjem og i barnehage, og begge stedene var det et uformelt intervju først; greit at de er desperate etter arbeidskraft, men det går ikke å plukke folk i blinde fra gata, heller... Når jeg har hatt jobber hvor det ikke spiller noen rolle hvordan jeg er i forhold til service, omsorg etc, for eksempel på lager eller i park- og grøntavdelinger, har det hendt jeg har fått jobb uten intervju ja. Som de sa selv et sted, de ville bare jeg skulle komme innom så de kunne se jeg hadde armer og bein... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamarlena Skrevet 18. januar 2012 #5 Del Skrevet 18. januar 2012 Om du bare skal være tilkallingvikar synes jeg ikke det er spesielt rart! Hvis du er udugelig ringer de deg bare ikke opp igjen, er veldig mangel på ringevikarer i barnehage og mange som bare jobber ett par-tre ganger mens de venter på en annen jobb! Jeg har også vært ringevikar uten noe intervju først, dette er helt vanlig!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 18. januar 2012 #6 Del Skrevet 18. januar 2012 Om du bare skal være tilkallingvikar synes jeg ikke det er spesielt rart! Hvis du er udugelig ringer de deg bare ikke opp igjen, er veldig mangel på ringevikarer i barnehage og mange som bare jobber ett par-tre ganger mens de venter på en annen jobb! Jeg har også vært ringevikar uten noe intervju først, dette er helt vanlig!! Da synes jeg det er langt, langt bedre når barnehagene bruker nav-utplasserte i stedet for å ansette folk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #7 Del Skrevet 18. januar 2012 Generelt sett er det vel ikke uvanlig å få begynne med en gang som tilkallingsvikar. Men i en barnehage er det jo krav om politiattest... Hvis du har det og har opplyst i søknaden at du har det, så syns jeg ikke at det var merkelig. Men hvis du ikke har det, så stiller det seg annerledes. Det er vel heller ikke vanlig med opplæringsvakter i bhg. Man lærer rutinene når man begynner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamarlena Skrevet 18. januar 2012 #8 Del Skrevet 18. januar 2012 Da synes jeg det er langt, langt bedre når barnehagene bruker nav-utplasserte i stedet for å ansette folk... Du blir jo ikke ansatt ved å være tilkallingsvikar da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 18. januar 2012 #9 Del Skrevet 18. januar 2012 Du blir jo ikke ansatt ved å være tilkallingsvikar da Jeg vet ikke hva du mener med dette engang. Får du lønn fra en bedrift, så vil jeg si at du er ansatt der. Om du er ansatt som tilkallingsvikar eller har fast jobb hver dag spiller sånn sett ingen rolle for meg. Det jeg reagerer på er at barnehager bruker vikarer på dette viset, helt uten å vite noe om mennesket de tar inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamarlena Skrevet 18. januar 2012 #10 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg vet ikke hva du mener med dette engang. Får du lønn fra en bedrift, så vil jeg si at du er ansatt der. Om du er ansatt som tilkallingsvikar eller har fast jobb hver dag spiller sånn sett ingen rolle for meg. Det jeg reagerer på er at barnehager bruker vikarer på dette viset, helt uten å vite noe om mennesket de tar inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamarlena Skrevet 18. januar 2012 #11 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg jobber litt som tilkallingsvikar når jeg er hjemme i juleferier o.l. Da ringer de hvis en ansatt er blitt syk! Jeg vil ikke si jeg er ansatt i barnehagen fordi jeg jobber der 3 ganger i året.. Får du jobb som fast assistent er du ansatt. Når du er vikar er du fri til å si nei når som helst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HuskyPusky Skrevet 18. januar 2012 #12 Del Skrevet 18. januar 2012 Dere som sier dere er tilkallingsvikarer å sånn i bhg, må ikke dere levere politiattest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamarlena Skrevet 18. januar 2012 #13 Del Skrevet 18. januar 2012 Dere som sier dere er tilkallingsvikarer å sånn i bhg, må ikke dere levere politiattest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamarlena Skrevet 18. januar 2012 #14 Del Skrevet 18. januar 2012 Skal vel kankje gjøre det, men jeg har ikke gjort det siden jeg jobber så sjelden! Virker ikke som alle er så strenge på dette, selv om de burde det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #15 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg var også tilkallingsvikar i en bhg, og da skjedde det samme som meg. Leverte søknad på mail en dag, og dagen etter ringte de og spurte om jeg kunne komme på jobb. Jeg stilte opp, og fikk jobbe nesten hver dag i et halvt år. Syntes egentlig det var ganske greit, siden jeg kunne si nei hvis det var noen ganger det ikke passet, og jeg var en erfaring rikere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #16 Del Skrevet 18. januar 2012 Når det gjelder politiattest har det ikke så mye å si om man er fast ansatt eller ikke. Det avgjørende er om du jobber nok med barna til at de kan få et tillitsforhold til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HuskyPusky Skrevet 18. januar 2012 #17 Del Skrevet 18. januar 2012 Altså, jeg tviler ikke på at det er mange flinke tilkallingsvikarer der ute , men jeg synes barnehager bør ta et litt større ansvar når de hyrer inn folk i hytt og pine.. Jeg vil ikke ha mine unger i en barnehage hvor de tar inn alle som har skrevet en søknad uten noe annen form for vurdering eller politiattest.. (Og det er jo ikke de som skriver søknad og blir ansatt sin skyld heller, men om de brenner litt for barnehager og å jobbe med barn så burde de jo selv også tenke over at de bør bli litt vurdert før de settes til å jobbe med barna, akkurat slik ts gjorde!) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #18 Del Skrevet 19. januar 2012 Dere som sier dere er tilkallingsvikarer å sånn i bhg, må ikke dere levere politiattest? Jeg måtte gjøre det, og mener alle som skal jobbe med barn må gjøre det selv om det bare er som tilkallingsvikar. Imidlertid blir gjerne ikke denne attesten ordnet i forkant av ansettelsesforholdet, men i løpet av den første tida en jobber der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #19 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg har gjort noe tilsvarende en gang, og det ble en dyr lekse. Jeg bodde i en annen by, og hun tok derfor intervjuet i denne byen da hun uansett skulle hente/bringe barna til BF - noe som jo var helt OK. Men, under intervjuet skurret det veldig. Hun hadde med seg familien på intervjuet(som var på en bråkete cafè) - noe som helt åpenbart er feil nr. 1. Så lot hun seg stadig distrahere(barna var ikke små) - stilte ingen spørsmål, bare snakket selv. Det ble liksom til at jeg intervjuet meg selv på hennes vegne. Når jeg da begynte i denne jobben, en familiebarnehage, viste det selv at hun i realiteten drev med svindel av NAV. Hun var 100% sykemeldt, men jobbet likevel selv i barnehagen uten å melde fra. Og gjett en gang om hun var en god arbeidsgiver....nei. Så mitt beste tips er: styr langt unna. Aldri jobb for arbeidsgivere som viser snev av rot og manglende profesjonalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå