Gå til innhold

Katten gir oss ikke fred om natten. Gode råd?

Tosca

Anbefalte innlegg

Vi har to innekatter på 14 mnd. Den ene katten gir oss ikke fred om natten. Den mjauer og klorer på døren flere ganger for natten. Vi har prøvd å jage den bort med å spraye vann på den med en sprayflaske, men dette synest den etterhvert er blitt morro. Nå tror den at vi leker.

Vi har kattene i stuen/gangen/kjøkkenet om natten. Det er ingen dører til å lukke, så de har adgang rett til vår soveromsdør. Hva skal vi gjøre? Vi er jo helt utslitte når vi skal stå opp tidlig og skal på jobb når vi ikke får sove skikkelig en eneste natt.

Vi har tenkt på å ha de på badet om natten. Men bare tanken på kattesand over hele badet, gjør at vi vegrer oss. Dessuten vil den vel skrape på den døren også, og det vil vekke sønnen vår.

Håper på gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.. mitt råd er å leke så mye med katten om dagen at den blir utslitt om natten.

Eller eventuelt sette en sovekasse til katten rett utenfor soveromsdøren.

Eller gi pusen mat rett før du legger deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke gi den noen som helst form for respons når den prøver å få kontakt med dere?

Hvis dere står opp for å "skremme" den, så vet den jo at dere dukker opp hvis den bare maser lenge nok. (Som med uskikkelige barn synes vel sikkert katten at negativ respons er bedre enn ingen respons?)

Total ignorering i en uke burde duge. Kjøp sov i ro :lol: .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Elle Melle.

Lillepusen har utset seg datteren min som sitt menneske, men hun herjer så mye om natten at ingen vil ha henne på rommet, så i en periode når min vekkelokke ringte om morgenen begynte hun å klore villt på min soveromsdør for da var det tid å vekke jentungen - greit nok! Men pusen lærte klokka, så i helgene vekte hun oss grytidlig og da var løpet kjørt. Et par morgener med ignorering de luxe var vi kvitt det problem.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er helt vanlige huskatter,skal de være ute om natten.Det er deres naturlige instinkt,de jakter om natten og sover om dagen.Kast dem ut før midnatt når du køyer,så kommer dem inn til frokost og hviletid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Helt enig med Morgan - jeg har bestandig hatt katter gjennom hele oppveksten min. Felles for alle er at de var ute og jaktet om nettene og inne og sov om dagen. Har aldri hørt om innekatter - er det rasekatter det er snakk om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kast dem ut før midnatt når du køyer,så kommer dem inn til frokost og hviletid

Jeg kan ikke det. Vi bor i et borettslag der det kun er lov til å ha innekatter. Klart at jeg hadde latt de gå ut ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problem med vår pus.

Det som har fungert best av alle rådene, er å leke katten helt utslitt om kvelden, men det holder likevel sjelden hele natta gjennom.

Nå er vi imidlertid forhåpningsfulle, for i jula har hun sovet hele natta gjennom uten noe tull av noe slag. Hun har vært helt overlykkelig over at vi har vært så mye hjemme tror jeg, og så har vi lagt et godt pledd for henne nede ved sengebeina slik at hun har "egen" seng sammen med oss.

Vi håper at denne perioden vil vedvare og skal stålsette oss for eventuelle tilbakefall, slik at vi ikke står opp når hun begynner å mase.

Krysser fingrene....

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Morgan - jeg har bestandig hatt katter gjennom hele oppveksten min. Felles for alle er at de var ute og jaktet om nettene og inne og sov om dagen. Har aldri hørt om innekatter - er det rasekatter det er snakk om ?

Katter som må holde seg inne = innekatter. Helt vanlig byfenomen, det er ikke å anbefale å slippe ut katten i Bogstadveien om natten og tro du kan hente den (i live) om morgenen...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææ...

Innekatter betyr:Rasekatter som er så pinglete at de kjøpes for å ha inne i huset hele dagen.Det er gjerne de derre ekle uten pels og andre sånne snåle katter.De er nokså dyre og jeg ville ikke hatt dem om du hadde kastet dem etter meg.

Norske huskatter er ute om natten og jakter og sover om dagen.I en blokk er det mer vrient,da bare "kaller" man dem innekatter,men de er ikke det,altså :wink:

Håper dette forklarte mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææ...

Innekatter betyr:Rasekatter som er så pinglete at de kjøpes for å ha inne i huset hele dagen.Det er gjerne de derre ekle uten pels og andre sånne snåle katter.De er nokså dyre og jeg ville ikke hatt dem om du hadde kastet dem etter meg.

Norske huskatter er ute om natten og jakter og sover om dagen.I en blokk er det mer vrient,da bare "kaller" man dem innekatter,men de er ikke det,altså :wink:  

Håper dette forklarte mere.

:o :o :o

Dette er fullstendig feil, og veldig provoserende! :evil:

Innekatter er katter (uansett rase) som kun er inne, av forskjellige grunner.

Huskatter stammer forresten fra rasekatter, forskjellen er bare at de ikke er ren rase, men blandinger. Fordelen med rasekatter er at de har samme utseende og gemytt innenfor hver rase, så du kan velge hvilken type katt som passer for deg.

Hvis man bor i et strøk med tett populasjon av katter er det heller ikke smart å slippe dem ut om natten (spesielt monser). Om natten jakter de, og det er ofte da de kommer i konflikt med andre katter og kan bli alvorlig skadet. Men det er en vurderingssak og ikke en regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jamen det er jo helt naturlig for dem å komme i konflikt med andre katter - det er ikke naturlig å holde katter inne for å beskytte dem mot farer. Katter er hardføre dyr som beskytter seg selv - og skjer det noe, så skjer det noe ... Jeg må si meg helt enig med Morgan - innkatter er rasekatter med spesielt utseende og et sært gemytt - vanlige huskatter tåler en støt ...

Det sier nesten seg selv at ethvert dyr vil reagere på å bli oppdratt og få et liv som går på tvers av deres natur. Men muligens så vil kanskje katten etterhvert venne seg til å være inne om nettene og roe seg ned? Jeg vet ikke - hadde heller latt den være ute ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vi hadde akkurat samme problemet med vår burmeser da han var akkurat over året. Prøvde allt, til vi i ren desperasjon etter ukevis med "våkenetter" satte han i buret da han begynnte å mase. (Han pleide å sove i buret om dagen) Da ble det helt stille og katten sov i buret natten igjennom, etter noen uker sluttet han og mase og har sovet natten igjennom siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Vi hadde også samme problem da Mysil var liten. Det var ikke verre enn at hun ville ha kontakt, så vi åpnet soveromsdøra og lot henne sove i senga. Ingen problemer siden. Vi syntes jo at det bare var kos med en malende pusekatt på dyna da, ikke sikkert at dere setter pris på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme problemet. Har gitt opp for lenge siden.

Katten blir med inn når vi legger oss. Og et par ganger om natta, må vi åpne døren slik at den kan gå ut og inn.. (Vi har ilder løs som vi HELST ikke vil ha i senga.. :ler: , derfor har vi lukket soveromsdør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...