AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 Vi har siden jeg sluttet på pillen, sommeren 2010, prøvd å få barn. Men jeg fikk ikke tilbake mensen før etter rundt 3-4 mnd. og den har ikke vært stabil siden. Jeg kunne gå flere måneder uten mens for å så blø i en måned. Måtte ta primolut-N for å få blødningen til å slutte.. I fjor sommer oppsøkte jeg lege, da jeg er nesten overbevist over at jeg har PCO. Etter en del blodprøver fikk jeg tilbakemelding fra legen, om at det hadde jeg ikke. MEN noen uker etter den første tilbakemeldingen fikk jeg brev om at legen hadde fått svar på enda ett sett med prøver og når hun så disse resultatene sammen med de forrige resultatene, var det ganske sannsynlig at jeg hadde PCO. Jeg fikk så henvisning til fertilitetsklinikken ved st. olavs. Det ble enda en rundt med blodprøver som måtte leveres før timen min i februar, og en av prøvene må jeg inn til trondheim for å ta, da legekontoret her i bygda ikke kan sende frosne prøver. Jeg bor i ei bygd som ligger to timer fra Trondheim, jeg jobber fulltid og det er ikke bare bare å kjøre dit for å ta en blodprøve. Jeg ringte så sykehuset for å høre om jeg heller kunne ta den prøven når jeg kom dit til timen min. Det var det vist ingen vits i! Alle prøver måtte taes i god tid før prøven. Ja, altså jeg skjønner at de må ha tid på å analysere prøvene, men det som irriterer meg er at jeg VET jo hva som feiler meg!! Jeg har PCO, ingen eggløsning, uregelmessig mens, det er jo derfor jeg ikke blir gravid! Kan de ikke bare ta utgangspunkt i de prøvene som har blitt tatt? Jeg blir så sliten av dette styret! Jeg sliter nok som det er med å få negativ graviditetstest, gang på gang på gang i snart to år! Spesielt ubehagelig var det å møte en så sur og grinete dame i telefonen på sykehuset... Jeg gruer meg til timen på klinikken. Kusina til samboeren min er gravid med tvillinger og pleier å være på samme klinikk ett par ganger i måneden. Jeg er så redd for å møte henne i gangene. Jeg skjemmes over at jeg ikke greier å reprodusere meg slik som vanlige folk... Tipper mange her inne kommer til å påstå at jeg er lat og hvis jeg virkelig ville ha barn hadde jeg gått igjennom ild og vann. Ikke tro at jeg ikke ville gjort det! Jeg har slitt med dette i snart to år, og det sliter på psyken. Jeg er lei meg hele tiden. Jeg tenker på barn døgnet rundt og de falske forhåpningene knekker meg snart! Noen som kan forklare meg hvorfor jeg må testes gang på gang på gang, når det er klart at jeg har PCO? Kan jeg ikke bare sette i gang å behandles?
Athene Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 Utrednng tar tid, og krever mye. Jeg trur du må lære deg å stole på klinikkene, og ta de prøvene som kreves. Går det for sakte, eller er for mye om og men, kjøper du deg inn på privat klinikk. Jeg "visste" også at jeg hadde PCO, med uregelmessig mens og småcyster på eggstokkene. Behandling ble satt i gang, i ett år gikk jeg på tunge medisiner, det resulterte i eggløsning men ingen graviditet. Etter nye runder med utredning fant man ut at jeg var helt frisk, min manglende syklus var nok bare langtidsvirkninger av p-pillen, eller andre forstyrrelser. Da jeg sluttet på medisinering fikk jeg fine sykluser. Videre utredning viste også at hovedproblemet var mannens sædkvalitet. Så resultatet av at vi ikke ble utredet ferdig før de startet med behandling var ett år med hormonbehandlinger, som var dyre og ga meg store bivirkninger. Samt at vi kom i gang med prøverør ett år senere enn vi burde. Ja, situasjonen er frustrerende og tung. Det er mye reising og fri fra jobb, det er følelsen av at det er urettferdig, det tærer på forholdet, det koster mye og man har alltid en klump i halsen med tanke på å møte på kjente på vei til behandling/prøver. Men ikke skyv frustrasjonen over på klinikken og legene, de gjør sitt beste på et presset budsjett. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Blodprøvene som skal fryses og må tas på sykehuset er hormonprøver, og er VIKTIG i forbindelse med utredning. Det er tross alt derfor de skal tas. De kan fortelle om sykdommer og tilstander som ikke viser på vanlige blodprøver, og som kan forveksles med PCO, pga like symptomer. Tenk om det er en hormonforstyrrelse du har, og alt kan fikses med tabletter? Klart legen må sjekke det først! Og ang å måtte ta prøvene en uke før timen, det er jo for at svaret skal være klart til konsultasjonene, så legen kan diskutere de med deg og gi rett informasjon. Ellers risikerer du å ikke komme så langt, fordi "vi må vente på prøvesvarene". Og jeg beklager å måtte si det, men hvis blodprøver gjør deg sliten, da må du virkelig tenke over hva du har forran deg.... utredning, forsøk, stress og venting i massevis, og kanskje må du har flere forsøk også, og det kan ta lang, lang tid. 3
Sensi Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Stå på. Stol på klinikken. Eller gjør det privat. Kanskje du kan høre med arbeidsgiver om avspasering, feriedag e.l. Slik at du kan kose deg litt i Trondheim og ikke bare stresse :-). Stå på
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Om det er noen trøst, så har jeg PCOS, og alt jeg trengte for å bli gravid var en runde med Pergotime. Så det behøver ikke bety at dere har en kjempelang vei foran dere med MASSE prøving og styr. Men jeg ville absolutt fått testet varene til mannen også, for det hadde vært kjempekjedelig om dere prøvde og styrte med masse hormonbehandling for deg, og så viser det seg at mannen (også) har et problem. I mitt tilfelle ville de sjekke mannens sæd om jeg ikke var gravid etter 3 mnd. Dette fordi jeg alt hadde fått diagnosen PCOS før vi ønsket graviditet, OG jeg hadde blitt spontant gravid (kjempeflaks) med mannen før. Vi har altså en sønn, og en på vei. Så hold ut at du må ta blodprøven før selve timen. Det er bare slik det må være om legene på sykehuset skal kunne få til en ordentlig konsultasjon basert på funn i blodet.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Takk for svar folkens Jeg setter veldig stor pris på tilbakemelding når jeg er i disse deppe-periodene mine. Har ordnet med fri på jobb den 24. Slik at jeg kan dra inn til byen og ta de siste prøvene. Det går litt opp og ned, dette humøret... Men jeg er mer innstilt nå enn noen gang, på å virkelig gå inn for å få hjelp til å bli gravid! Mannen skal ordne og levere sædprøve og ta prøver til uka Krysser fingrene for at dette skal gå bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå