Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Håper noen av dere kan hjelpe meg litt her, for dette er virkelig ikke lett!:-/

Jeg begynte i første jobben min da jeg var 19, og jobbet der ett halvt år ca. Det var ett års vikariat, og jeg ble fryktelig syk halvveis i vikariatet. Da vikariatet ble avsluttet ble jeg ikke tilbudt noen videre jobb, ikke kunne jeg heller fordi jeg var så dårlig. Rett etter dette ble jeg utsatt for ett overgrep, og har slitt fryktelig psykisk siden. Det tok nesten livet av meg. Så jeg har vært sykemeldt, gått over til rehabiliteringspenger, for så å gå over til arbeidsavklaringspenger. Prøvde vel en jobb i mellomtiden, hvor jeg holdt ut i 5 måneder. Jeg har vært ett vrak, og skammer meg over at jeg ikke har vært sterkere..

Men nå har jeg veldig lyst på en utdannelse, og er gammel nok til å få realfagskompetanse siden jeg fyller 25 i år. Men så står det jo følgende:

"Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom lønna eller ulønna arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annan måte."

Jeg har jo... nav? :(

Er alt håp ute for meg, eller gjelder dette? Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke bruke realfagskompetanse. Faktisk er det nesten ingen som får dette innvilget.

Men det er helt sikkert muligheter for deg! Hva med voksenopplæring?

Skrevet

Det er realkompetanse du snakker om, det har ingenting med realfag å gjøre.

Jeg er i noen lunde samme situasjon som deg (men for meg vil det være 23/5-regelen som er aktuell), og har forstått det slik at den tiden jeg har gått på AAP ikke teller som jobb. Derfor må jeg ut i jobb og jobbe inn det jeg mangler for å få realkompetanse før jeg i det hele tatt kan tenke på å begynne å studere..

Skrevet

Tror nok det beste er å ta utdanning etter 23/5 regelen. Du har ingen realfagskompetanse.

Skrevet

Som de andre sier så er ikke realkompetanse noe for deg.

23/5 regelen er må man ha jobbet, studert, vært hjemme med barn eller førstegangstjeneste. Tilsammen skal dette bli 5 år, fulltid. Det behøver ikke å være sammenhengende. Om du har jobbet 50% i to år så telles det som ett år med 100%.

I tillegg skal man ta 5 fag: Norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag og historie.

Ellers så må du ta opp fag som vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...