Stinelin Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 Vi skal ha tredagers bryllup, og det er ikke alle gjestene jeg har lyst til å "koste på" full pakke, blir både dyrt og unaturlig.. Om man skal dele opp gjesteflokken har vi tenkt på disse alternativene, men kom gjerne med andre forslag: Alt 1: Full pakke - Spleiselag fredag, mest for å bli kjent - Vielse, middag, kaffe og fest lørdag - Restelag søndag Alt 2: - Vielse, middag, kaffe og fest lørdag - Evt. restelag søndag Alt 3: - Kaffe og kaker og fest lørdag kveld. - Evt restelag søndag Det er jo uten tvil middagen på lørdag som utgjør kostnaden her. Har aldri vært helt komfortabel med gjester som kommer bare til kaffen, men er dette helt vanlig og akseptert? Føler dog at det blir litt bedre om de får tilbud om restelag på søndag også. Vielsen skal være på samme sted som middagen, så det blir litt rart om noen skulle komme i vielsen, dra hjem under middagen for så å komme til kaffen. Hva synes dere, og hvordan løser/løste dere dette?
Emas Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 Vi hadde tre dager med feiring Fredag- Krabbe/reke fest ved sjøen, med stamping og kos for ungdommene. Veldig lurt å få litt tid med alle som reiste langt for å komme i bryllup Og få folk til å bli litt kjendt Lørdag- vielse og fest for alle sammen Søndag- restefest på hytta for alle som ville/kunne Det funka veldig bra for oss i allefall :o)
Gjest Bell Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Vi må også mest sannsynligvis invitere en del gjester kun på kaffe, kaker og fest.. Her hjemme hos meg er det nokså vanlig, men ser de fleste ser jeg inviterer alle på "alt" - Men de har da oftest kun 1-dags bryllup. Jeg ønsker også synspunkter på dette I og med at dere tenker på et slikt 3dagers bryllup vil jeg si at det aboslutt ikke er noe problem å dele gjestene inn slik dere har tenkt. Ingn forventer å få være med fra fredag til søndag. Det eneste jeg stusser litt over er det med at gjestene i "gruppe" 3 ikke blir bedt til vielsen, siden den er i mine øyne nesten hovedpunktet i en bryllupsfeiring. Men jeg forstår dilemmaet ditt der også.. Håper dere finner gode løsninger!
Stinelin Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2012 Det eneste jeg stusser litt over er det med at gjestene i "gruppe" 3 ikke blir bedt til vielsen, siden den er i mine øyne nesten hovedpunktet i en bryllupsfeiring. Men jeg forstår dilemmaet ditt der også.. Håper dere finner gode løsninger! Ser den. Men da blir det enda mer tydelig at de ikke får være med på middagen.. Siden vielsen (og barnedåp) skal være på privat sted er det liksom ikke like enkelt å "dumpe innom", slik man kan gjøre i kirka, for så å komme tilbake til kaffe. Kunne godt tenke meg å ha med alle på vielsen, for den tror jeg blir veldig fin. Huff, ikke lett det her.
MonThe Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 Hadde synes det var veldig merkelig å ikke bli invitert i selve vielsen, om jeg hadde blitt invitert på kaffe/fest.
Stinelin Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2012 Hadde synes det var veldig merkelig å ikke bli invitert i selve vielsen, om jeg hadde blitt invitert på kaffe/fest. Men hadde du syntes det hadde vært helt greit å forlate laget når de andre skulle ha middag, for så å komme tilbake når de hadde spist? Ser for meg at det kan bli litt rart..? Noen av dem kan faktisk brukes til å servere under middagen, da får de med seg både vielse, middag og fest. Er en løsning for noen, ikke alle.
MonThe Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 Men hadde du syntes det hadde vært helt greit å forlate laget når de andre skulle ha middag, for så å komme tilbake når de hadde spist? Ser for meg at det kan bli litt rart..? Noen av dem kan faktisk brukes til å servere under middagen, da får de med seg både vielse, middag og fest. Er en løsning for noen, ikke alle. Ikke meningen å virke frekk eller noe, men kjenner jeg reagerer litt på ordvalget ditt om gjestene, altså at noen av de kan brukes til å servere under middagen Når det er sagt, så kan du f.eks invitere til kake/fest, og samtidig opplyse om at de også er hjertelig velkommen til å overvære vielsen, som er kl xx på xx. Da kan gjestene selv velge om de vil overvære vielsen, for så å forlate stedet, for og komme tilbake til kaffe/fest senere, eller om de bare vil komme på kake/fest. Som noen sa over, selve vielsen er jo høydepunktet i feiringen, og grunnen til at man feirer 3
Stinelin Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2012 Ikke meningen å virke frekk eller noe, men kjenner jeg reagerer litt på ordvalget ditt om gjestene, altså at noen av de kan brukes til å servere under middagen Når det er sagt, så kan du f.eks invitere til kake/fest, og samtidig opplyse om at de også er hjertelig velkommen til å overvære vielsen, som er kl xx på xx. Da kan gjestene selv velge om de vil overvære vielsen, for så å forlate stedet, for og komme tilbake til kaffe/fest senere, eller om de bare vil komme på kake/fest. Som noen sa over, selve vielsen er jo høydepunktet i feiringen, og grunnen til at man feirer Ah, ikke vær vanskelig da, skjønner vel hva jeg mener? De som serverer i bryllupet skal selvfølgelig spørres pent og settes stor pris på, ikke brukes som golvfiller eller annet man trenger. :gjeiper: Kjenner det er godt jeg ikke har for hårsåre bryllupsplanleggere rundt meg, for her brukes ordene som man trenger dem. Min mor skal for eksempel brukes til både flatbrødbaking og barnevakt, uten at jeg ser noe galt i det. God idè å skrive det slik i innbydelsen, er bare så redd for at det skal bli rart for den som evt. må reise hjem mens andre koser seg med middag. Eller er det kanskje mer vanlig og akseptert enn jeg føler?
MonThe Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 Ah, ikke vær vanskelig da, skjønner vel hva jeg mener? De som serverer i bryllupet skal selvfølgelig spørres pent og settes stor pris på, ikke brukes som golvfiller eller annet man trenger. :gjeiper: Kjenner det er godt jeg ikke har for hårsåre bryllupsplanleggere rundt meg, for her brukes ordene som man trenger dem. Min mor skal for eksempel brukes til både flatbrødbaking og barnevakt, uten at jeg ser noe galt i det. God idè å skrive det slik i innbydelsen, er bare så redd for at det skal bli rart for den som evt. må reise hjem mens andre koser seg med middag. Eller er det kanskje mer vanlig og akseptert enn jeg føler? Jeg tenker at det er stor forskjell på å hjelpe til med f.eks bake kake/hjelpe til med oppvasken etter middag/pynte etc versus det å måtte servere middag til de øvrige gjestene, for så å være "valig" gjest på kaffelaget. Hadde ikke reagert på å bli invitert til kaffe/fest, og også vielse. Da kunne jeg ha pynta meg i bryllupsstas, uten å måtte ta hensyn til at jeg skal servere etterpå. Deretter kunne jeg f.eks ha gått ut å spist middag med noen av de andre kaffegjestene, for så å komme tilbake på fest hos bryllupsparet etterpå. Det kommer selvfølgelig an på reisevei og slikt. Hadde uansett satt pris på å bli invitert til vielsen, da er det jo opp til hver enkelt.
Stinelin Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2012 Har tenkt å opplyse om når vielsen er, lurte bare hva som var best for dem å gjøre i mellomtiden. I vår omgangskrets er det helt vanlig å spørre litt "fjernere" bekjentskaper om de vil servere. Da får de automatisk kaffe, kaker og en fest i "belønning", og så kan de jo velge å komme til vielsen om de vil. Dette kan gjelde noen, men ikke alle. Så spørs det om vi ber resten til vielse, kaffe, fest og restelag dagen derpå. Blir ihvertfall mer enn bare kaffe og fest.
Wesla Skrevet 19. januar 2012 #11 Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes også reisevei har litt og si. Vi ble f.eks invitert til kaffe og kaker i Kristiansand og vi bor i Oslo og det gjorde også brudeparet. Vi reiste faktisk ikke ned så lang kun for kaffe og kaker. Jeg ville muligens ha revurdert litt av opplegget, hatt en tredagers for de nære og kjære og så eventuelt en fest på et senere tidspunkt for resten. Selv så inviterer vi rett og slett ikke folk som vi ikke "vil ha" under middagen. Jeg blir hvertfall ikke snurt over å ikke bli invitert i bryllup hvor jeg er mer natulig kaffegjest, det er ikke viktig for meg å delta i bryllup hvor jeg ikke står spesielt nære brudeparet. Hvor mange er det dere skal invitere egentlig? 1
Stinelin Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 19. januar 2012 Vi har 65 sikre middagsgjester, våre to familier og to vennegjenger. Bryllupet står på mitt hjemsted, slik at mannens side må kjøre minst 3 timer. Alle dem er bedt til 3 dagers. Så har man disse kaffegjestene, som er bekjente av meg fra hjemplassen. Det hadde vært koselig å se dem der, men samtidig er de ikke så nære at vi kjører 3 dagers bryllup på dem. Å arrangere et kaffeselskap for dem senere er heller ikke naturlig, siden vi reiser hjem og bor langt unna dem til vanlig. Og på bryllupet er jo alt tilrettelagt for kaffe og kaker, så det hadde vært fint å ha dem der da. Hadde vielsen vært i kirka hadde det vært bedre å være med på den, reise hjem, og komme til gården til kaffe og fest på kvelden. Nå skal både vielse, middag og kaffe være på samme gården, og det blir så tydelig at de må reise hjem når de andre går til middag. Men det ser kanskje ut til at det må bli slik for noen av dem. Jeg synes det er bedre med dem som kan få en rolle, eller brukes til noe, som jeg så fint uttrykte meg tidligere. Da er de tilstede og får med seg alt, uten at det blir rart for noen.
Grønt blad Skrevet 19. januar 2012 #13 Skrevet 19. januar 2012 Kan bare svare for meg selv. Jeg har ikke vært i bryllup med kaffegjester, men jeg kunne ikke tenkt meg å bare komme til kaffe, og ikke en gang vielse. For meg er vielsen kanskje det viktigste i et bryllup. Kaffegjestene vet at det bare er kaffegjester, det blir ikke mindre synlig fordi du/dere ikke inviterer dem til vielsen. En ulempe ved å ha kaffegjester er at dere må passe på at middagen slutter til rett tidspunkt slik at kaffegjestene slipper å vente. Det er ikke alltid så lett å vurdere hvor lang tid en middag (med taler) vil ta. Enda en ulempe ved å invitere kaffegjester til et tre-dagersbryllup er at mange av gjestene allerede har blitt kjent, og det kan fort bli slik at kaffegjestene ikke føler de glir inn blant gjestene. Jeg ville droppet å invitere til kaffen. Alle vet at man ikke kan ivitere alle man vil i bryllup, og er det perifere venner skjønner de sikkert at de ikke blir prioritert. Anbefaler deg å kjøre vielse, middag og kaffe på alle som blir invitert, og kutte ut ideen om kaffegjester. 5
Stinelin Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 19. januar 2012 Kan bare svare for meg selv. Jeg har ikke vært i bryllup med kaffegjester, men jeg kunne ikke tenkt meg å bare komme til kaffe, og ikke en gang vielse. For meg er vielsen kanskje det viktigste i et bryllup. Vielsen skulle alle uansett fått opplyst når er, det er egentlig ikke det jeg lurer på. Kaffegjestene vet at det bare er kaffegjester, det blir ikke mindre synlig fordi du/dere ikke inviterer dem til vielsen. En ulempe ved å ha kaffegjester er at dere må passe på at middagen slutter til rett tidspunkt slik at kaffegjestene slipper å vente. Det er ikke alltid så lett å vurdere hvor lang tid en middag (med taler) vil ta. Godt poeng! Enda en ulempe ved å invitere kaffegjester til et tre-dagersbryllup er at mange av gjestene allerede har blitt kjent, og det kan fort bli slik at kaffegjestene ikke føler de glir inn blant gjestene. Enda et godt poeng! Jeg ville droppet å invitere til kaffen. Alle vet at man ikke kan ivitere alle man vil i bryllup, og er det perifere venner skjønner de sikkert at de ikke blir prioritert. Anbefaler deg å kjøre vielse, middag og kaffe på alle som blir invitert, og kutte ut ideen om kaffegjester.
Mischa Skrevet 19. januar 2012 #15 Skrevet 19. januar 2012 Kan bare svare for meg selv. Jeg har ikke vært i bryllup med kaffegjester, men jeg kunne ikke tenkt meg å bare komme til kaffe, og ikke en gang vielse. For meg er vielsen kanskje det viktigste i et bryllup. Kaffegjestene vet at det bare er kaffegjester, det blir ikke mindre synlig fordi du/dere ikke inviterer dem til vielsen. En ulempe ved å ha kaffegjester er at dere må passe på at middagen slutter til rett tidspunkt slik at kaffegjestene slipper å vente. Det er ikke alltid så lett å vurdere hvor lang tid en middag (med taler) vil ta. Enda en ulempe ved å invitere kaffegjester til et tre-dagersbryllup er at mange av gjestene allerede har blitt kjent, og det kan fort bli slik at kaffegjestene ikke føler de glir inn blant gjestene. Jeg ville droppet å invitere til kaffen. Alle vet at man ikke kan ivitere alle man vil i bryllup, og er det perifere venner skjønner de sikkert at de ikke blir prioritert. Anbefaler deg å kjøre vielse, middag og kaffe på alle som blir invitert, og kutte ut ideen om kaffegjester. Veldig enig! 1
mal87 Skrevet 20. januar 2012 #16 Skrevet 20. januar 2012 vi inviterer noen til vielse, middag og kaffe og andre til vielse og kaffe. Men nå har vi vielse og fest på to ulike steder, så da er det ikke noe problem at noen kommer litt senere. Har lyst til at alle vennene våre skal få ta del i dagen vår, men vi har rett og slett ikke råd til å spandere middag på alle, så da velger vi å gjøre det sånn. Middagen er også såpass tidlig (17.00), at det skal godt gjøres at den ikke er ferdig til kaffegjestene kommer (21.00). Da pushes man også litt til at ikke middagen hales ut i det uendelige :gjeiper: Jeg er selv ikke så glad i laaange middager, så når bruden blir utållmodig er det på tide å avslutte middagsseansen
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #17 Skrevet 20. januar 2012 Å be noen bare til kaffen er i mine øyne som å be dem komme med en gave samtidig som dere sier at "dere er ikke viktige nok for oss til å bli invitert i hele bryllupet". Ikke skap et A-lag og et B-lag av gjester, inviter så mange dere har råd til og sett strek der. 3
mal87 Skrevet 20. januar 2012 #18 Skrevet 20. januar 2012 synes det er litt frekt av frk.anonym å påstå både at buffetmat er ekkelt og at kaffegjester er B-rangs gjester! Du kan da umulig vite hvilke forhold vi har til kaffegjestene? Jeg ber søskenbarn til kaffe, da vi har et godt forhold til dem og gjerne vil dele dagen med de, men siden det er så mange av dem har vi ikke råd å spandere middag på alle 25. Om folk har med gave eller ikke er meg totalt likegyldig! Vi er like glad i alle våre venner og familie, men det er kun foreldre, søsken, tanter og onkler som får komme til middag pga vår store familie. Alle gode venner og søskenbarn får komme til kaffe og fest på kvelden!
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #19 Skrevet 20. januar 2012 synes det er litt frekt av frk.anonym å påstå både at buffetmat er ekkelt og at kaffegjester er B-rangs gjester! Du kan da umulig vite hvilke forhold vi har til kaffegjestene? Jeg ber søskenbarn til kaffe, da vi har et godt forhold til dem og gjerne vil dele dagen med de, men siden det er så mange av dem har vi ikke råd å spandere middag på alle 25. Om folk har med gave eller ikke er meg totalt likegyldig! Vi er like glad i alle våre venner og familie, men det er kun foreldre, søsken, tanter og onkler som får komme til middag pga vår store familie. Alle gode venner og søskenbarn får komme til kaffe og fest på kvelden! Er buffetmat ekkelt? Har jeg aldri ment eller sagt Angående det med A- og B-lag: Det er ikke til å komme ifra at de som bare blir bedt til en del av feiringen, blir det fordi de ikke "kom med" på den egentlige gjestelista. Jeg synes det er annerledes på bygda hvis man f.eks. har tradisjon for å be naboer til kvelden, men det høres ikke slik ut her. Og frekt? Er ikke litt av vitsen med et forum at alle kan få ytre sine meninger?
mal87 Skrevet 20. januar 2012 #20 Skrevet 20. januar 2012 jaja, hvis det er noen som mot all formodning skulle føle seg som "B" gjester, så får det bare være. Satser på at våre studentvenner har forståelse for at økonomien er stram, og at de setter pris på at vi vil dele dagen vår med dem. Jeg synes selv det er en ære å bli invitert i bryllup, det være seg middag eller ei! Nå skal det også sies at jeg er del av en krets hvor det er helt normalt at noen kommer til kaffe, og alle viser forståelse for at det blir slik. Vi velger heller ikke tradisjonelt hvem som blir invitert. Vi inviterer ikke alle tanter og onkler, da det er snakk om ca 30 mennesker oss imellom, så vi inviterer kun de vi har et nært forhold til, uten å bry oss om vi tråkker på noen tær. Det er brudeparets dag, og det fantastiske med det er at man kan gjøre nøyaktig som man vil!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå