AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 Huseieren min er en dame på rundt 80. Hun eier vel rundt fem-seks leiligheter i samme bygg og hun leier ut alle unntatt den hun bor i selv. Jeg har snoket litt på henne på skattelistene og sett at hun har en formue på godt over 2 mill. Dama har altså god råd, og gjør stadig små utbedringer her på eiendommen og i leilighetene. Likevel klager hun konstant over at hun har så dårlig råd, og at hun bare er ei stakkars gammel dame som alle prøver å svindle. I hver eneste samtale jeg har hatt med henne har hun greid å skvise inn det faktum at "hun har jo så dårlig råd, stakkars!". Kjenner jeg blir litt provosert av at hun, med 2 mill på bok og en haug av penger bundet opp i eiendommen, presterer å syte over at hun har så dårlig råd til meg som tjener rundt kr. 10.000 i mnd og ikke eier annet enn en (nedarvet) sykkel. Farmoren min var også fæl til å klage på at hun hadde så dårlig råd, selv om hun ikke hadde det i det hele tatt. Hun var på langt nær så ille som husverten min, da. Så spørsmålet mitt er; klager disse menneskene fordi de bare vil ha noe å klage på, eller tror de faktisk at de har dårlig råd?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 De 2mill i formue kan like godt være 2mill som ikke er belånt på leilighetskomplekset. 1
Ananas. Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Formue i skattelistene er jo ikke bare penger man har på bok, men penger man eier, det kan f.eks være eiendom. Kjenner ikke til den damen eller farmoren din, men det er mange eldre som har lite å rutte med, men allikevel formelt sett har store verdier fordi de eier eiendom.
Capricorn Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Nå må du tenke på at folk på den alderen vokste opp i en annen tid enn oss. De har opplevd krigen og svært harde tider i Norge. Det med at de skal spare og rasjonere henger nok igjen fra gammelt av. Min bestemor hadde krigen, matbonger og sult friskt i minnet. Jeg skjønner godt at hun var økonomisk så lenge hun levde.
Gjest Tirkes Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 2 mill i formue er ikke det samme som 2 mill på konto. At hun har 2 mill i formue = formueskatt. Og hun kan ha dårlig pensjon og med flere utleieleiligheter så har hun nok store forsikringsregninger og kommunale avgifter, så det er faktisk ikke sikkert hun har så svimlende god råd. Har også en bror som ble oppført med formue han ikke har, som ble strøket. Skjedde tre år på rad. Kanskje det er feiloppføring? Hva er det med unge mennesker og snoking i skattelisten for å anta ting om andre mennesker? 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Med leieinntekter fra fem-seks leiligheter skal det mye til for å ha dårlig råd. Med mindre leilighetene er belånt opp til pipa, noe jeg tviler på siden dama er over 80. Hun kan jo bare selge et par av leilighetene, kjøpe seg kåk i Spania og leve lykkelig resten av livet på leieinntekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå