Gå til innhold

Det blir ikke rent i oppvaskmaskinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glassene som jeg setter i den øverste "hylla" blir ikke rent, før jeg har kjørt maskina to ganger. Det er små prikker som sitter på glasssene, ser ut som grillkrydder. Har de propellene, med de er ikke tette. Har også skylt dem.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Ta opp silen/filteret i bunnen av maskinen og rens den skikkelig.

2. Kjør gjennom med oppvaskmaskinrens på varmeste program.

3. Vask i vei.

Dette bør hjelpe. Det er lurt å skylle godt av, med kaldt vann, alt som settes i maskinen, så holder den seg ren lenger.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Har vasket og rensket silen. Kjøre maskinen uten noe i ?

Skrevet

Har vasket og rensket silen. Kjøre maskinen uten noe i ?

Ja, jeg ville prøvd det, men med en av de små pakkene med "oppvaskmaskinrens" som egentlig koster altfor mye, men som er ganske effektive.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Har samme problemet her, og det er rett før jeg hiver ut hele oppvaskmaskinen. Tilogmed benkoppvaskmaskinen til 1000kr vasker renere enn den store drittmaskina. Jeg bruker slik oppvaskmaskinrens ca.1 gang i uka, pluss rensing av filter osv opptil flere ganger i uka. Likevel ender jeg opp med disse stygge merkene som ligner på grillkrydder. Til tross for at jeg faktisk skyller av kopper og fat nøye før de settes inn. Blir GAAAAAAL!!!

Skrevet

Bruker dere tabletter? Mener å ha lest en plass at de egentlig ikke var laget for "norske forhold". (Vannkvalitet elns)

Skrevet

hvordan oppvaskmaskin har du? hadde samme problemet selv leeenge, helt til jeg justerte/flytta den øverste hylla litt, så den sto riktig i sporet, det løste alle problemer. viste seg at de to 'armene' som går rundt ikke fikk fritt rom å spinne på når hyllene (får sikkert samme problemet om nederste står feil) sto en anelse feil.

Skrevet

Glassene som jeg setter i den øverste "hylla" blir ikke rent, før jeg har kjørt maskina to ganger. Det er små prikker som sitter på glasssene, ser ut som grillkrydder. Har de propellene, med de er ikke tette. Har også skylt dem.

Noen tips?

Salt vännen, det är salt du behöver :) Hade samma problem för ett par månader sedan, en snabb titt på bruksanvisningen så förstod jag att jag var tvungen att fylla på med salt. Det är vanligt matsalt du fyller på med men ganska mycket då. Dvs, jag antar att du har en hyfsat ny maskin för i dem är det i alla fall en behållare för salt... Vips så blir maskinen som ny igen :)

Skrevet

Har samme problemet her, og det er rett før jeg hiver ut hele oppvaskmaskinen. Tilogmed benkoppvaskmaskinen til 1000kr vasker renere enn den store drittmaskina. Jeg bruker slik oppvaskmaskinrens ca.1 gang i uka, pluss rensing av filter osv opptil flere ganger i uka. Likevel ender jeg opp med disse stygge merkene som ligner på grillkrydder. Til tross for at jeg faktisk skyller av kopper og fat nøye før de settes inn. Blir GAAAAAAL!!!

Det hørtes ille ut, da hadde jeg virkelig klaget! Vi bruker maskinrens ca en gang i måneden og renser filter en gang i uka. Selv da, virker det egentlig ikke som om det er nødvendig. Alt blir skinnende rent, selv om jeg aldri skyller.

Skrevet

hvordan oppvaskmaskin har du? hadde samme problemet selv leeenge, helt til jeg justerte/flytta den øverste hylla litt, så den sto riktig i sporet, det løste alle problemer. viste seg at de to 'armene' som går rundt ikke fikk fritt rom å spinne på når hyllene (får sikkert samme problemet om nederste står feil) sto en anelse feil.

Dette har jeg gjort. Det funket bare en liten stund, så var det på an igjen

Skrevet

Salt vännen, det är salt du behöver :) Hade samma problem för ett par månader sedan, en snabb titt på bruksanvisningen så förstod jag att jag var tvungen att fylla på med salt. Det är vanligt matsalt du fyller på med men ganska mycket då. Dvs, jag antar att du har en hyfsat ny maskin för i dem är det i alla fall en behållare för salt... Vips så blir maskinen som ny igen :)

Mener å ha lest at det ikke skal være nødvendig å tilsette salt i Norge, pga vannkvalitet. Nå har vi riktignok brønn, ikke koblet til det kommunale. Noen som vet om det har noe å si?

Skrevet

Det hørtes ille ut, da hadde jeg virkelig klaget! Vi bruker maskinrens ca en gang i måneden og renser filter en gang i uka. Selv da, virker det egentlig ikke som om det er nødvendig. Alt blir skinnende rent, selv om jeg aldri skyller.

Garantien er nok gått ut for lengst. Dette er en eldre modell, men jeg mener likevel at den burde klare å vaske rent?

Skrevet

Eldre maskiner vasker til slutt ikke rent, uansett hva man gjør. De lever ikke evig.

Skrevet

Har du renset spylearmene? Plukk dem av og skyll dem utenifra, kan være mye gugge i dem som hindrer vannflyten.

Skrevet

Har du renset spylearmene? Plukk dem av og skyll dem utenifra, kan være mye gugge i dem som hindrer vannflyten.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på! Takker for tipset. Kommer tilbake med oppdatering når maskina er klar for en runde igjen ;)

Skrevet

Jeg sjekker alltid spylearmene om de går rundt før jeg setter på maskinen. Det er fort gjort at bestikk og kjøkkenredskaper stikker for høyt opp og hindrer armene til å gå rundt. Hvis dette er tilfelle blir det rett og slett ikke rent :) Det blir heller ikke rent hvis oppvaskmaskinen er stappfull.

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg skrev jo i innlegget at jeg hadde gjort det.

Skrevet

Jeg sjekker alltid spylearmene om de går rundt før jeg setter på maskinen. Det er fort gjort at bestikk og kjøkkenredskaper stikker for høyt opp og hindrer armene til å gå rundt. Hvis dette er tilfelle blir det rett og slett ikke rent :) Det blir heller ikke rent hvis oppvaskmaskinen er stappfull.

Det gjør jeg alltid :)

Skrevet

Jeg koblet ikke "propeller" til spylearmene.

Så det overså jeg. :fnise:

Gjest Consensio
Skrevet

Om alt er renset og man har kjørt den med rens, så burde man kanskje ha i litt glansmiddel.

Dersom jeg får slikt ruglete belegg så tyder det iallefall på at det er tomt for det i min oppvaskmaskin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...