Gå til innhold

Ta opp videregående som privatist ( samt slippe muntlig eksamen )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen videregående utdanning, men vil nå ha generell studiekompetanse. Tenkte derfor å ta opp fag som privatist. Jeg lurer veldig på om det er noen mulighet for å slippe muntlig eksamen? Greia er den at jeg har så sterk angst for å snakke foran folk at det er 100% umulig for meg å fullføre noe slikt. På ungdomsskolen fikk jeg legeattest, vil det være mulig for dette også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke. Det gjorde jeg, ved hjelp av fastlegen.

Sånn som norsk, samfunnsfag, historie pleier man å få innvilget søknad.

Men i kjemi, fysikk og biologi pleier det å være vanskeligere å få innvilget søknad, siden det ofte er med en praktisk del ...

Er du snart 23, eller over 23?

Da kan du ta fag etter 23/5-regelen, men bare om du har jobbet og/eller studert i 5 år.

F.eks så har jeg gått på vgs i 3 år, gått på fhs 1 år, og jobbet 1 år 100 %.

Man kan også ha jobbet i 5 år - 100%.

Isåfall trenger du bare å ta norsk, historie, samfunnsfag, engelsk, naturfag og matte(1T eller 1P, men da må du visst ha 2T eller 2P også, om du ikke skal ta matte videre med S eller R-matte)

Vil tro det går fint med å søke om kun å ha skriftlige eksamener, men er noe usikker på engelsk og naturfag, da man har både en skriftlig og muntlig del, og de vil gjerne teste dine språklige forståelser i engelsk, og i naturfag er det en praktisk del ...

Skrevet

Du kan søke. Det gjorde jeg, ved hjelp av fastlegen.

Sånn som norsk, samfunnsfag, historie pleier man å få innvilget søknad.

Men i kjemi, fysikk og biologi pleier det å være vanskeligere å få innvilget søknad, siden det ofte er med en praktisk del ...

Da kan du ta fag etter 23/5-regelen, men bare om du har jobbet og/eller studert i 5 år.

Isåfall trenger du bare å ta norsk, historie, samfunnsfag, engelsk, naturfag og matte(1T eller 1P, men da må du visst ha 2T eller 2P også, om du ikke skal ta matte videre med S eller R-matte)

Vil tro det går fint med å søke om kun å ha skriftlige eksamener, men er noe usikker på engelsk og naturfag, da man har både en skriftlig og muntlig del, og de vil gjerne teste dine språklige forståelser i engelsk, og i naturfag er det en praktisk del ...

Jeg er ikke over 23 nei, jeg er bare 20.

Å ta muntlig eksamen er rett og slett umulig for meg. Da må jeg bare droppe hele greia. Har angst, og det er derfor jeg ikke klarer å gå vanlig videregående skole. Tenkte derfor at det hadde vært fantastisk å fått studiekompetanse, så jeg kunne prøvd å kommet meg videre i livet. Er ikke mange jobber å velge mellom når du gikk ut med stort sett 3ere fra ungdomsskolen :glare:

Tusen takk for svar.

Skrevet

Jeg er ikke over 23 nei, jeg er bare 20.

Å ta muntlig eksamen er rett og slett umulig for meg. Da må jeg bare droppe hele greia. Har angst, og det er derfor jeg ikke klarer å gå vanlig videregående skole. Tenkte derfor at det hadde vært fantastisk å fått studiekompetanse, så jeg kunne prøvd å kommet meg videre i livet. Er ikke mange jobber å velge mellom når du gikk ut med stort sett 3ere fra ungdomsskolen :glare:

Tusen takk for svar.

Om du sliter så voldsomt, burde du ikke få litt hjelp? Kan du prate med fastlegen?

Det må da være noe tilrettelegging for deg? Spesialskole og terapi, eller privatlærer?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du sliter så voldsomt, burde du ikke få litt hjelp? Kan du prate med fastlegen?

Det må da være noe tilrettelegging for deg? Spesialskole og terapi, eller privatlærer?

Har ikke snakket med fastlegen nei, men har snakket med en rådgiver og NAV. De visste ikke om noe tilrettelegging ihvertfall. Jeg vil uansett ikke kunne møte opp hver dag eller fullføre en hel skoledag, siden jeg blir sliten i hodet av alle medelevene rundt. Da er det bedre at jeg tar det hjemme og da kan ta små pauser når jeg trenger det.

Skrevet

Har ikke snakket med fastlegen nei, men har snakket med en rådgiver og NAV. De visste ikke om noe tilrettelegging ihvertfall. Jeg vil uansett ikke kunne møte opp hver dag eller fullføre en hel skoledag, siden jeg blir sliten i hodet av alle medelevene rundt. Da er det bedre at jeg tar det hjemme og da kan ta små pauser når jeg trenger det.

Du kan gjøre som meg, jeg leser på egenhånd hjemme, også har jeg privatlærer en gang i uken.

Det fungerer veldig bra, men jeg må betale alt selv ...

Skrevet

Du kan gjøre som meg, jeg leser på egenhånd hjemme, også har jeg privatlærer en gang i uken.

Dette var meg, Bølle :fnise:

Skrevet

Ja, man må jo betale alt selv. De jeg har sett på kostet ihvertfall rundt 40.000, så det er dyrt.

Skrevet

Det første du burde gjøre er å ta en prat med fastlegen om det du sliter med. Du VIL få hjelp og tro meg, det er verdt det! Jeg kan anbefale å ta en tur til soneterapeut/fotsoneterapeut. Hjalp meg masse, da jeg har slitt med noe det samme. :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Det første du burde gjøre er å ta en prat med fastlegen om det du sliter med. Du VIL få hjelp og tro meg, det er verdt det! Jeg kan anbefale å ta en tur til soneterapeut/fotsoneterapeut. Hjalp meg masse, da jeg har slitt med noe det samme. :klemmer:

Takk for svar, men jeg har allerede prøvd psykolog og fotsoneterapi, og for meg så funket det ikke så godt. Jeg har en annen sykdom ( epilepsi ) som gjør meg fort sliten, og det vil derfor være umulig for meg å være så lenge som 8 timer på en stressende skoledag 5 dager i uken.. :tristbla:

Skrevet

Åh, da forstår jeg.

Hva med nettstudier? Altså å ta denne studiekompetansen over nett, da kan du jo i større grad styre dagene dine. Fort gjort å sende en mail til faglærer dersom det skulle være noe du lurer på. Kan det være noe? Med tanke på problemene dine og muntlig eksamen, jeg vet det er mulig å søke om litt mer tilrettelegging der. Jeg har ikke benyttet meg av tilbudet, men jeg vet at det er der. Verdt å sjekke ut?

Skrevet

Åh, da forstår jeg.

Hva med nettstudier? Altså å ta denne studiekompetansen over nett, da kan du jo i større grad styre dagene dine. Fort gjort å sende en mail til faglærer dersom det skulle være noe du lurer på. Kan det være noe? Med tanke på problemene dine og muntlig eksamen, jeg vet det er mulig å søke om litt mer tilrettelegging der. Jeg har ikke benyttet meg av tilbudet, men jeg vet at det er der. Verdt å sjekke ut?

Ja, jeg skal sjekke det ut. Men må jo nesten få meg en jobb først også ( selv om sjansen for å få napp = 0.. ) sånn at jeg kan betale for studiene.

Tusen takk.

Skrevet

av matte så er det kun 1T og 1P som skal til for å få generell studiekompetanse med de 6 fagene i voksenopplæringen.

Takk for svar, men jeg har allerede prøvd psykolog og fotsoneterapi, og for meg så funket det ikke så godt. Jeg har en annen sykdom ( epilepsi ) som gjør meg fort sliten, og det vil derfor være umulig for meg å være så lenge som 8 timer på en stressende skoledag 5 dager i uken.. :tristbla:

Først og fremst, Epilepsi er IKKE en sykdom, men et symptom. Ingen vits å sykeliggjøre deg selv mer enn nødvendig. skal du gå som privatist så er du garantert å få muntlig eksamen, om du da ikke har en form for diagnose som gjør at du kan slippe dette. Mitt råd er at du bør få orden på problemene du allerede har før du starter opp med skole.

etter du er fyllt 23 så kan du ta voksenopplæringen over et par år. da får du korte dager, og har muligheten til å bruke det du har igjen av overskudd etter skoledagen på lekser og andre ting.

Skrevet

av matte så er det kun 1T og 1P som skal til for å få generell studiekompetanse med de 6 fagene i voksenopplæringen.

Først og fremst, Epilepsi er IKKE en sykdom, men et symptom. Ingen vits å sykeliggjøre deg selv mer enn nødvendig. skal du gå som privatist så er du garantert å få muntlig eksamen, om du da ikke har en form for diagnose som gjør at du kan slippe dette. Mitt råd er at du bør få orden på problemene du allerede har før du starter opp med skole.

etter du er fyllt 23 så kan du ta voksenopplæringen over et par år. da får du korte dager, og har muligheten til å bruke det du har igjen av overskudd etter skoledagen på lekser og andre ting.

WTF!

Fortell meg hva du vet om epilepsi! Kan fortelle deg det at med aktiv epilepsi, som by the way er en diagnose, så blir man VELDIG svekket i skolehverdagen!!

IKKE SYKELIGJØR DEG MER ENN DU MÅ?! Du gjør meg skikkelig forbanna!

Det er en grunn til at det finnes et SPESIALSYKEHUS FOR EPILEPSI vet du! Jævla uvitende menneske!

Kanskje du burde lese litt om epilepsi på nett? Krever et lite tastetrykk på google det!

Ikke noe rart denne personen har problemer med muntlig eksamen da!

Man kan ikke få orden på et problem som epilepsi før man begynner på skolen dersom man har det for resten av livet! Hvor kommer du fra?! Steinalderen?!

Til deg ts:

Jeg ville søkt om å slippe muntlig eksamener. Det er mulig med erklæring fra lege i alle fag unntatt de som krever lab, altså biologi - kjemi - fysikk.

Da kan du ta fagene på nett og melde deg opp som privatist.

Et annet alternativ er å melde deg inn på Danielsen gymnas i Bergen. Skolen likner på sonans og bjørknes, men her får du standpunkt karakterer og blir trukket til eksamen. Da kunne du jo tatt færre fag om gangen kanskje?

Uansett, lykke til!

:)

• Liker 1
Skrevet

WTF!

Fortell meg hva du vet om epilepsi! Kan fortelle deg det at med aktiv epilepsi, som by the way er en diagnose, så blir man VELDIG svekket i skolehverdagen!!

IKKE SYKELIGJØR DEG MER ENN DU MÅ?! Du gjør meg skikkelig forbanna!

Det er en grunn til at det finnes et SPESIALSYKEHUS FOR EPILEPSI vet du! Jævla uvitende menneske!

Kanskje du burde lese litt om epilepsi på nett? Krever et lite tastetrykk på google det!

Ikke noe rart denne personen har problemer med muntlig eksamen da!Man kan ikke få orden på et problem som epilepsi før man begynner på skolen dersom man har det for resten av livet! Hvor kommer du fra?! Steinalderen?!

Skal vi se, jeg vet faktisk en hel del, jeg har epilepsi selv, jeg har familie som også har epilepsi, jeg har vært innlagt på Statens senter for epilepsi (SSE), jeg holder på med en eksamensoppgave som blant annet omhandler Norsk Epilepsi forbund (NEF), har nylig hatt et intervju med en lokal forening av NEF.

Epilepsi varer ikke nødvendigvis livet ut, det kan bli bedre, det kan bli værre. TS nevner også psykiske problemer med angst og den slags, og det er for det meste disse jeg mener at det vil være lurt å få styr på før man starter på skole.

Lese litt om epilepsi på nett sier du, ja da er vel hjemmesiden til NEF et naturlig sted å gå?

HVA ER EGENTLIG EPILEPSI?

Hva er epilepsi?

Epilepsi er ikke en sykdom, men symptom på forskjellige tilstander som har det til felles at de leder til en anfallsvis funksjonsforstyrrelse i hjernen. Årsaken til epilepsien varierer fra person til person, og kan være nær sagt alle former for sykdom eller skade av hjernen. I over halvparten av tilfellene klarer en imidlertid ikke å påvise noen sikker årsak. Et epileptisk anfall er uttrykk for en forbigående funksjonsforstyrrelse i hjernen. Denne skyldes en plutselig og ukontrollert forstyrrelse av hjernebarkens elektriske aktivitet. Alle mennesker kan i prinsippet få et epileptisk anfall under spesielle påkjenninger eller ved visse sykdommer. Personer med epilepsi har en lavere anfallsterskel enn andre, og har derfor tendens til gjentatte anfall.

Epileptiske anfall deles grovt i to hovedgrupper, kalt generaliserte og fokale (partielle), avhengig av hvor i hjernen anfallet starter. Et anfall som ser ut til å starte over hele hjernen samtidig kalles generalisert, men et anfall som starter i ett bestemt område kalles fokalt.

http://epilepsi.no/medisinsk-/hva-er-epilepsi/
  • Liker 1
Skrevet

Skal vi se, jeg vet faktisk en hel del, jeg har epilepsi selv, jeg har familie som også har epilepsi, jeg har vært innlagt på Statens senter for epilepsi (SSE), jeg holder på med en eksamensoppgave som blant annet omhandler Norsk Epilepsi forbund (NEF), har nylig hatt et intervju med en lokal forening av NEF.

Epilepsi varer ikke nødvendigvis livet ut, det kan bli bedre, det kan bli værre. TS nevner også psykiske problemer med angst og den slags, og det er for det meste disse jeg mener at det vil være lurt å få styr på før man starter på skole.

Lese litt om epilepsi på nett sier du, ja da er vel hjemmesiden til NEF et naturlig sted å gå?

http://epilepsi.no/medisinsk-/hva-er-epilepsi/

Ja, da vet du vel også at det ikke er å sykeliggjøre seg selv å si at h*n har epilepsi da? Eller har du kanskje bare metallsmak i munnen i ny og ne du?

Bare fordi at du ikke synes det er et problem, så er det kanskje det for ts..

Jeg trenger overhodet ikke å lese den nettsiden, synes bare du oppførte deg fryktelig usmakelig og noe sier meg at du har dårlige sosiale antenner. Hverken du eller jeg kjenner ts, vi vet ikke hva slags anfall hun får, og vi vet ikke hva slags medisiner hun tar. For noen kan de medisinene by på rent helvete.

Så neste gang jeg åpnet kjeften min og sa noe så stygt som ikke gjør deg mer syk enn du er til en jeg overhodet ikke kjenner, ja da ville jeg tenkt meg godt om!

Skrevet

Og sånn by the way!

Ja, epilepsi er et symptom alle i verden kan ha.

Gjentatte anfall = diagnosen epilepsi.

Ingen som kommer og forteller pasienten: Du har symptomet epilepsi!

Skrevet

Ja, da vet du vel også at det ikke er å sykeliggjøre seg selv å si at h*n har epilepsi da? Eller har du kanskje bare metallsmak i munnen i ny og ne du?

Jeg trenger overhodet ikke å lese den nettsiden, synes bare du oppførte deg fryktelig usmakelig og noe sier meg at du har dårlige sosiale antenner. Hverken du eller jeg kjenner ts, vi vet ikke hva slags anfall hun får, og vi vet ikke hva slags medisiner hun tar. For noen kan de medisinene by på rent helvete.

Så neste gang jeg åpnet kjeften min og sa noe så stygt som ikke gjør deg mer syk enn du er til en jeg overhodet ikke kjenner, ja da ville jeg tenkt meg godt om!

Takk. Du skrev dette bedre enn meg. Epilepsien har skapt vansker for meg gjennom hele livet. Fikk det da jeg var 5. Skoledagene fra 1-10 var et renspikket helvete uten like. Og folk rundt, de forstår bare ikke.. Var også innlagt hos Spesialsykehuset for epilepsi to ganger.

Gjest WendyClear
Skrevet

"Epilepsi er ikke en sykdom, men symptom på forskjellige tilstander som har det til felles at de leder til en anfallsvis funksjonsforstyrrelse i hjernen. Årsaken til epilepsien varierer fra person til person, og kan være nær sagt alle former for sykdom eller skade av hjernen." Det er altså ikke en sykdom, men et symptom. Det sier heller ikke at det kan virke hemmende i dagliglivet, eller at personen ikke har problemer med det - en person med gjentatte epilepsianfall har all grunn til å føle seg "syk".

Og tilbake til saken:

Det er mulig å ta studiekompetanse på nks sine nettstudier. Det koster riktignok en haug med penger, men da slipper du å følge undervisning og en slipper muntlig eksamen. Utover dette er det fint mulig å få fritak fra muntlig eksamen dersom en lege/spesialpedagog/psykolog ser at dette er nødvendig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ser du det jeg har uthevet? TS skriver at "h*n har en annen sykdom (epilepsi)". Dette er ikke bare unødvendig sykeliggjøring av seg selv, men også av andre som har epilepsi. Hvor har jeg sagt at jeg ikke syntes epilepsi er et problem? du har rett i at jeg ikke kjenner TS, men hva så? jeg vet hva epilepsi er, og det er ikke en sykdom, face it.

Endret av ladamafia
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...