Gå til innhold

barnehage før de er ett år? ...eller først når de er 3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen mener dette er skadelig? stemmer dette? så på god morgen norge nå og der var vetirinær trude for å fortelle at barn ikke hadde godt av å gå i barnehage før de var 3 år!!

hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen mener dette er skadelig? stemmer dette? så på god morgen norge nå og der var vetirinær trude for å fortelle at barn ikke hadde godt av å gå i barnehage før de var 3 år!!

hva synes dere?

Jeg synes at veterinær Trude skal holde seg til det hun kan: dyr.

For all del, det er ei grepa dame, men noen særlig faglig tyngde innen pedagogikk tror jeg ikke hun besitter.

Jeg har fire barn, tre begynte i barnehage før de var ett år. Alle fire er i dag friske, trygge, harmoniske unger. Så lenge barn blir tatt godt vare på og er trygge i barnehagen, har jeg ingen tro på at det er skadelig.

Det er min synsing, ikke mindre verdt enn Trudes ;)

Selvsagt er det hyggelig både for barn og foreldre om man har mulighet til å ha barna hjemme lenger. Men de fleste som sender barna i barnehage såpass tidlig gjør det fordi de må tilbake i jobb. Hva er vitsen med å gi dem dårlig samvittighet?

For øvrig blir min mor like hoppene gæren hver gang dette kommer opp, og rister på hodet over dagens luksusmammaer som sutrer over kort permisjon. Mamma måtte sende meg til dagmamma da jeg var fire måneder, ferdig med den saken.

• Liker 19
Skrevet

Det er vel heller få barn som faktisk begynner i barnehage noe særlig før de fyller ett år, med dagens opptakspraksis?

Dessuten: er det nødvendigvis så mye bedre å overlate barna til ymse au pairs og praktikanter som neppe har den samme pedagogiske tyngden som man kan forvente fra utdannet barnehagepersonell? Jeg mistenker nemlig at det er dette mammaer som Trude Mostue faktisk gjør i praksis. Men det er selvsagt veldig enkelt å sitte på sin høye hest og dømme andre som velger annerledes.

• Liker 11
Skrevet

Jeg kommer ikke til å sende min sønn i barnehagen når han er ett år. Har selv jobbet på småbarnsavdeling og så fort at 1-åringene har ingenting der å gjøre. Jeg mener at så små barn har det best hos mamma (eller pappa). Når de er to år er saken en litt annen, men jeg kommer alikevel til å jobbe deltid, så han skal få slippe lange dager. Jeg ofrer gladelig karriere for familien min!

Mannen min og jeg har en helt gjennomsnittlig økonomi, så at jeg tar meg et år ekstra hjemme uten lønn kommer helt klart til å merkes. Men det er jeg helt sikker på at det blir verdt.

Skrevet

Det er vel heller få barn som faktisk begynner i barnehage noe særlig før de fyller ett år, med dagens opptakspraksis?

Dessuten: er det nødvendigvis så mye bedre å overlate barna til ymse au pairs og praktikanter som neppe har den samme pedagogiske tyngden som man kan forvente fra utdannet barnehagepersonell? Jeg mistenker nemlig at det er dette mammaer som Trude Mostue faktisk gjør i praksis. Men det er selvsagt veldig enkelt å sitte på sin høye hest og dømme andre som velger annerledes.

Helt enig med deg, Honesty. Trude har Au-Pair, ja. I den berømte Dagbladet artikkelen triller Au-Pairen tur ut med babyen mens Trude lar seg intervjue om at hun skal være hjemme til yngste er 3 år for hun vil ikke at noen andre skal oppdra barnet hennes. Det er flott at Trude velger som hun gjør, men vi sitter ikke alle i 12-milioners villa på Bygdøy med egen Au-Pair og rik mann som betaler regningene... Jeg ser heller med respekt på dem som ofrer økonomien og materielle goder for å være hjemme med barna. Klart at jeg hadde vært hjemmeværende hvis vi hadde vært rike med Au Pair, da kunne jeg jo "realisert meg selv" et par timer hver dag og vært hjemme resten :gjeiper:

http://www.kjendis.no/2011/10/20/kjendis/dyr/innenriks/likestilling/tv-kjendis/18696949/

By the way, mine unger har begynt i bhg da de var 14 og 13 mnd. Nå er de 5 og 2,5 og trives kjempegodt. Jeg tror ikke de har tatt noen mental skade av det, pluss at vi flekser for å gi dem så korte dager som mulig.

Har man råd til det, så er det sikkert topp å være hjemme litt ekstra, men jeg ville sagt 2 år er en fin tid å begynne i bhg, jeg da.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er en av dem som mener barna ikke har noe i bhg å gjøre når de er ett år. Ikke dermed sagt at det er skadelig for dem å være der fra de er ett år! MEN, da mener jeg at alternativet må være å være hjemme med mamma eller pappa, ikke en eller annen utenforstående. for da kan de liksågodt være i bhg.

Men det er også en gang sånn, at kontantstøtten ikke veier opp for tapt arbeidsinntekt, så alle kan faktisk ikke ta seg råd til å være hjemme i tre år.

Barnet vårt var hjemme til h*n var tre, og vi ville ikke hatt det på noen annen måte! Dette fikk vi til ved at mannen jobbet skift, og jeg jobbet deltid, og kun vakter når mannen var hjemme :)

Gjest gurimalla
Skrevet

Fatter ikke at God Morgen Norge inviterer veterinærTrude for å snakke om ettåringer i barnehage, dette kan dama ingenting om. Hvorfor spørre en middelmådig veterinær om dette?

Det finnes dokumentasjon fra Folkehelseinstituttet (link over her) som sier at det ikke er skadelig for barn å gå i barnehage når de er ett år. Hvem stoler du på – veterinærTrude eller Folkehelseinstituttet?

Det er vel også grunn til å spørre (som Honesty gjør over her) om au pair er skadelig for barn under tre år? Hva med å ta med barna og flytte fra England (hvor faren til tre av barna hennes bor), er det skadelig?

Når det er sagt skinner det vel gjennom at mine barn har startet i barnehage da de var ett år, og jeg kjenner at jeg blir provosert over at dyrlegedame skal få anledning til å ha en offentlig mening om barnehage for små barn…

• Liker 7
Skrevet

Når det er sagt skinner det vel gjennom at mine barn har startet i barnehage da de var ett år, og jeg kjenner at jeg blir provosert over at dyrlegedame skal få anledning til å ha en offentlig mening om barnehage for små barn…

Så du føler deg truffet og kritisert? Og her i landet har alle lov og mulighet til å ha en offentlig mening om det meste, hvorfor skal ikke TM få lov?

Jeg synes forøvrig heller ikke at ettåringer har noe i en barnehage å gjøre. Det er kanskje ikke direkte skadelig i den forstand at de får varige mén, men det er ikke det samme som at det er bra eller ideelt heller. Man dør ikke av å spise loff hver dag selv om det er sunnere med grovbrød... Forøvrig har de aller fleste barnepedagoger og barnehageansatte vært hjemme med sine små så lenge de har kunnet. Jeg tviler på at det er tilfeldig....

Skrevet

Hvis jeg har råd til det så vil jeg nok foretrekke å være hjemme med mine fremtidige barn til de er 3-4 år gamle, men bruke en del tid i åpen barnehage osv for å venne barna til å være en del av en stor barnegruppe, sånn at barnehagen ikke blir et sjokk. Og jeg tror det er bra for alle barn å være i barnehagen i hvertfall det siste året før de begynner på skolen, for å gjøre overgangen mykere. Jeg gikk ikke i barnehage og hadde det veldig godt hjemme hos mamma, men det var et sjokk å begynne på skolen der det var flere hundre barn.

Men mest sannsynlig må mine barn begynne i barnehagen et sted mellom 1 og 2 år (kommer jo an på når man får barnehageplass), og det kommer nok til å gå kjempefint. Det blir veldig feil når folk med økonomisk frihet skal fortelle folk flest hva de burde gjøre, for de har ofte selv glemt (eller aldri visst) hvordan det var å snu på kronene for å få hverdagen til å gå rundt.

Og "det handler om prioriteringer"... Vel ja, det gjør det på mange måter. Men jeg prioriterer faktisk med god samvittighet at familien skal få bo i et hus/leilighet med minst 2 soverom (når man har et eller flere barn) framfor å bo i en ettroms der alle må sove på stua. Vi hadde overlevd på en ettroms, men det hadde vært svært krevende og slitsomt. Så ja, jeg prioriterer en ok plass å bo, sunn mat framfor nudler og ris, og det å la barna få oppleve en ferietur eller to mens de er små. Og da lar det seg ikke gjøre at en av oss foreldrene er hjemme istedet for å ha barna i barnehage. Og siden jeg tror barna har det helt greit i barnehagen, så prioriterer jeg slik med god samvittighet.

• Liker 3
Skrevet

Forøvrig har de aller fleste barnepedagoger og barnehageansatte vært hjemme med sine små så lenge de har kunnet. Jeg tviler på at det er tilfeldig....

Den påstanden kjenner ikke jeg igjen fra de barnehagene jeg har hatt barn. Så at det er så veldig allmenngyldig har jeg mine tvil om. Det er sikkert mange barnehageansatte som er hjemme så lenge de kan, og så finner du mange som begynner å jobbe etter endt permisjon og synes det er helt greit. I likhet med de fleste andre grupper av arbeidstakere. Så jo, jeg tror det er litt tilfeldig.

Et annet moment i diskusjonen: hvis man mener helt bokstavlig at alle barn skal være hjemme til de er tre år, hvordan blir det da når man har flere barn? For min del ville jeg da hatt 12 år ute av arbeidslivet. Det er veldig lenge for mannen min å betale huslån på egenhånd, veldig mange pensjonsgivende år som blir borte, og et kjempehull å skulle fylle når du en dag begynner å jobbe igjen.

Det blir litt enkelt å fokusere på at barnET skal være hjemme til det er tre år, all den tid det for mange foreldre er snakk om barnA. Men igjen er vel dette ikke det største problemet for 12-millioners villafruer med Au Pair.

• Liker 11
Skrevet

Den påstanden kjenner ikke jeg igjen fra de barnehagene jeg har hatt barn. Så at det er så veldig allmenngyldig har jeg mine tvil om. Det er sikkert mange barnehageansatte som er hjemme så lenge de kan, og så finner du mange som begynner å jobbe etter endt permisjon og synes det er helt greit. I likhet med de fleste andre grupper av arbeidstakere. Så jo, jeg tror det er litt tilfeldig.

Et annet moment i diskusjonen: hvis man mener helt bokstavlig at alle barn skal være hjemme til de er tre år, hvordan blir det da når man har flere barn? For min del ville jeg da hatt 12 år ute av arbeidslivet. Det er veldig lenge for mannen min å betale huslån på egenhånd, veldig mange pensjonsgivende år som blir borte, og et kjempehull å skulle fylle når du en dag begynner å jobbe igjen.

Det blir litt enkelt å fokusere på at barnET skal være hjemme til det er tre år, all den tid det for mange foreldre er snakk om barnA. Men igjen er vel dette ikke det største problemet for 12-millioners villafruer med Au Pair.

Beklager, det skulle stå barnehageansatte og pedagoger jeg kjenner, som ikke er få, velger å være hjemme ekstra.

Og hvorfor skulle flere barn bety at du måtte være ute av arbeidslivet i 12 år? Smartinger ville valgt å få tette barn for å forkorte tiden ... Men du har kanskje veldig mange barn?

Skrevet

Min datter startet i barnehage når hun var 11,5 mnd. Hun fikk 1 mnd med "tilvenning", med korte dager og fridager i blant. Nå er hun 13 mnd og er i barnehagen hver dag ca fra 9-15/16, avhengig av hvem som henter, og hun sover 1-2 timer der. Hun har ikke vært syk/skadet/møkkete/sår ennå, hun stråler, ler og prater når hun kommer inn i barnehagen, løper bort til døra så fort ytterklærne er av. En gang i blant kommer det noen tårer når jeg skal dra, men det varer akkurat til jeg er ute av syne. De andre barna roper på henne og skal leke med henne så fort hun kommer, spesielt de største jentene (3-åringer) syns det er stas. Det er nok voksne der og det er alltid noen som sitter på gulvet med de minste. Når vi skal hente er det alltid "vanskelig" å¨få henne bort fra leken. Hun kommer hjem og er blid og fornøyd, sliten men ikke utslitt, utviklingen har gjort et stort hopp og jeg ser at jenta har det helt supert.

Det er ikke alle barn som passer i barnehage, og det er heller ikke alle barnehager som skulle hatt de minste barna. Men å gjøre det så generellt at man sier at "1-åringer ikke har noe i barnehage å gjøre" blir bare tull i mine øyne! MANGE ettåringer, inkludert min egen, kjeder seg fort hjemme. Og når jeg dessverre ikke har noe nettverk med andre mødre/barn eller åpen barnehage/babysang/svømming osv i nærheten, så blir det vanskelig å aktivisere henne nok. Jeg ser at hun koser seg med mamma/pappakos i helgene når hun har fri, men hun blir fortere survete og utålmodig, uansett hvor mye jeg synger, leker og prater med henne.

Og ja, vi prioriterer litt økonomisk spillerom fremfor at jeg skal være hjemme med henne. Ikke at vi har noe luksus, vi bor et stykke utenfor byen (for at hun skal bo trygt) i et passe stort rekkehus, har en bruktbil og spiser helt vanlig mat. I år skal vi på campingferie i Danmark og til familie i Norge. Vi hadde nok klart oss på hans inntekt og NAV, men for henne, for oss og for meg så velger vi det bort. Fy for en grusom mamma jeg er, eller hva?

• Liker 5
Skrevet

Beklager, det skulle stå barnehageansatte og pedagoger jeg kjenner, som ikke er få, velger å være hjemme ekstra.

Og hvorfor skulle flere barn bety at du måtte være ute av arbeidslivet i 12 år? Smartinger ville valgt å få tette barn for å forkorte tiden ... Men du har kanskje veldig mange barn?

Du tror alle bare kan velge å få barna rett etter hverandre som de føler for du eller?

• Liker 7
Skrevet
Hun har ikke vært syk/skadet/møkkete/sår ennå

Tenkte jeg bare skulle poengtere her at barna selvfølgelig blir litt møkkete og får litt blåmerker, men at det ikke har vært noe utover hva man kan forvente. Ettersom mange visstnok mener at de minste blir satt i en krok og glemt mange steder..

Skrevet

Jeg tror at barnehage i rimelige mengder er veldig bra for barn som trives i barnehage. Men når mitt første barn var 12 mnd, syns jeg ikke hun var stor nok til å være i barnehage enda. Jeg ammet fremdeles ofte, hun kunne ikke gå enda, og hun hadde rutiner med hyppige måltider og sov mer enn en gang per dag.

Jeg er veldig glad vi ventet til hun var 15-16 mnd. med oppstart i barnehagen, hun utviklet seg mye på de få mnd. Vi klarte å strekke permisjonen slik ved å legge inn mest mulig ferie, og så tok vi noen få uker ulønnet permisjon, vi hadde ikke råd til mer. Ideelt sett tenker jeg ca 1,5 er en fin tid for barnet å begynne på, mitt barn har iallfall stor glede av det sosiale i barnehagen siden det. 3 år syns jeg ville være litt sent å begynne, vår 2 åring elsker barnehagen, og det er en stor del av livet hennes. Når hun er så stor som nå, krever det mye initiativ hjemme for at hun ikke skal kjede seg, hun liker godt aktivitet og sosialt liv.

Jeg tror også dette er litt forskjellig fra barn til barn, ut i fra personlighet. Noen storkoser seg hjemme hos mor eller far med ganske rolig hjemmeliv, mens noen trives godt med litt mer "action".

Og jeg er helt enig, det er helt på jordet å legge vekt på Trude sin mening, hun har vel ikke helt morsgjennomsnitts-erfaringen som de fleste norske mødre har. Hun har rett til sin egen mening, og gjøre det som er best for hennes barn, men hun har ikke noe mer faglig tyngde enn andre som ikke har barn som fag..

• Liker 1
Skrevet

"Smartinger" ville lest det første innlegget og konkludert med at 4x3=12 :)

Men du har helt rett i resonnementet ditt. Hvis det er veldig viktig å være hjemme i tre år kan man forsøke (hvis det går- er ikke alle som kan velge akkurat når de får barn) å få dem tett. Eller få bare ett eller to.

Nå spiller det ingen rolle for min del, ettersom jeg sier ja takk til permisjon og deretter går tilbake i jobb, og både barn og foreldre er fornøyde med det. Jeg bare lurer på om problemstillingen overhodet har streifet Trude Mostue, ettersom hun uttaler seg så kategorisk, og jeg lurer også på om hun var hjemme i tre år med hvert av de eldste barna.

Dette med flere barn har også en økonomisk side.

Greit at vi kunne ha knepet inn på ferier, flyttet og spist billig mat for at jeg skulle være hjemme i to ekstra år. Men flere barn koster også flere penger. Det er nok lettere å være hjemme lenge med nummer en, enn med nummer tre- når både nummer en og to skal ha slalåmutstyr, dra på sommerleir og være med på aktiviteter.

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

Og her i landet har alle lov og mulighet til å ha en offentlig mening om det meste, hvorfor skal ikke TM få lov?

Det jeg stiller spørsmål ved er hvorfor dyrlegedama gang på gang blir invitert til å komme med uttalelser i pressen når det gjelder barn i barnehage - hun har jo overhodet ingen spesialkunnskap om området.

Jeg mistenker at pressen bruker henne fordi sånne som jeg blir provosert og det blir debatt, jeg går rett i fella - gang på gang ;)

• Liker 5
Skrevet

Ettersom "alle" norske barn er i barnehage fra lav alder føler jeg det ikke er spesielt bra å la barna være hjemme, for hvem skal de leke med? Det er jo ikke slik at gatene er fulle av barn til hjemmeværende lenger.

Ellers så har jo folk merkelig idyllisert bilde av hvordan det var "før". Mange av mine slektninger vokste opp med hjemmeværende mødre, og de ble kastet ut av huset i 8-tiden, fikk lunsjen ut av vinduet, og ble kalt inn til middagen. Det var ikke slik at de gikk rundt med moren hele dagen. De lekte med andre barn, akkurat som i barnehagen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

For min del så er det uaktuelt å bli hjemmeværende eller å begynne å jobbe deltid, så her blir det barnehage fra barnet er 1 år.

Dersom samboeren skulle få lyst til å bli hjemmeværende, så får han godt gjøre det, men da tar jeg meg jobb offshore eller som serviceingeniør "on call". Noen må sørge for å dekke opp tapet når halve inntekten forsvinner, og jeg er ikke villig til å øke løpetiden på lånet, selge bilen og å spise lavbudsjettmat fordi noen mener at barn har det best hjemme til de er 3 år.

Endret av SmallTalk
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...