Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lyst til å studere realfag på høyskolen fra neste høst av. Blir noe i retning data/realfag/ingeniørstudie tenker jeg da det er dette jeg synes er mest interessant. Har lyst til å starte med en bachelor som kan gi meg en god jobb og så vurdere master senere.

Jeg hadde matematikk og fysikk på videregående men det er nesten 10 år siden jeg gikk ut (og jeg hadde ikke bedre karakterer enn 3 i fagene da jeg rotet bort de årene på å være ung og dum)!

Bør jeg bruke et år på forkurs i realfag e.l for å friske opp i kunnskapene? Eller er disse forkursene bare for de som mangler fag fra videregående?

Hadde ikke kjemi på videregående og synes også dette virker litt komplisert. Biologi tror jeg ikke jeg får noe problemer med.

Er redd for at studiet blir for vanskelig for meg og at jeg mister motet om jeg må bruke 5 ganger så mye tid på å lære meg det jeg bør kunne før jeg starter.

Da jeg har blitt såpass gammel trenger jeg ikke studielån eller jobb ved siden av studiet, så har frihet sånn sett til å lese ekstra mye om jeg "tør å hoppe i det".

Skrevet

Hva med å kjøpe bøkene som de bruker i vgs i dag i R1, R2 (mattefagene) og fysikk? Så leser du på de. Ting står ganske godt forklart i de bøkene, jeg bruker selv vgs-bøkene nå som jeg studerer når det er noe matematisk som står ræva forklart i mitt egentlige pensum. :ler:

Kjemi trenger du vel ikke bekymre deg for med mindre du skal begynne på et studie der kjemi er viktig. Samme med biologi.

Skrevet

Vil helst gå bioteknologi (tror de kaller det kjemiingeniør eller noe i den duren). Det er fysikk, kjemi, biologi og matematikk de 2 første årene.

Jeg har R2 Matematikk boka, 2 biologi boka og det er vel det.

Bør jeg kjøpe bøkene for forkurs ingeniør (tror det er matematikk og fysikk det er fokus på i dem?) eller bør jeg kjøpe bøkene fra VGS? (R1 og fysikk)

Det er ikke et krav å ha kjemi for å komme inn på studiet, bør jeg derfor regne med at de starter på scratch med kjemi? Det er heller ikke en del av forkurset så vidt jeg har fått med meg.

Jeg har 6 måneder nå hvor jeg ikke skal gjøre noe annet enn å gjøre meg klar til å studere, så håper noen av dere kan anbefale bøker!

Skrevet

Jeg ville kjøpt VGS-bøkene siden du allerede har R2 boka, og da bare mangler R1, fysikk 1, Kjemi 1 og eventuelt biologi 1. Hvis du husker noe av derivasjon og den type ting greier du deg kanskje uten R1, men kan søke opp det du ikke husker på nett? Generelt sett pleier mange å anbefale VGS-fagene fremfor forkurs ,fordi forkurs ikke tar opp alle tema, og selv om man ikke får direkte bruk for alt som gjennomgås i VGS-pensum gir det en dypere forståelse som er grei å ha med seg videre. Jeg har selv R2, og studerer noe der kun R1 var et krav, men gud så mye R2 har hjulpet meg i dette studiet!

Eventuelt kan du jo kjøpe R1, og så forkursboka i fysikk. Kjemi og biologi finnes vel ikke på forkurs, eller?

Hvis du legger av 4 dager i uka på disse fagene (f.eks en dag til hvert fag) bør du kunne greie deg fint.

Siden de ikke krever kjemi er det ikke noe must for deg å ha det, men husk at høyskoler/universiteter har en tendens til å overkomplisere ting som på vgs virker enkelt. :ler: Så jeg tror det vil være veldig lurt å ha en liten innsikt i kjemi før du begynner, med grunnlag i en bok som forklarer ting rett ut, så slipper du å få bakoversveis på første forelesning hvor foreleser kanskje gjennomgår halve vgs-pensum på to timer. ;)

Er biologi et krav for å komme inn?

Skrevet

R2 + fysikk 1 er kravet for å komme inn :) (Men tror det er felles for alle ingeniør studier)

Det var ikke biologi og kjemi på forkurset nei, men virket som om det var mye av dette i studiet. Har en del gamle biologi bøker fra VGS da jeg skulle ta det faget men sluttet på skolen og gikk opp nesten alt som privatist.

Da tror jeg at jeg kjøpter R1 og Kjemi 1 og så får jeg se om jeg får tid til å repetere fysikk når resten sitter godt. Fagene man får på studiet har ikke mye fysikk så håper det går greit.

Synes R2 matematikken er litt vanskelig, og husker ikke så mye derivasjon så er litt ute å kjøre på antiderivasjon. Resten ser ok ut!

Tusen takk for hjelp alille!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...