Gå til innhold

Huseier vil ikke gi tilbake depositumet før han får inn nytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Meg og samboer leide tidligere sammen med en venn av oss. Vi flyttet etter hvert ut i ny leilighet, mens vennen vår bor der fortsatt til redusert leie på grunn av store muggproblemer. Vi betalte tidligere 8000 i husleie, men nå er den nedsatt til 5000. (Ikke at den er verdt det heller, men... :fnise: )

Det er nå snart to måneder siden vi offisielt flyttet ut(dog vi fysisk flyttet ut en god stund før), men utleier vil ikke gi oss tilbake vår del av depositumet før vår venn har betalt sin del.

Depositumet var på to måneder, altså 16000. Vår del er på ca. 10000, så det resterende er på ca 6000. Men huseier vil ha 16000 i depositum, selv om husleia nå er 5000 noe som egentlig burde gjort depositumet på to måneder 10000, altså litt mer overkommelig for én person. Problemet er at de ikke har skrevet en ny kontrakt, så det står ikke at depositumet skal være to måneder heller, så han har jo rett til å kreve 16000 - ikke sant?

Uansett, hvis ikke vennen vår klarer å komme med 10000 ekstra i nærmeste fremtid og huseier ikke vil gi oss vår del - hva skal vi gjøre da? Hvilke lover har vi på vår side?

PS: Ringte banken og spurte om de kunne sende et offisielt skriv til huseier om at vi vil ha ut depositumet, og etter hva jeg har lest skal vi kunne få det ut hvis ikke huseier har reist en sak innen en måned etter brevet er mottatt. Men banken ville ikke gjøre dette. Jeg trodde det var en regel at det skulle være sånn, men.. :vetikke:

Noen som kan hjelpe? Settes stor spis på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på... Leide dere leiligheten sammen, altså betalte EN felles sum pr måned, eller leide dere samme leilighet i tre forskjellige navn?

Om dere leide den sammen, så tror jeg han kan nekte å betale det tilbake. Hvem av dere står som ansvarlig?

Skrevet

Leide han ut hele leiligheten i et, eller 3 hybler med hver sin kontrakt?

Dersom han leide ut hele til alle 3 av dere, på samme kontrakt må vel kompisen deres gi dere den delen av depositumet dere satte inn siden han skal fortsette å leie leiligheten alene.

Uansett, hvis ikke vennen vår klarer å komme med 10000 ekstra i nærmeste fremtid og huseier ikke vil gi oss vår del - hva skal vi gjøre da? Hvilke lover har vi på vår side?

Ingen, da må dere si opp kontrakten, få utbetalt depositumet og ta hver deres del. Kompisen deres må da finne seg en plass hvor han har råd til å betale hele depositumet om han skal leie alene.

Skrevet

Hei.

Meg og samboer leide tidligere sammen med en venn av oss. Vi flyttet etter hvert ut i ny leilighet, mens vennen vår bor der fortsatt til redusert leie på grunn av store muggproblemer. Vi betalte tidligere 8000 i husleie, men nå er den nedsatt til 5000. (Ikke at den er verdt det heller, men... :fnise: )

Det er nå snart to måneder siden vi offisielt flyttet ut(dog vi fysisk flyttet ut en god stund før), men utleier vil ikke gi oss tilbake vår del av depositumet før vår venn har betalt sin del.

Depositumet var på to måneder, altså 16000. Vår del er på ca. 10000, så det resterende er på ca 6000. Men huseier vil ha 16000 i depositum, selv om husleia nå er 5000 noe som egentlig burde gjort depositumet på to måneder 10000, altså litt mer overkommelig for én person. Problemet er at de ikke har skrevet en ny kontrakt, så det står ikke at depositumet skal være to måneder heller, så han har jo rett til å kreve 16000 - ikke sant?

PS: Ringte banken og spurte om de kunne sende et offisielt skriv til huseier om at vi vil ha ut depositumet, og etter hva jeg har lest skal vi kunne få det ut hvis ikke huseier har reist en sak innen en måned etter brevet er mottatt. Men banken ville ikke gjøre dette. Jeg trodde det var en regel at det skulle være sånn, men.. :vetikke:

Noen som kan hjelpe? Settes stor spis på!

Jo, det er sånn det skal være, om dere sammen har opprettet depositumskonto. Anbefaler deg at du skriver ut noe ang. dette fra nettet og går i banken og ber om å få ut pengene.

Min lenke

Sitat fra linken:

Dersom det oppstår problemer, kan du som leieboer også kreve depositumet utbetalt på egen hånd. Det som da skjer er at banken gir utleieren beskjed om ditt krav, og utleieren har én måned på seg til å dokumentere eventuelle krav som reiser seg fra leieforholdet eller bevise at søksmål er tatt ut.

Hvis banken ikke hører noe innen fristen, og du fortsatt opprettholder kravet ditt, kan banken utbetale depositumsbeløpet til deg.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på... Leide dere leiligheten sammen, altså betalte EN felles sum pr måned, eller leide dere samme leilighet i tre forskjellige navn?

Om dere leide den sammen, så tror jeg han kan nekte å betale det tilbake. Hvem av dere står som ansvarlig?

Altså, alle leide under én kontrakt, men den sto i alles navn. Vi hadde 8000 til sammen i husleie, men alle betalte fra hver sin konto.

Men etter store muggskader hadde vi krav på å flytte rett ut, noe meg og min samboer gjorde, mens han siste som ikke ville flytte lagde en spesialavtale med huseier. Huseier har gått god for at vi har flyttet ut altså.

Den kontrakten vi hadde tidligere gjelder ikke, og huseier og vår venn skal skrive ny. Det har huseier selv vært enig i, han er bare så grusomt opptatt og vanskelig å få tak i.

TS

Skrevet

Altså, den tidligere kontrakten er sagt opp *

TS

Skrevet

Da må han jo betale ut pengene med en gang. Det er jo ikke noe å diskutere en gang. ikke deres problem at kompisen deres ikke kan betale depositumet

• Liker 1
Skrevet

Må også tilføye at depositumskontoen som ble opprettet kun kunne stå i et navn som da ble min samboers. Og da må jo huseier og vår venn opprette en ny depositumskonto i hans navn.

Skrevet

Da må han jo betale ut pengene med en gang. Det er jo ikke noe å diskutere en gang. ikke deres problem at kompisen deres ikke kan betale depositumet

Det er jo det jeg også føler er riktig, men litt vanskelig å finne ut hva loven sier i akkurat dette tilfellet. Tenkte å gå i banken i morgen å si at de må sende en skriftlig beskjed, også vise til den linken vi fikk ihvertfall.

Skrevet
Men etter store muggskader hadde vi krav på å flytte rett ut, noe meg og min samboer gjorde, mens han siste som ikke ville flytte lagde en spesialavtale med huseier. Huseier har gått god for at vi har flyttet ut altså.

Den kontrakten vi hadde tidligere gjelder ikke, og huseier og vår venn skal skrive ny. Det har huseier selv vært enig i, han er bare så grusomt opptatt og vanskelig å få tak i.

og når man flytter ut får man selvfølgelig tilbake depositumet. Ser ikke helt problemet, dere burde ha fått depositumet da kontrakten endte.

Nettopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...