AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Jeg elsker å tegne! Har tegnet hele livet, og jeg er jo ganske flink Jeg vet ikke helt hvor jeg kan studere, eller hva jeg kan studere? Jeg tenker på illustratør, egentlig... Men hva annet kan man bli? Jeg er flink å tegne mennesker og dyr og landskap og hus og sånt. Tegner også fantasitegninger. Jeg vet heller ikke hvor man kan studere. Må man kanskje til utlandet? Gleder meg til svar
isdronning Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Anbefaler deg i å ta en tur på Utdanningsmessen (i varehuset) på Lillestrøm i morgen, kanskje du finner noe der?
sjøge Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Animasjonsdesign, grafisk design, interiør eller ekstriørarkitekt, motedesign, mulighetene er jo uendelige, bare å google litt. Forøvrig er NKF og Noroff de fagskolene der man får mest frihet til egen kreativitet. Om du har gode karakterer kan du søke kunsthøyskolen, ved studier på fagskole kan du velge å ta de siste årene utenlands og oppnå en bachelorgrad.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Hvis du vil bli illustratør kan du søke på Visuell kommunikasjon ved kunshøyskolen i Oslo eller Bergen (opptaksprøve - karakterene teller lite). Ganske vanlig å ta en eller annen forskole først, tror jeg. Ellers animasjon, arkitekt, landskapsarkitekt, teknisk tegner, grafisk designer... Innen noen av feltene er det lett å få jobb, andre vanskelig
Gjest Solsmil Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 det er flere gode alternativer over her. ellers har du jo feks produktdesign? jeg er også i samme situasjon som deg, jeg er kjempeflink å tegne - og det er det jeg har lyst til å utdanne meg innen. Egentlig hadde jeg mest lyst til å starte på kunsthøgskolen i oslo, men jeg følte meg ikke helt "klar" for det, så nå har jeg begynt på en bachelor i kunsthistorie. og forhåpentligvis vet jeg litt bedre hva jeg vil fortsette med når jeg er ferdig med det, enten det handler om mine kunstneriske evner eller noe annet.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Ser flere her nevner arkitekt. Dersom du i utgangspunktet er en kunstnersjel og egentlig bare ønsker å tegne, ville jeg nok valgt noe annet. Det er helt klart et yrke hvor det er bra å kunne "tenke på papir" og være kreativ, men du kommer ikke så veldig langt med det med mindre du har en reell interesse for konkret byggekunst. Arbeidshverdagen til de fleste "vanlige" arkitekter handler lite om kunst og fri kreativitet, og mer om praktisk/teknisk problemløsning under gitte rammer. I tillegg kommer gjerne oppgaver som ikke har noe med tegning å gjøre i det hele tatt - som prosjekt/budsjettstyring/bygningsbeskrivelser etc. Jeg ville nok undersøkt nøye hva arbeidshverdagen består i før jeg hadde begitt meg ut på 5 års studier. Det er et relativt kreativt studium, men overgangen til arbeidslivet er stor. Det er et kjempefint yrke for den som ønsker å være med på å skape noe konkret, men man vil nok trives best om man er praktisk/teknisk anlagt. Lykke til med valget.
Gjest hmrk Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 Kunsthøgskolen? Finnes i minst 2 byer...
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Kunsthøgskolen? Finnes i minst 2 byer... Og disse byene er Bergen og Oslo?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå