AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Da jeg skulle flytte noe tungt og var uheldig å lage noen stygge riper i gulvet her jeg leier. De har gått helt gjennom parketten. Jeg ordnet med en gang med 2 forskjellige gulvfirma som har vert på befaring, og tilslutt kom vi til enighet med hybeleier at en av de skulle sparkle/vokse det. Det gjorde de. I tillegg lot jeg de sparkle et annet hull hybeleier hadde laget, for å vere grei. Jeg har ordnet med alt selv, hybeleier har ennå ikke vert her etter det ble fikset. Hybeleier mente at HVIS ikke dette ble bra nok, må jeg betale for å rive opp ca. halve gulvet i leiligheten, som vil ta noen dager ++. Med STOR risiko for at det blir ujevnt(pga gulvet er ganske ujevnt under), og hele golvet må skiftes om det skulle skje. Det er et oppusset loftesmurhus fra 1907. Det bilde er etterbildet. Så bra kan man få det. Nå er gulvet sikret mot fukt, men det vises, dog litt mindre enn før. Hva tenker dere, er det ideelt? Jeg kom med forslaget om at jeg kan betale litt for sliping når leiliheten skal selges, da hele gulvet er noe slitt. Høyhelte sko, småhakk her og der.. Men det hadde han ikke planer om. Ellers i oppholdet har jeg skaffet ny overtaker etter meg, ingen festing, fast betaler og pliktoppfyllende. Men det skal vel ikke ha noe å si.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Hvorfor måtte halve gulvet rives opp?
Meridian Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Det hørtes helt tullete ut ... er det ikke bare å bytte ut de plankene som er ødelagt? Vil utleieren lure deg til å betale for ujenvhetene under plankene, eller? 2
Chelmon Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Jeg hadde ikke godtatt det Men samtidig synes jeg det blir for drøyt å kreve å skifte hele gulvet, du har jo tross alt sikret det mot fukt slik at det kun er utseendet det er noe galt med. Det må da finnes andre alternativer enn å bytte ut hele gulvet? 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Det hørtes helt tullete ut ... er det ikke bare å bytte ut de plankene som er ødelagt? Vil utleieren lure deg til å betale for ujenvhetene under plankene, eller? For å bytte de som er ødelagt må mange, mange plater rives opp :/ Det er merkelig konstruert. Det er et ganske spesielt gulv, kan ikke skjønne det kan bli bedre enn det er. Neida, det var gulvfirmaet som sa det. De var svært skeptiske til å gjøre det begge firmaene, men huseier ville gjøre det. Jeg tror han hadde snakket med noen andre om det.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Den huseieren har tenkt å tyyyne deg for penger. Når man leier ut så tar man en viss risiko for slitasje, og selv om det var mer en bare slitasje det uhellet, så var det nettopp et uhell og du har absolutt gjort godt nok opp for deg. La deg for all del ikke lure deg til å betale for hans oppussinger. Du har allerede betalt nok til han gjennom tiden du har bodd der. Si at det blir som det blir og så flytter du. IKKE la deg skremme. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Jeg hadde ikke godtatt det Men samtidig synes jeg det blir for drøyt å kreve å skifte hele gulvet, du har jo tross alt sikret det mot fukt slik at det kun er utseendet det er noe galt med. Det må da finnes andre alternativer enn å bytte ut hele gulvet? Ja, men det er ingenting annet å gjøre med det. Slipingen er like mye styr med. Han sa også at han tvilet litt på han orket alt styret, da det bor 3 andre studenter her. Men som ikke er her i sommer da.. Jeg hadde ikke protestert om det var herverk! Jeg føler jeg har gjort det jeg kan. Han er redd for at verdien vil synke ved salg, men slikt har jeg ikke peiling på.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #9 Skrevet 17. januar 2012 Den huseieren har tenkt å tyyyne deg for penger. Når man leier ut så tar man en viss risiko for slitasje, og selv om det var mer en bare slitasje det uhellet, så var det nettopp et uhell og du har absolutt gjort godt nok opp for deg. La deg for all del ikke lure deg til å betale for hans oppussinger. Du har allerede betalt nok til han gjennom tiden du har bodd der. Si at det blir som det blir og så flytter du. IKKE la deg skremme. Jeg mener også det. At enkelte slitasjer MÅ man regne me KAN skje ved utleie, som IKKE vil fikses så lett. Men jeg har virkelig gjort alt jeg kan, bortsett fra å skifte gulvet.. 1
Chelmon Skrevet 18. januar 2012 #10 Skrevet 18. januar 2012 Spør om du kan kjøpe en nøytral og solid matte som kan ligge over ripene, slik at huseier kan beholde det når du flytter ut. Eneste jeg kommer på som kan hjelpe =/
altflyter Skrevet 18. januar 2012 #11 Skrevet 18. januar 2012 Jeg syntes ikke det så ideelt ut det du hadde gjort med gulvet, men du får jo bare se hvor pirkete huseier er. Jeg skjønner ham på en måte, for en ting er normal slitasje... Dette er ikke normal slitasje, men rett og slett et gulv som er blitt ødelagt, og da må man desverre erstatte det. Sånn er det bare 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #12 Skrevet 18. januar 2012 Spør om du kan kjøpe en nøytral og solid matte som kan ligge over ripene, slik at huseier kan beholde det når du flytter ut. Eneste jeg kommer på som kan hjelpe =/ Jeg flytter ut om en uke. Hva tenkte du på, teppe? Jeg tror neppe det, da det vil se ganske dumt ut. Det er litt mot veggen, og ikke helt midt på gulvet.. Men jeg skal ha det i bakhodet i tilfellet!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #13 Skrevet 18. januar 2012 Jeg mener også det. At enkelte slitasjer MÅ man regne me KAN skje ved utleie, som IKKE vil fikses så lett. Men jeg har virkelig gjort alt jeg kan, bortsett fra å skifte gulvet.. Sånn er det å leige ut. Man tar en viss risiko. Bare si til han at du ikke har mer penger så det er ikke mer du kan gjøre.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #14 Skrevet 18. januar 2012 Jeg syntes ikke det så ideelt ut det du hadde gjort med gulvet, men du får jo bare se hvor pirkete huseier er. Jeg skjønner ham på en måte, for en ting er normal slitasje... Dette er ikke normal slitasje, men rett og slett et gulv som er blitt ødelagt, og da må man desverre erstatte det. Sånn er det bare Jo, jeg skjønner ham godt. MEN han leier tross alt ut til studenter, og ting skjer. Alt er ikke lett å reparere. Egentlig kan han ta hele dep. mitt på 13500 kr, jeg vet.
Chelmon Skrevet 18. januar 2012 #15 Skrevet 18. januar 2012 Dersom det er mot veggen der det er naturlig at det står bokhyller, skrivepult, potteplanter etc synes jeg det er urimelig at han krever at det fikses. Da synes jeg det må regnes som vanlig slitasje.
altflyter Skrevet 18. januar 2012 #16 Skrevet 18. januar 2012 Sånn er det å leige ut. Man tar en viss risiko. Bare si til han at du ikke har mer penger så det er ikke mer du kan gjøre. Det er ikke så lett desverre. Utleieren kan kreve for ting som blir ødelagt, og det er i dette tilfellet gulvet... 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #17 Skrevet 18. januar 2012 Dersom det er mot veggen der det er naturlig at det står bokhyller, skrivepult, potteplanter etc synes jeg det er urimelig at han krever at det fikses. Da synes jeg det må regnes som vanlig slitasje. Det er forran noen smale dvd-hyller. Kanskje 1 meter fra veggen. Det er i stua da. Men greia er at det skal selges en gang i fremtiden, men det som er så rart er at han har planer om å ha den i mange, mange år, å bare leie ut til studenter.. Legger til at man ikke ser ripene med mindre man vet om dem.
altflyter Skrevet 18. januar 2012 #18 Skrevet 18. januar 2012 Jo, jeg skjønner ham godt. MEN han leier tross alt ut til studenter, og ting skjer. Alt er ikke lett å reparere. Egentlig kan han ta hele dep. mitt på 13500 kr, jeg vet. Jeg skjønner deg godt, og jeg er enig med deg, men sett fra hva han KAN gjøre og KAN kreve, så kommer du desverre dårlig ut av denne situasjonen... Men litt nysgjerrig.. Er det annerledes å leie ut studenter i forhold til hvem som helst andre? Man forventer vel normal oppførsel fra folk om de er studenter eller folk i arbeid? 3
Gjest Bond Skrevet 18. januar 2012 #19 Skrevet 18. januar 2012 Jeg hadde vært rimelig gretten om jeg hadde vært utleier - er jo ikke snakk om vanlig slitasje her som man selvfølgelig regner med. Dette er rett og slett en større skade - uavhengig om det var ulykke eller hærverk er det på ditt ansvar, synes jeg. At det er kjipt at hele gulvet må byttes - sikkert. Kanskje du kan finne en løsning sammen med husieieren der du ikke må dekke hele kostnaden siden eiendommens verdi øker også med helt nye gulv? Men siden han ikke likte ideen om sliping tviler jeg på at det blir så enkelt.
Chelmon Skrevet 18. januar 2012 #20 Skrevet 18. januar 2012 Jeg så ikke skikkelig på bildet, ser at det ikke er helt inntil veggen (Så for meg at en bokhylle ville ha skjult alle ripene). Dersom det er på stua og ikke nær sofa/bord etc der du kan ha matter eller andre ting for å skjule det er det vel egentlig ganske kjipe riper. Dersom gulvet var helt ripefritt før vil det nok senke verdien litt da de fleste vil ha et pent gulv om de skal kjøpe noe. Dersom du ikke kan slipe det ned, ikke dekke det til med teppe, ikke reparere det og huseier ikke godtar at det er slik det er nå ville jeg ha skaffet nytt gulv og folk til å gjøre det selv - da slipper du iallefall å miste hele depositumet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå