Gå til innhold

Kan kaniner spise seg ihjel?

Gjest Madam Felle

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle

Har en liten løvehode kanin som spiser og spiser og spiser og spiser. Hun får ikke mye tørrfor, men det hun får spiser hun opp med en gang. Høyet går også unna når hun ikke har tørrfor igjen. Hun får også gulrot og epler.

Er det normalt for en kanin å spise så mye?

Min kjære liker heller ikke å ha henne i sofaen, for hun driter jo i ett banka kjør. men det som går inn må jo også ut da. :ler:

Men må si jeg er litt beskymret for den spisingen. :-?

Hvor mye tørrfor bør hun få pr dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaninen min har alltid mat i buret, og det går helt fint! Tror faktisk aldri at det har gått tomt.... (Og jeg synes han spiser mye!!)

Tror ikke at de skal kunne spise seg i hjel, men jeg vet ikke! Vet noen andre? (Ble litt bekymra nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gi henne noen kvister å gnage på også da... Einer er fint, osp, selje osv... Kaninens tenner vokser hele tiden, så det er godt å ha litt å gnage på. Dersom du skal gi den helt korrekte mengden med tørrfor, må du begynne å regne f.e. men det blir kanskje noe pirkete...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy kan de spise så mye de vil av iallefall her jeg lest. Det varierer hvor mye høy de spiser avhengig av hvor godt høyet er og hvor godt de liker det. men tørrfor skal de ikke ha for mye av- da blir de feite. Helst er bare pellets det beste siden kornene er veldig feitende. . Tja - hvor mye skal de ha. Jeg har lest et par spiseskjeer om dagen et sted. Andre steder står det i gram . Jeg pleier å gi en håndfull. Min er ikke så aktiv så jeg gir heller litt for lite enn for mye. Dyr har det bedre om de er litt tynne enn om de er for tykke lever jeg etter.

kanskje den kjeder seg?

Kvister og annet å leke med å gnage på kan hjepe. Jeg har pleid å legge inne tomme pappirhylser eller pappesker- hylsene gnages på og slenges rundt - og pappeskene blir fine hus om man lager et hull eller to i de - de kan også gnages på og ødeleges .....(sånne små som er store nok til et stykk kanin) :wink: .......tja - en vedkubbe er grei å gnage på - hva med å feste plater i gitteret slik at den kan hoppe opp og ned og får bedre plass? .....da er det ikke sikkert den spiser så masse. men kan bruke venlige planker som man bare trer gjennom gitteret- eller man kan lage en plate som passer inni - og så skrur man kroker på sidene som man henges på innsiden av gitteret ----en bra hems blir det . ellers så er jo gulrøtter og sånn fint knask ...

hehe en liten kaninfrøken jeg var så heldig å fikk ha hos meg i noen få månder- pleide å sitte på rygglenet i sofaen - og så nafset hun meg i håret .... noen ganger ble det bitt i øret også - er ikke helt sikker på hvordna jeg skulle tolke det da :-? :ler: ... (hun reddet jeg i en dyrebutikk hvor hun var utsultet - desverre fikk hun svulst i øyet og vi bestemte å avlive henne - noe jeg har angret på flere ganger :cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...