Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker for tida på en del jobber, de fleste innen kontor eller i butikk.

Så spør de jo alltid på jobbintervju etter positive og negative sider med en person. Blir det dumt av meg å si at jeg er litt sjenert?

Jeg tenker meg at jeg kommer til å si at jeg kan virke litt sjenert til å begynne med, men at det bruker å dra seg til etter hvert som jeg blir komfortabel i en situasjon. Da får de jo forhåpentligvis en forklaring på at jeg er litt rar på intervju også :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er kjempelurt av deg å dra fram det, spesielt hvis du tror det vil vises i intervjuet. Spørsmålet om svake sider ved personlighet blir ikke stilt for å luke ut noen med de og de sidene, men først og fremst for å få innblikk i personens selvinnsikt. Det kan for øvrig være du får spørsmål om hvordan du jobber med den utfordringen din sjenerthet utgjør, og da kan det være lurt å kunne svare noe du selv gjør bevisst, og ikke bare at det bruker å dra seg til etter hvert.

• Liker 2
Gjest finurlig
Skrevet

Trikset er jo å ikke fortelle om de ordentlige negative sidene dine, men å finne på noen negative som også er positive :)

Som:

"Jeg må ha kontroll over hva som skjer",

"Jeg synes det kan være vanskelig å vike fra rutiner"

Etc :)

Skrevet

Som stortsettglad sier er det lurt.

Å framstå som den personen du er i et intervju er bra!

Har hatt de på intervju som har prøvd å være noen andre, og DET tar seg ikke bra ut.

Vær deg selv og vis det!

• Liker 4
Skrevet

Trikset er jo å ikke fortelle om de ordentlige negative sidene dine, men å finne på noen negative som også er positive :)

Som:

Dette er jeg uenig i. Jeg tror arbeidsgivere gjennomskuer sånne klisjeer.

Jeg har sagt i flere intervju at jeg er litt for sjenert. Har fått alle de jobbene/ vikarstillingene jeg har kommet til intervju på. :)

• Liker 11
Skrevet

Som:

Jeg tror ikke det er lurt, de fleste ser rett gjennom det.

Jeg tror det er helt greit å si det slik du vurderer, TS. Arbeidsgiveren vil vite hvem du er, h*n forventer ikke at du er feilfri eller 100% sterk i alt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ganske sjenert og har sagt det på jobbintervjuer, men også lagt til at det går over så fort jeg blir "varm i trøya". Har aldri opplevd å få noe problemer med å ha sagt noe sånt :)

Skrevet

Som:

Det der er utrolig lett gjennomskuelig, og kan i verste fall virke negativt.

Trikset er heller å finne noen negative sider som du kan stå for, og som du er villig til å jobbe med. Sist jeg var på intervju nevnte jeg at fort blir stressa (det var en jobb med til tider høyt tempo), men at jeg er flink til å skjule det ovenfor kunder og kolleger, at det ofte blir bedre når jeg føler meg tryggere på jobben, og at jeg faktisk har lært meg å spørre om hjelp når det blir for mye for meg. Fikk jobben, og veldig gode tilbakemeldinger på akkurat det svaret.

• Liker 3
Gjest finurlig
Skrevet

Det der er utrolig lett gjennomskuelig, og kan i verste fall virke negativt.

Trikset er heller å finne noen negative sider som du kan stå for, og som du er villig til å jobbe med. Sist jeg var på intervju nevnte jeg at fort blir stressa (det var en jobb med til tider høyt tempo), men at jeg er flink til å skjule det ovenfor kunder og kolleger, at det ofte blir bedre når jeg føler meg tryggere på jobben, og at jeg faktisk har lært meg å spørre om hjelp når det blir for mye for meg. Fikk jobben, og veldig gode tilbakemeldinger på akkurat det svaret.

Jo men der ser du, du gjør jo akkurat det jeg sier :)

Jeg mener ikke at man skal lyve til arbeidsgiver, men vri de negative sidene til å virke positive.

Skrevet

Jo men der ser du, du gjør jo akkurat det jeg sier :)

Jeg mener ikke at man skal lyve til arbeidsgiver, men vri de negative sidene til å virke positive.

Jeg har jo ikke vridd dem til å virke positive? Eksemplene du kom med, å ha gode rutiner og å ha oversikt, er sånt som kan hjelpe deg i jobben din og dermed positive sider i en dårlig forkledning (litt etter hva slags jobb det er snakk om, selvfølgelig). Det å bli stressa er ikke positivt, uansett hvordan du vrir og vender på det. Det vil ikke kunne hjelpe meg i en jobb i det hele tatt - om noe så virker det negativt. At jeg er bevisst på det og jobber med saken gjør meg ikke til en superarbeider under press, men det betyr at jeg ikke er en total katastrofe og at jeg er klar over problemet og dermed vil unngå det.

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg har sagt at jeg er sjenert, men jeg får også frem hva som kan være positivt ved det. Dvs, jeg er sjenert, men jeg har jobbet mye med meg selv gjennom å være politisk aktiv, drive med frivillig arbeid etc. Med andre ord, det negative trenger ikke å være ensidig negativt, og da prøver jeg å få frem nettopp det.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Tøys som

"Jeg er perfeksjonist, klarer ikke gi meg før jeg føler arbeidet er 100% perfekt" og "jeg klarer ikke si nei" blir hvertfall gjennomskuet på et milisekund

• Liker 3
Gjest finurlig
Skrevet

Jeg har jo ikke vridd dem til å virke positive? Eksemplene du kom med, å ha gode rutiner og å ha oversikt, er sånt som kan hjelpe deg i jobben din og dermed positive sider i en dårlig forkledning (litt etter hva slags jobb det er snakk om, selvfølgelig). Det å bli stressa er ikke positivt, uansett hvordan du vrir og vender på det. Det vil ikke kunne hjelpe meg i en jobb i det hele tatt - om noe så virker det negativt. At jeg er bevisst på det og jobber med saken gjør meg ikke til en superarbeider under press, men det betyr at jeg ikke er en total katastrofe og at jeg er klar over problemet og dermed vil unngå det.

Nei, å utelukkende være stresset er begrensende, men du nevner jo i samme åndedrag at du jo jobber med det og at du gjør ditt beste, og da vrir du det jo til å bli positivt :)

Skrevet

Nei, å utelukkende være stresset er begrensende, men du nevner jo i samme åndedrag at du jo jobber med det og at du gjør ditt beste, og da vrir du det jo til å bli positivt :)

Det hun gjør er vel strengt tatt å forsikre om at det skal være minst mulig problematisk. Det er jo ikke positivt at man blir stresset, selv om man jobber med saken.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa nettop på et intervju at min svake sider er at jeg har en tendens til å utsette ting til litt i siste liten. Jeg blir alltid ferdig innen frister som er gitt på en god og tilfredsstillende måte. Klarte allikevel å vri det til at jeg jobber godt under press noe som er positivt når det er en lederstilling man søker. Jeg fikk jobben.

Skrevet

Jeg synes ikke det er negativt å være sjenert jeg, og hvis du i tillegg er ærlig om det så får du bare pluss i min bok. Mye bedre enn de brautende som sitter på intervjuet og skryter uhemmet av seg selv.

Skrevet

*TS*

Takk for tilbakemeldinger :) Da skal jeg satse på at det er lurt av meg å fortelle om det. Jeg tror jeg bør nevne det siden jeg kan virke veldig sjenert og jeg ikke sier så mye. Det ordner seg heldigvis ganske kjapt, når jeg først blir komfortabel med personer og situasjoner.

Og jeg kommer aldri i verden til å finne på "negative" sider med meg selv som kan høres positive ut. Som andre sier, så virker det for meg utrolig falskt å si noe slikt, bare for å si noe. Jeg vil bare være meg selv.

Gjest NozMonster
Skrevet

Dette er jeg uenig i. Jeg tror arbeidsgivere gjennomskuer sånne klisjeer.

Jeg har sagt i flere intervju at jeg er litt for sjenert. Har fått alle de jobbene/ vikarstillingene jeg har kommet til intervju på. :)

enig ! min erfaring er at det ikke er såå viktig hva du sier ( Innenfor rimlighetens grenser selvsagt!), men hvordan du sier det! om man kjenner seg selv såpass godt og er såpass ærlig å tøff å innrømme sine feil, noe som alle har, så tror jeg det fremstår bedre enn at sjefen gjennomskuer bullshitten ;)

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er veldig usikker på om jeg skal nevne dette i intervjuer.. Søker på jobber innen butikk og resepsjon, og der må man jo snakke med mange ulike mennesker.

Skrevet

Jeg sa en gang at jeg var lat, hvilken er sant...:gjeiper:

Men jeg sørget for å legge til at "MEN, det rammer stort sett klesvaska og hybelkaninene. På jobb er jeg et arbeidsjern, men fordi jeg er lat liker jeg heller å bruke litt lenger tid på å ha oversikt over oppgaven og "lese bruksanvisningen", enn å måtte gjøre det om igjen etterpå"!;)

Det er en ærligere måte å vise at det kan være positive sider ved en i utgangspunktet negativ egenskap.

Men å dra en sånn krever at du klarer å se ann stemningen og ha glimt i øyet. Slik humor er en del av den jeg er, det viser at jeg har selvinnsikt, klarer å være meg selv, og er klar over at jeg kan være virke litt treig i visse ting, men at det har en årsak!;)

Jeg er en type intervjuer som synes det er positivt når folk kan fleipe litt om seg selv i en slik setting, mens andre kanskje ikke er det. Man må være litt menneskekjenner...:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...