Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en laptop som er så sinnsykt treig. Først taklet den ikke at jeg så på film/serier (vlc) samtidig som jeg surfet på nettet, bildet på filmen hakket og frøs, alt gikk treigere og nettleseren (firefox) krasjet i ett sett. Så begynte alt å gå treigere uten at jeg så på film. Formaterte nå pc'en i håp om at dette skulle hjelpe, med den har søren meg blitt verre!! Den blir nok også litt overopphetet, den er ganske varm hvertfall.

Det er en Packard Bell Easynote, litt over 3 år gammel og jeg har aldri hatt den i fanget e.l. uten laptop-bord under. Jeg fikk den som en erstatning for en HP-laptop de prøvde å fikse 3 ganger, dette gikk da på forsikringen. Har ikke forsikring nå. Har jeg noen rettigheter? Lønner det seg å fikse en såpass "gammel" laptop eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe ny?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du tenker å fikse som i fysisk endre deler så ville eg heller kjøpt ny, får nok en til 1/3 av prisen av det du opprinnelig betalte som forsatt er bedre enn den du har så.

Skrevet

Tenker fikse som i å få den til å slutte å være treg, samme hvordan det gjøres :gjeiper:

Skrevet (endret)

Scan for virusjævler (Avast eller Ad-Aware er en fin bil), kjør defrag og slett alt unødvendig skit du ikke trenger eller bruker lenger.

Legg til/fjern programmer i egenskaper er en grei liste over innstallerte programmer og spill, der du kan luke ut mye gammal moro.

Hjelper ikke det nevneverdig, kan det være en ide å formatere/reparere/reinnstallere windows.

Rengjøring av vifter er også en vinner, laptoper kan bli trege om de blir overopphetet.

Endret av Minya
Skrevet

Har som sagt akkurat formatert (i går), så det eneste som er innstallert her (utenom det som fulgte med) er firefox, vlc, avg og utorrent.

Sist jeg prøvde å rengjøre en vifte, eller rettere sagt: samboeren min gjorde det, ødelagte han vifta helt :nei:

Skrevet

Er det pcen som er treg, eller er det nettet?

• Liker 1
Skrevet

Er det pcen som er treg, eller er det nettet?

Godt sprøsmål!

Og hvor mye minne er det i laptopen?

Skrevet (endret)

En annen ting er om det er nettleseren som fucker opp. Jeg hadde store problemer med heng får jeg fant fram til en genial liten innstilling i firefox.

*Lete litt*

Ok, ta bort dette krysset her, så skal FF synge som en lerke:

post-51427-0-68395300-1326846952_thumb.p

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Det er selve pcen som er treig, ikke bare nettleseren. Å rense opp i ting og tank trenger jeg ikke gjøre, jeg har jo formatert pcen, så alt som er innpå her er det jeg la inn etter det, og det gjorde jeg på mandag. 2 GB minne.

Skrevet

Tipper en av to ting:

Tull med harddisken, eller varmeproblemer.

Harddisken. Du kan ha fått endel sk. "bad sectors", om den har hatt ett par turer i gulvet. Slik fikser du det (punkt 4, Detect and repair disk errors). Egentlig bør du investere i ny harddisk, eller ny pc, om det er dette som er grunnen, da bad sectors har en tendens til å spre seg.

Varme. Jeg tipper vifta er full av ull, selv om du bare har brukt pcen på ett bord (pcvifter er experter i å trekke til seg all slags form for støv). Få tak i en "luft på boks", skru maskinen helt av, og bruk gjerne hele boksen. Putt røret inn imellom viftebladene, om det er plass, og blås både inn der lufta dras inn, og der lufta kommer ut av maskinen (det er som regel ett "gitter" i siden på pcen, der maskina kvitter seg med den varme lufta. Kall det eksosen om du vil.)

VIKTIG: Når du gjør dette, sørg for at du holder fast viftebladene med en tannpirker eller lign. så den ikke spinner opp i astronomiske hastigheter. Da risikerer du å både brenne av vifta, og selve viftekontrolleren (elektronikken som gir strøm til vifta).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...