AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Jeg er helt rådvill og frustrert på hva jeg skal gjøre med jenta på 20 mnd som ikke vil sovne på kvelden. Når hun først sovner så sover hun hele natten, men jeg kjemper 1- 2 timer med henne hver kveld, og jeg blir gaaaal! Hun herjer i senga og ler og ligger som en kålmark. Vil ikke sove. Jeg prøver å ikke gi henne oppmerksomhet, men da bare rømmer hun fra senga. På dagtid sover hun fra en halv time til en time. Hun går ikke i barnehage og jeg prøver å få henne til å sove på dagtid i tolv tiden, men av og til så er hun ikke trøtt og sovner plutselig i fire tida, men da blir hun jo ikke trøtt til leggetiden halv åtte- åtte. Hun våkner i 7 tiden på morgen. Hvor lenge sov/ sover deres barn i den alderen på dagtid? Tror dere hun sover for lenge på dagtid? Bør jeg kutte ut hele søvnen, eller kanskje bare la henne sove i tjue minutter eller noe. Takk for alle tips, taes i mot med takk!
Gjest pysepusen Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Han har en sånn periode her også. 20 måneder. Her kommer han seg ikke ut av senga enda da (bruker sovepose). Han får bare holde på og styre, vi går kun inn om han gråter eller kaster smokken. Når vi går inn hysjer vi på ham og legger ham ned. Så går vi ut når han ikke gråter mer. Vi har en bra dag om vi kun bruker en time på legging... Slitsomt, men jeg satser på at det går over. Har forresten bedt dem redusere sovingen i barnehagen nå. Håper det hjelper litt. Blir hun utslitt i løpet av dagen? Og om hun ikke vil sove så kan du jo prøve uten? Men da må hun ikke få mulighet til å sovne i 16-tiden da!
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Blir hun utslitt i løpet av dagen? Og om hun ikke vil sove så kan du jo prøve uten? Men da må hun ikke få mulighet til å sovne i 16-tiden da! Det varierer. Noen ganger blir hun utslitt, andre ganger ikke. Hvordan skal jeg hindre henne i å sovne klokka fire når hun er stuptrøtt da?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Bruk ferbermetoden. Den er fæl den første dagen, og kanskje litt fæl den neste. Men så går det glatt så lenge man holder seg til rutinen.
Britt Banditt Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Vi hadde akkurat samme problem med vår datter nå. Vi har kuttet ut dagsovinga nå (ihvertfall de dagene hun ikke våkner grytidlig), og nå bruker hun fem minutter på å sovne i halv syv-tiden i stedet for at vi holder på fra syv og hu ikke sovner før over ni.. Så det er tydelig at det hjalp. I dag måtte vi opp tidlig, hun fikk sove en time i barnehagen (selv om jeg ba de om å vekke hu innen en halvtime), og i dag brukte vi halvannen time på legging igjen..
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Bruk ferbermetoden. Den er fæl den første dagen, og kanskje litt fæl den neste. Men så går det glatt så lenge man holder seg til rutinen. Det blir helt uaktuelt med gråtekur her i gården. Tror vi får prøve å sove litt mindre på dagtid og håpe det blir bedre etter hvert.
Gjest pysepusen Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Det varierer. Noen ganger blir hun utslitt, andre ganger ikke. Hvordan skal jeg hindre henne i å sovne klokka fire når hun er stuptrøtt da? Gå ut og leke? Tegne? Lage hinderløype? Slikt pleier vi å gjøre når vi skal utsette leggingen litt
Gjest Annaires Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Slik er Frøkna her om hun har sovet for mye på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Det blir helt uaktuelt med gråtekur her i gården. Tror vi får prøve å sove litt mindre på dagtid og håpe det blir bedre etter hvert. Det tenkte vi også i begynnelsen. Men det tar virkelig bare et par dager før alt er i orden, og så lenge du sjekker før legging at bleia er ren og tørr, ungen er mett, tenna er rene osv., så er ikke det noe problem. Vi tenkte som så at i det lengre løp så er denne metoden bedre enn ingen metode (føler det er få andre alternativer på "markedet"), og den har fungert for både oss og andre.
Gjest Annaires Skrevet 18. januar 2012 #10 Skrevet 18. januar 2012 Det tenkte vi også i begynnelsen. Men det tar virkelig bare et par dager før alt er i orden, og så lenge du sjekker før legging at bleia er ren og tørr, ungen er mett, tenna er rene osv., så er ikke det noe problem. Vi tenkte som så at i det lengre løp så er denne metoden bedre enn ingen metode (føler det er få andre alternativer på "markedet"), og den har fungert for både oss og andre. Det finne hundre andre alternativer, heldigvis. Kan da ikke føles godt å avvise barnet ditt? Og å la det føle seg utrygt?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #11 Skrevet 18. januar 2012 Er det slik uansett hvor hun sover? Jenta vår på 26 mnd sover i sprinkelseng ennå. Det er bare å legge henne ned, så aksepterer hun det. Men når vi en sjelden gang har vært nødt til å legge henne i en annen type seng, begynner hun bare å leke og tulle, og går ut av senga etc, noe som er fysisk umulig på en sprinkelseng. Kjenner også andre som har prøvd å kutte ut sprinkelsenga og gå over på barneseng, men som har måttet gå tilbake til babyseng pga at ungen ikke var klar for det ennå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå