Gå til innhold

Katter og fenomenet å "sitte oppå noe"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt krøkete tittel, men dette er et fenomen jeg er ganske nysgjerrig på. Hvis vi legger noe oppå sofaen, så er det garantert at katten legger eller setter seg akkurat der. Jeg hadde forstått det hvis det gjaldt f.eks en genser, som var både myk, varm og luktet kjent. Men kattene kan like så ofte legge seg oppå papirark, konvolutter, bøker - til og med chipsposer! (Min samboer gjorde ofte det med katten de hadde hjemme da han vokste opp. Når chipsposen var tom, la han den på gulvet, og katten kom med en gang og satte seg oppå den).

Er det andre som har vært borti dette? Noen som har noen tanker om hva dette kan komme av? :catmilk:

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hvorfor det er sånn, men det er definitivt sånn.

Og enda morsommere for katten er det hvis det er noe jeg bruker, f.eks. en laptop eller gavepapiret jeg skal pakke en gave inn i.

:rodmer:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kanskje det er et instinkt, og at de sitter oppå "byttet" sitt? Løver, geparder og andre kattedyr sitter jo/ligger halvveis oppå det de har fanga. Kanskje kattene føler seg veldig stolte og fornøyde når de kan sitte oppå noe som skiller seg fra underlaget for å ta eierskap til tingen? Sånn "denne er min, den har jeg tatt" instinktivt?

Endret av Rainbow81
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Min katt sitter på alt man kan sitte på. Var litt redd da jeg kjøpte meg flatskjerm-tv, for hun klatret og satt på den forrige tv'n. Men hittil står no flatskjermen på plass uten knekk ;)

Edit: Det er like underholdene hver gang hun skal sitte på tørkestativet. Balanserer så godt hun kan på de tynne "strengene", men sitter fint på et par etter inntatt posisjon :fnise:

Endret av UnderCover
  • Liker 2
Skrevet

Vår gamle katt, som jeg savner masse, likte også å ha noe å sette seg på. Spesielt et fang! Måtte alltid holde ham unna gjester, og hvis jeg var på vei til å sette meg i sofaen, så kom han og satte seg i fanget mitt. Slo aldri feil.

Skrevet

PC-vesker, poser, en nystrøket skjorte lagt på senga, en pizzaeske, en dørmatte, en tom eske, IKEA PAPIR POSE YAY!

....sitter vi på bordet så må vi sørge for at hele rompa er på duken.

I tilfelle hårball - sikt på et teppe.

Kattene har en regjering som bestemmer sånt. Det er lovfestet. Forøvrig må løsøre ryddes ned av bord og kommoder og mobiltelefoner kan ikke få ligge i fred på nattbordet.

• Liker 7
Skrevet

Hehe dette kjenner jeg igjen.

Alt fra gavepapir, bøker, sammenkrøllete klær osv.

Hvorfor ligge i sofa når man kan ligge oppå stivt papir liksom..

• Liker 3
Skrevet (endret)

Og enda morsommere for katten er det hvis det er noe jeg bruker, f.eks. en laptop eller gavepapiret jeg skal pakke en gave inn i.

Kjenner til den. Lokalavisen hjemme var tidligere av det store formatet, og min mor brettet den ut over hele sofaen. Da skulle selvsagt pus ligge akkurat oppå der, så det endte med at hun måtte ble over ham med avisen. Han ble liggende. :fnise:

Kanskje det er et instinkt, og at de sitter oppå "byttet" sitt? Løver, geparder og andre kattedyr sitter jo/ligger halvveis oppå det de har fanga. Kanskje kattene føler seg veldig stolte og fornøyde når de kan sitte oppå noe som skiller seg fra underlaget for å ta eierskap til tingen? Sånn "denne er min, den har jeg tatt" instinktivt?

Hm, kansje. Men det er jo ikke deres fortjeneste at arket ligger der. :fnise:

Kattene har en regjering som bestemmer sånt. Det er lovfestet. Forøvrig må løsøre ryddes ned av bord og kommoder og mobiltelefoner kan ikke få ligge i fred på nattbordet.

:ler:

Hvorfor ligge i sofa når man kan ligge oppå stivt papir liksom..

Denne forstår ikke jeg heller. Kattelogikk. :klo:

Endret av Tabris
Skrevet

Har dere innekatter? Vi hadde utekatter, og jeg så aldri noen sånn oppførsel... Annet enn at de gjerne ville hoppe oppå bordet, men det fikk de ikke lov til, og da var det greit. Det eneste de lå på/i var typiske faste plasser, som oppi et pyntetrau eller på ei pute på sofaen. De la seg aldri på tilfeldige ting, som f.eks. skjorter eller ark, sånn som dere beskriver.

Merkelig at de kan oppføre seg så forskjellig :)

• Liker 1
Skrevet

Mine katter har alltid gått ute, og alltid oppført seg slik. Chipspose-pusen var til og med frivillig skogspus en hel sommer fordi det var lemenår. :ler:

Skrevet

Det er vel kanskje fordi det er et nytt utsiktspunkt og det må testes ut? :vetikke:

Skrevet

Det er vel kanskje fordi det er et nytt utsiktspunkt og det må testes ut? :vetikke:

Jo, men hvor høyt kommer man av å sitte oppå et papirark? ;)

• Liker 3
Gjest Katten.
Skrevet

Alt kan være en trone for husets konge.

• Liker 5
Skrevet

Mine er selvvalgte innekatter. Har dem inne når vi er borte/på jobb fordi de maser som regel og skal inn hvert 30. minutt for å sjekke trykket. Slipper dem ut på ettermiddag/kvelder og når vi ellers er hjemme så mye som de ønsker.

Pysepuser i kulde. Snø er ikke kult. Tykke vinterdyner er kult.

• Liker 1
Skrevet

hehe, kjenner igjen denne ja! og det er omtrendt ingenting som er bedre å ligge i, enn en trang, liten pappeske han kan skvise seg opp i, når vi har det i hus. :gjeiper: eller oppå poser, papir laptopen osv. :fnise:

der er a rare, men de er nå søte og da. :rodmer:

Skrevet

Vi har et sånt bord som er rundt, og står på et tynt ben med flere støtter i gulvet. For å komme opp på det, så hoppet katten først i sofaen, så over i lenestolen, så opp i bokhylla, over på en slags halvreol, og så balanserte han over på det bordet som vaklet som bare juling, og la seg til å sove der. Det gjorde han nesten hver dag frem til han dessverre ble avlivet pga høy alderdom og helseplager som følge av det. Katter er så spesielle.. :)

Skrevet

Nyvasket klær er en favoritt for katten min! Også må han ALLTID krabbe inn i alle poser han seg og legge seg til og sove inni dem :fnise: Han er også VELDIG glad i å ligge på mobiler, pc'er, tv'er osv...

Skrevet

Jeg har kun hatt utekatter, og alle sammen har gjort dette. :gjeiper:

Veldig artig er det også å ta over pc-plassen om den blir forlatt! Ligger der heelt uskyldig med poten på tastaturet.

• Liker 1
Skrevet

De kattene jeg har hatt, har alltid satt sett oppå det jeg holder på med. Så min teori er at de prøver å få min oppmerksomhet.

Det er hvertfall utrolig irriterende til tider, men de er jo så skjønne også. :fnise:

Testet den ene katten min en gang, og la ut et frimerke på gulvet. Og det fungerte fint som kattefelle det. :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Min katt er både ute og inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...